Netbooki z Chrome OS powalczą cenowo z iPadem
Szef Google'a Eric Schmidt wziął udział w forum podczas Atmosphere Cloud Computing, gdzie rzucił kilka bardzo interesujących szczegółów odnośnie komputerów z systemem operacyjnym Chrome OS. Interesujących szczególnie w kontekście konfrontacji rynkowej z iPadem od Apple'a.
Według słów szefa Google'a, detaliczna cena komputerów z systemem operacyjnym Chrome OS wahać się ma pomiędzy 300 a 400 dol. (czyli - jak to zazwyczaj w takich przypadkach? 399 dol.). Ta cena to głównie wynik należności za sprzęt, a nie system operacyjny, który dla użytkownika końcowego ma być darmowy. Zapewne znaczną część ceny netbooków z Chrome OS pochłonie cena dysku SSD, bo to jeden z wymogów sprzętowych, które Google wymaga od producentów netbooków. Dyski SSD potrzebne są Google'owi zapewne do maksymalizacji szybkości działania pamięci "cache", bo - jak wiemy - netbooki z Chrome OS nie będą potrzebowały dysku do przechowywania danych, bo te złożone będą w google'owej chmurze.
400 dolarów to nie będzie jedyny koszt zakupu netbooków z Chrome OS, gdyż Eric Schmidt wyraźnie dał do zrozumienia, że sprzedawane będą one z kontraktami abonenckimi na przesył danych za pomocą mobilnego dostępu do internetu.
Trudno jednoznacznie ocenić pozycjonowanie cenowe netbooków z Chrome OS. Nie ulega wątpliwości, że nowy typ urządzeń przenośnych, takich jak netbooki z Chrome OS czy iPad, sygnalizujące nowy typ przenośnych komputerów z własnymi niezależnymi od Microsoftu systemami operacyjnymi, będą walczyć ze sobą o atencję konsumentów. Erich Schmidt potwierdził zresztą, że Chrome OS będzie również pojawiać się na tabletach, co wcześniej Google zręcznie przemycał w informacjach medialnych. 400 dol. za urządzenie z dostępem do danych telefonii komórkowej (zapewne 3G) to z jednej strony dużo mniej niż wyjściowa cena iPada WiFi + 3G (629 dol.), a z drugiej niewiele więcej niż cena podstawowego iPada bez modułu 3G (499 dol.)
Tablet HP Slate, na który rynek PC czeka niczym na ostatniego możliwego obrońcę przed dominacją Apple'a i Google'a na nowym rynku tableto-netbooków będzie najprawdopodobniej kosztował od 500 dol. wzwyż. To oznacza, że nie będzie miał przewagi cenowej ani nad iPadem Apple'a, ani nad netbookami z Chrome OS Google'a. Nie wiadomo również do końca co zaoferuje klientom pod względem funkcjonalnośći.
Szef Google'a jest przekonany, że Chrome OS jest pierwszą platformą od 20 lat, która odciśnie swoje piętno na rynku zdominowanym przez Windowsa, z apple'owskim OSX na dalekim drugim miejscu. Tyle, że zapewne to samo myśli Steve Jobs rozszerzając pozycjonowanie iPhone OS na tablet - iPad, który ma wydrzeć niszę pomiędzy netbookami i smartfonami. Microsoft z kolei wydaje się być zdany na to, co przygotują producenci sprzętu.