Zbudują w Polsce piętrowe pociągi. Pojadą zawrotne 200 km/h
PKP Intercity otworzyło oferty na zakup 42 pociągów piętrowych o prędkości 200 km/h.

Przewoźnik zostawia sobie furtkę na kupno dodatkowych 30. Jak zaznacza PKP Intercity, to pierwsze w Polsce zamówienie na tego typu pociągi i największe, "biorąc pod uwagę liczbę pojazdów do połączeń dalekobieżnych".
Oferty złożyło dwóch producentów: Alstom Polska i Stadler Polska. To oznacza, że piętrowe pociągi powstaną fabryce w Chorzowie lub Siedlcach.
- W najbliższych tygodniach oferty zostaną poddane dokładnej weryfikacji, która pozwoli wyłonić wykonawcę projektu – informuje PKP Intercity.
Piętrowe pociągi o prędkości 200 km/h mają kursować na trasach m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola.
Przewoźnik chciałby, aby pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za ok. 3,5 roku
Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, a w środku znajdzie się miejsce dla 480 pasażerów. Będzie WiFi, klimatyzacja, gniazdka elektryczne i USB oraz automaty z przekąskami. Ma być też przestrzeń do spożywania posiłków.
PKP Intercity notuje dynamiczny wzrost liczby pasażerów. Przewoźnik szacuje, że w 2030 roku z jego usług skorzysta 109 mln pasażerów - będzie to wzrost o niemal 60% względem 2023 roku. Konieczne są więc inwestycje w nowoczesne, szybkie pociągi mogące pomieścić dużą liczbę pasażerów, a jednocześnie będące efektywne ekonomicznie. Rozwiązaniem, które odpowiada na te wszystkie potrzeby są piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne o prędkości 200 km/h. Oprócz faktu, że są tańsze w eksploatacji niż składy wagonowe, to są tańsze również w zakupie - zaznacza przewoźnik.
PKP Intercity zwraca uwagę, że obecnie w Polsce dwupoziomowe wagony kursują z prędkością do 160 km/h i są wykorzystywane przez jednego przewoźnika regionalnego głównie na krótkich odcinkach. Tymczasem przewoźnik chce jeździć dalej i szybciej. Dlatego szykowane piętrusy będą nowym produktem na polskich torach, ale "sprawdzonym na rynku europejskim".
Na piętrowe pociągi czekamy od dawna, a ich zakupem zainteresowane było nie tylko PKP Intercity. To jednak dalekobieżny przewoźnik potrzebuje składów, które pozwalają zabrać na pokład wielu pasażerów. Teraz trzeba dokładać wagony - dzięki temu możliwy był przewóz blisko 1000 osób.
Nic więc dziwnego, że piętrowe pociągi są tak pożądane - od razu mogą zabrać prawie 500 osób, bez konieczności dorzucania wagonów.