REKLAMA

Intel wybrał Polskę, a my pytamy dlaczego

Intel postanowił wybrać Polskę jako kraj, na którym będzie obserwował wdrożenie na rynek swoich nowych urządzeń mobilnych. Postanowiliśmy zapytać przedstawicieli Intela dlaczego wybrali właśnie nas.

08.05.2013 09.27
Intel wybrał Polskę, a my pytamy dlaczego
REKLAMA
REKLAMA

W ciągu kilku nadchodzących tygodniu na naszym rynku pojawią się nowe tablety i smartfony z preocesorami Covertrail od Intela. To właśnie Polska będzie jednym z pierwszych krajów, w których Intel zdecydował się wdrożyć swoje produkty i obserwować ich przyjęcie przez operatorów komórkowych oraz klientów.

intel-atom-inside

Dlaczego Polska?

Zastanawiałem się nad powodami dla których Intel zdecydował się wykorzystać polski rynek i polskich konsumentów do badania i analizy tego w jaki sposób zostaną przyjęte nowe urządzenia mobilne.

Przecież Polacy nie są starymi wyjadaczami w branży. Wszyscy uczymy się jeszcze wykorzystywać smartfony, a w wielu domach tablety to nadal egzotycznie odbierane urządzenia. Właśnie dlatego postanowiłem zapytać przedstawiciela Intela o powody, dla których ich wybór padł na Polskę.

Mateusz Nowak, Spider’s Web: Dlaczego konkretnie Polska? Co nas wyróżnia na tle innych rynków i sprawia, że Intel chce właśnie tutaj obserwować to jak jego produkty zostaną przyjęte na rynku?

Krzysztof Janicki, Regional Business Manager CEE Intel: Polska jest rynkiem, na którym Intel ma szczególnie duże doświadczenia we współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi. Jest to przede wszystkim związane z dużym znaczeniem notebooków jako urządzeń sprzedawanych wraz z internetem oraz innymi usługami. Mechanizm ten jest bardzo popularny w Polsce - a także na innych rynkach rozwijających się. Taki model sprzedaży pełni rolę dogodnej formy kredytowania zakupu komputera. W krajach Europy Zachodniej czy USA zapotrzebowanie na tego typu kredytowanie przez operatorów zawsze było mniejsze z uwagi na wyższy poziom zamożności społeczeństwa, a także na łatwiejsze warunki uzyskania zwykłego kredytu konsumenckiego.

MN: W Polsce cały czas udział smartfonów i tabletów na rynku jest znacznie mniejszy niż chociażby w Niemczech. Czy to nasze "zacofanie" sprawia, że polski grunt jest dobry do takich testów?

KJ: Mamy nadzieję, że tradycja współpracy z operatorami w Polsce łatwo rozszerzy się z notebooków na inne rodzaje urządzeń wykorzystujących komponenty i technologie Intela – w szczególności na tablety i smartfony. Od lat mamy w Polsce dobrze rozpoznawalny brand i widzimy spore zainteresowanie użytkowników produktami z „Intel Inside” . Dotyczy to również nowych rodzajów urządzeń, nie tylko komputerów. Od wielu lat obserwujemy też dużą otwartość polskich konsumentów na innowacje i ich zainteresowanie nowymi technologiami, które Intel wprowadza na rynek.

MN: W jakich innych krajach Intel prowadzi podobne działania?

KJ: Intel wciąż poszerza ofertę produktową, działając globalnie na wielu rynkach, na całym świecie. Zauważamy natomiast w Polsce duże zainteresowanie klientów nowościami Intela. To sprawia, że nasz kraj jest dobrym miejscem do wprowadzania innowacji.

MN: Jakie urządzenia z układami Intela trafią niebawem na nasz rynek? Jakimi produktami są zainteresowani polscy operatorzy?

KJ: Obecnie dostępnych jest w Polsce ok. dziesięciu modeli tabletów z systemem Windows 8 wykorzystujących procesory Intel Atom w wersji CloverTrail i kilka modeli z procesorami Intel Core. Tablety pracujące na Windows 8 są na rynku od kilku miesięcy i stanowią stosunkowo nową kategorię urządzeń. Jest to ciekawa propozycja dla klientów indywidualnych, ale również biznesu – szczególnie w zakresie tzw. konsumeryzacji IT – tablety takie dają się bowiem integrować w środowisku IT firmy przy pomocy metod dobrze znanych administratorom sieci Windows.

W ciągu ostatnich kilku tygodni pojawiły się również w Polsce pierwsze tablety z systemem Android wykorzystujące procesory Atom w wersji Medfield. W tej klasie ciekawym produktem jest Fonepad Asusa będący 7” tabletem z dodaną funkcjonalnością telefonu, czyli tzw. phabletem.

Z kolei pod koniec 2012 roku pojawiły się w Polsce w sprzedaży smartfony wykorzystujące układ Medfield, produkowane przez ZTE. W 2013 oczekujemy na światowych rynkach pojawienia się smartfonów wykorzystujących nowszy układ dla Androida zwany CloverTrail+. Na przykład ZTE i Lenovo ogłosiły już takie produkty.

Oczywiście cały czas widzimy zainteresowanie operatorów notebookami. Jest to związane z ogromną falą innowacyjności w zakresie tych urządzeń. Pojawiają się nowe kategorie produktów: Ultrabooki, notebooki z dotykowym ekranem, różne urządzenia konwertowalne łączące funkcjonalność komputera i tabletu. Zgodnie z wynikami GfK, kilkanaście procent konsumenckich komputerów mobilnych w Polsce jest sprzedawanych przez operatorów telekomunikacyjnych.

MN: Jak do tej pory sprzedają się w Polsce urządzenia mobilne (smartfony) z Intelem?

KJ: Smartfony wykorzystujące procesory aplikacyjne Intela zostały dobrze ocenione w recenzjach i miały pozytywny odbiór u klientów. Szczególnie cieszy nas fakt, że użytkownicy podkreślają długi czas pracy na baterii. O ile wszyscy słusznie spodziewali się po Intelu dobrej wydajności, to energooszczędność naszych chipów do smartfonów stała się miłą niespodzianką.

Zte-grand-x-in-pierwszy-telefon-z-androidem-oraz-procesorem-intel-atom-w-polsce-t-mobile

Brak powodów do dumy

REKLAMA

Z jednej strony cieszy fakt, że urządzenia Intela zadebiutują na polskim rynku. Nowe tablety z Windowsem 8 zapowiadają się ciekawie i jeżeli ich ceny nie będą zaporowe to zapewne trafią do wielu klientów.

Niestety Intel wybrał Polskę nie dlatego, że jesteśmy krajem rozwiniętym, który gustuje w nowoczesnych urządzeniach mobilnych. Powodem tej decyzji jest głównie fakt, że ze względu na niezbyt zasobne portfele kupujemy elektronikę na raty u operatorów, a Intel z naszymi rodzimymi przedstawicielami tej branży ma już wypracowane pewne szablony współpracy, które sprawdzały się w przeszłości.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA