ngmoco - iPhone'owy start-up na fali
Przykład ngmoco to jeden z najbardziej spektakularnych sukcesów pierwszego półrocza istnienia AppStore. Zakładając firmę Neil Young - gwiazda Electronic Arts - ryzykował wiele. Dziś święci pierwsze wielkie triumfy, zdobywa kolejne miliony dolarów i planuje dalszy dynamiczny rozwój.
W czerwcu 2008 roku Neil Young podjął strategiczną decyzję - odejdzie z giganta gier komputerowych Electronic Arts i założy własny start-up, który skupi się tylko i wyłącznie na produkcji gier na iPhone. Przez 11 lat pracy w EA zdobył wszystko, stając się gwiazdą firmy. To spod jego skrzydeł wyszły takie hity jak: Medal of Honor, The Lord of the Rings, The Sims 2 oraz Spore. Z pewnością w najbliższych latach czekały go same zaszczyty w EA i wielkie pieniądze. U szczytu swojej kariery w Electronic Arts Young zdecydował się jednak pójść własną drogą i zaryzykować dosłownie wszystko. W czerwcu AppStore jeszcze nie istniało. Nikt nie mógł być pewien, że iPhone stanie się wkrótce najgorętszą platformą dla gier.
Young ruszył z biznesem pełną parą. Zdobył 5,6 miliona dolarów subwencji z iFund, stumilionowego funduszu inwestycyjnego, które Apple przygotowało wspólnie z Kleiner Perkins Caufield & Byers dla najciekawszych start-upów wśród deweloperów aplikacji na iPhone'a. W ciągu dziewięciu miesięcy ngmoco stało się jednym z najważniejszych deweloperów gier na iPhone'a. Z takimi tytułami jak: Rolando, Topple, Doctor Awesome, czy wydaną niedawno WordFu ngmoco na stałe zadomowiło się na listach najpopularniejszych gier na iPhone. W poniedziałek 23 marca Young poinformował, że zdobył dla swojej firmy kolejne miliony dolarów - 10 milionów od funduszów: Norwest Venture Partners oraz ponownie Kleiner Parking Caufield & Byers.
Zdobyte fundusze ngmoco zamierza przeznaczyć na dalszy dynamiczny rozwój portfolio gier na iPhone'a. Kilka dni temu pojawiła się darmowa aktualizacja jednego z największych hitów na iPhone'a - gry Rolando. W najbliższym czasie pojawią się kolejne, które przygotowywać mają fanów gry do pierwszego z dwóch zaplanowanych już sequeli - Rolando 2 i Rolando 3. Ten pierwszy ma się pojawić w AppStore w czerwcu, a ten drugi w listopadzie.
W czasie ostatniej konferencji poświęconej nowej wersji systemu operacyjnego iPhone 3.0 Neil Young pojawił się na scenie i zaprezentował projekt gry, która będzie korzystać z nowego systemu wewnętrznych mikropłatności w AppStore. TouchPets ma być swego rodzaju wirtualnym symulatorem zwierząt domowych, dla których będziemy mogli kupować ubrania, jedzenie i zabawki. Kupować niby wirtualne, ale za elektroniczne pieniądze skryte za plastikiem kard kredytowych klientów AppStore.
ngmoco jest doskonałym przykładem wspaniałego sukcesu i profesjonalnego debiutu start-upu, z którego warto brać przykład. Warto również pamiętać, że Neil Young nie jest programistą; jest menedżerem z wizją. W czerwcu 2008 roku tak tłumaczył swoją decyzję o inwestycji w platformę iPhone: "To jest ten moment. W ciągu najbliższych 24 miesięcy branża ulegnie rewitalizacji i dostanie kopa nowej energii". Nie pomylił się - w marcu 2009 roku, czyli w jednej trzeciej drogi wyznaczonej przez Younga w czerwcu zeszłego roku branża gier dostała potężnego energetycznego kopa, który winduje ngmoco wysoko do góry, a samemu Youngowi zapewne dostarcza kapitalnych osobistych wrażeń.