PSVR2 działa już z PC. Potrzeba tylko tego akcesorium
Właśnie 7 sierpnia globalną premierę ma adapter Sony PlayStation VR2 PC, pozwalający podłączyć gogle wirtualnej rzeczywistości do komputerów osobistych. Urządzenie jest już dostępne w polskich sklepach.
To był jeden z moich głównych zarzutów wobec PSVR2. W recenzji zwracałem uwagę, iż projektując gogle, Sony nie powinno zamykać je w obrębie konsoli PlayStation 5. Skoro urządzenie i tak łączymy poprzez kabel USB-C, równie dobrze powinniśmy parować je z komputerami. Zysk byłby gigantyczny: posiadacze PSVR2 zyskują dostęp do biblioteki Steam VR, z kolei Sony może wydawać własne gry VR takie jak Horizon: Call of the Mountain na PC.
Rynek gier VR, znajdujący się w stagnacji, nie potrzebował kolejnego podziału, a właśnie to fundowało zawężenie działania PSVR 2 wyłącznie do duetu z konsolą PlayStation 5. Zwracaliśmy uwagę na ten problem już dwa lata temu, mamy więc słodko-gorzką satysfakcję, mogąc dzisiaj napisać: gogle PSVR2 w końcu działają z komputerami.
Jak podłączyć PSVR2 do PC? Potrzebujemy adaptera, kabla DisplayPort oraz programu.
Dedykowany adapter od 7 sierpnia można kupić w polskich sklepach. Urządzenie kosztuje 259 - 299 zł, w zależności od sklepu. Poza ciemną kostką pełniąca rolę pośrednika, potrzebujemy jeszcze kabla DisplayPort 1.4 którym łączymy adapter z komputerem osobistym. Na PC musimy natomiast pobrać Steam, Steam VR oraz program PlayStation VR. Kontrolery Sense parujemy z kolei bezprzewodowo, poprzez łącze Bluetooth na komputerze.
Dzięki nowemu adapterowi posiadacze gogli PSVR2 mogą ogrywać popularne gry wirtualnej rzeczywistości z biblioteki Steam, jak uznane Half Life Alyx. Gier VR siłą rzeczy jest więcej na PC niż na konsoli PS5, dlatego należy pochwalić Sony, że w końcu odblokowało swoje gogle. Lepiej późno niż wcale.
Niestety, działanie PSVR2 w duecie z PC jest dalekie od idealnego.
Ekipa PlayStation kontynuuje złą tradycję kablowego chaosu, czego adapter PSVR2 jest najlepszym przykładem. Do tej kostki trzeba podłączyć aż cztery przewody: klasyczny USB, DisplayPort, kabel zasilania sieciowego oraz kabel gogli PSVR2. Tymczasem podłączając gogle Meta Quest 2, wystarczy mi jeden kabelek i zero adapterów.
Do tego PSVR2 podłączone do PC nie wykorzystuje kilku unikalnych funkcji, jak opór spustów trigger, śledzenie ruchów gałek ocznych, wibracje gogli, delikatne drżenie haptyczne na padach (są zwykłe wibracje) czy obraz z sygnałem HDR. Szkoda, bo właśnie te funkcje sprawiają, ze granie na PSVR2 jest wyjątkowym doświadczeniem.
Sam raczej nie podłączę swoich gogli PSVR2 do PC, mam od tego Meta Questa 2. Za to jeśli ktoś posiada PS5 i kusi go rozgrywka w wirtualnej rzeczywistości - szczerze polecam. Produkcje takie jak Gran Turismo 7, Resident Evil Village, Resident Evil 4 Remake czy Horizon: Call of the Mountain rewelacyjnie spisują się na goglach Sony, które niedawno otrzymały znaczącą cenową obniżkę bezpośrednio od Sony.