REKLAMA

Polski sejm wypowiedział wojnę robotom. Poszło o korzystanie z telefonu

Koniec z irytującymi telefonami. Rząd w końcu bierze się za tzw. robocalls i wprowadza zmiany, które pozwolą z nimi walczyć.

03.11.2022 14.02
oszustwa telefoniczne
REKLAMA

Robocall to połączenie telefoniczne, które wykonuje skomputeryzowany autodialer, czyli urządzenie automatycznie wybierające numery telefonów. Odtwarzane rozmowy są tak dobrze zmontowane, że można odnieść wrażenie, że po drugiej stronie słuchawki jest człowiek. Bot to pracownik idealny, bo może zamęczyć człowieka, samemu nie potrzebując przerwy pomiędzy kolejnymi rozmowami. Prawo w końcu jednak bierze się za taką działalność.

REKLAMA

Sejm przyjął w czwartek rządową nowelizację ustawy o prawach konsumenta. Zaakceptowana poprawka posłanki Marceliny Zawiszy dotyczy właśnie robocalls, czyli półautomatycznych systemów do prowadzenia rozmów telefonicznych, używanych do reklamowania produktów i usług.

- W robocallach padają nazwy łudząco podobne do programów samorządowych albo rządowych, np. "profilaktyka plus". Odbiorca ma myśleć, że rozmawia z przedstawicielem instytucji publicznych. Wprowadzeni w błąd ludzie to zwykle osoby starsze. Ofiary są następnie zapraszane na płatne pokazy albo sprzedaje się im towary po zawyżonych cenach – tłumaczy posłanka Razem.

Zakaz automatycznych połączeń będzie dotyczyć nie tylko marketingu bezpośredniego, ale również niezamówionej informacji handlowej.

Oprócz tego robocalle staną się czynem nieuczciwej konkurencji

- Do tej pory państwo nie było w stanie skutecznie walczyć z tą nieuczciwą praktyką. Sprawą zajmował się Urząd Komunikacji Elektronicznej, ale jak dotąd tylko dwie sprawy zakończyły się uiszczeniem kar - mówi Zawisza.

Problemowi bliżej przyjrzeliśmy się na łamach Spider's Web+. Chociaż trudno było oszacować skalę problemu, bardzo łatwo było dostrzec – a w zasadzie usłyszeć – napływ połączeń od robotów.

– Można zauważyć wzrost otrzymywanych niechcianych połączeń, których coraz większą część stanowią oszustwa. Alarmuje o tym policja, CERT Polska i firmy, pod które podszywają się oszuści – mówiła Aleksandra Kopciuch z Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń.

REKLAMA

O tym, jak wygląda praca kierującego dzwoniącymi botami, można było dowiedzieć się z filmu na kanale Poszukiwaczy Okazji, którzy na YouTube rozpracowują różne handlowe i marketingowe sztuczki. – To nie żadna sztuczna inteligencja, dostajemy tzw. bindy. Ogólnie wygląda to tak, że jest program i dostajemy z automatu numery do pewnego momentu ze skryptu. Chyba że ktoś powie coś i wtedy przekierowuje to z automatu do operatora, a potem mamy lecieć dalej ze skryptu. Jeżeli tzw. klient ma jakieś pytania, trzeba mu zbić tak zwaną obiekcję. Program jest podzielony na trzy części. Skrypt, który ma być puszczony. Obiekcje służą do przekonywania klienta. Pytania i odpowiedzi, są tam takie bindy jak „tak”, „nie”, „ile ma lat” – wyjaśniał pracownik.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA