Intel wybrał Polskę, a my pytamy dlaczego
Intel postanowił wybrać Polskę jako kraj, na którym będzie obserwował wdrożenie na rynek swoich nowych urządzeń mobilnych. Postanowiliśmy zapytać przedstawicieli Intela dlaczego wybrali właśnie nas.
W ciągu kilku nadchodzących tygodniu na naszym rynku pojawią się nowe tablety i smartfony z preocesorami Covertrail od Intela. To właśnie Polska będzie jednym z pierwszych krajów, w których Intel zdecydował się wdrożyć swoje produkty i obserwować ich przyjęcie przez operatorów komórkowych oraz klientów.
Dlaczego Polska?
Zastanawiałem się nad powodami dla których Intel zdecydował się wykorzystać polski rynek i polskich konsumentów do badania i analizy tego w jaki sposób zostaną przyjęte nowe urządzenia mobilne.
Przecież Polacy nie są starymi wyjadaczami w branży. Wszyscy uczymy się jeszcze wykorzystywać smartfony, a w wielu domach tablety to nadal egzotycznie odbierane urządzenia. Właśnie dlatego postanowiłem zapytać przedstawiciela Intela o powody, dla których ich wybór padł na Polskę.
Mateusz Nowak, Spider’s Web: Dlaczego konkretnie Polska? Co nas wyróżnia na tle innych rynków i sprawia, że Intel chce właśnie tutaj obserwować to jak jego produkty zostaną przyjęte na rynku?
Krzysztof Janicki, Regional Business Manager CEE Intel: Polska jest rynkiem, na którym Intel ma szczególnie duże doświadczenia we współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi. Jest to przede wszystkim związane z dużym znaczeniem notebooków jako urządzeń sprzedawanych wraz z internetem oraz innymi usługami. Mechanizm ten jest bardzo popularny w Polsce - a także na innych rynkach rozwijających się. Taki model sprzedaży pełni rolę dogodnej formy kredytowania zakupu komputera. W krajach Europy Zachodniej czy USA zapotrzebowanie na tego typu kredytowanie przez operatorów zawsze było mniejsze z uwagi na wyższy poziom zamożności społeczeństwa, a także na łatwiejsze warunki uzyskania zwykłego kredytu konsumenckiego.
MN: W Polsce cały czas udział smartfonów i tabletów na rynku jest znacznie mniejszy niż chociażby w Niemczech. Czy to nasze "zacofanie" sprawia, że polski grunt jest dobry do takich testów?
KJ: Mamy nadzieję, że tradycja współpracy z operatorami w Polsce łatwo rozszerzy się z notebooków na inne rodzaje urządzeń wykorzystujących komponenty i technologie Intela – w szczególności na tablety i smartfony. Od lat mamy w Polsce dobrze rozpoznawalny brand i widzimy spore zainteresowanie użytkowników produktami z „Intel Inside” . Dotyczy to również nowych rodzajów urządzeń, nie tylko komputerów. Od wielu lat obserwujemy też dużą otwartość polskich konsumentów na innowacje i ich zainteresowanie nowymi technologiami, które Intel wprowadza na rynek.
MN: W jakich innych krajach Intel prowadzi podobne działania?
KJ: Intel wciąż poszerza ofertę produktową, działając globalnie na wielu rynkach, na całym świecie. Zauważamy natomiast w Polsce duże zainteresowanie klientów nowościami Intela. To sprawia, że nasz kraj jest dobrym miejscem do wprowadzania innowacji.
MN: Jakie urządzenia z układami Intela trafią niebawem na nasz rynek? Jakimi produktami są zainteresowani polscy operatorzy?
KJ: Obecnie dostępnych jest w Polsce ok. dziesięciu modeli tabletów z systemem Windows 8 wykorzystujących procesory Intel Atom w wersji CloverTrail i kilka modeli z procesorami Intel Core. Tablety pracujące na Windows 8 są na rynku od kilku miesięcy i stanowią stosunkowo nową kategorię urządzeń. Jest to ciekawa propozycja dla klientów indywidualnych, ale również biznesu – szczególnie w zakresie tzw. konsumeryzacji IT – tablety takie dają się bowiem integrować w środowisku IT firmy przy pomocy metod dobrze znanych administratorom sieci Windows.
W ciągu ostatnich kilku tygodni pojawiły się również w Polsce pierwsze tablety z systemem Android wykorzystujące procesory Atom w wersji Medfield. W tej klasie ciekawym produktem jest Fonepad Asusa będący 7” tabletem z dodaną funkcjonalnością telefonu, czyli tzw. phabletem.
Z kolei pod koniec 2012 roku pojawiły się w Polsce w sprzedaży smartfony wykorzystujące układ Medfield, produkowane przez ZTE. W 2013 oczekujemy na światowych rynkach pojawienia się smartfonów wykorzystujących nowszy układ dla Androida zwany CloverTrail+. Na przykład ZTE i Lenovo ogłosiły już takie produkty.
Oczywiście cały czas widzimy zainteresowanie operatorów notebookami. Jest to związane z ogromną falą innowacyjności w zakresie tych urządzeń. Pojawiają się nowe kategorie produktów: Ultrabooki, notebooki z dotykowym ekranem, różne urządzenia konwertowalne łączące funkcjonalność komputera i tabletu. Zgodnie z wynikami GfK, kilkanaście procent konsumenckich komputerów mobilnych w Polsce jest sprzedawanych przez operatorów telekomunikacyjnych.
MN: Jak do tej pory sprzedają się w Polsce urządzenia mobilne (smartfony) z Intelem?
KJ: Smartfony wykorzystujące procesory aplikacyjne Intela zostały dobrze ocenione w recenzjach i miały pozytywny odbiór u klientów. Szczególnie cieszy nas fakt, że użytkownicy podkreślają długi czas pracy na baterii. O ile wszyscy słusznie spodziewali się po Intelu dobrej wydajności, to energooszczędność naszych chipów do smartfonów stała się miłą niespodzianką.
Brak powodów do dumy
Z jednej strony cieszy fakt, że urządzenia Intela zadebiutują na polskim rynku. Nowe tablety z Windowsem 8 zapowiadają się ciekawie i jeżeli ich ceny nie będą zaporowe to zapewne trafią do wielu klientów.
Niestety Intel wybrał Polskę nie dlatego, że jesteśmy krajem rozwiniętym, który gustuje w nowoczesnych urządzeniach mobilnych. Powodem tej decyzji jest głównie fakt, że ze względu na niezbyt zasobne portfele kupujemy elektronikę na raty u operatorów, a Intel z naszymi rodzimymi przedstawicielami tej branży ma już wypracowane pewne szablony współpracy, które sprawdzały się w przeszłości.