1. SPIDER'S WEB
  2. Nauka
  3. Ekologia

Ta mapa pokazuje, gdzie dojedziecie ze swojej stacji. Nie wpisujcie Niemiec, bo się załamiecie

Nie wszyscy mają na tyle odwagi, by wsiąść do pociągu byle jakiego i jednak wolą wiedzieć, dokąd mogą dojechać. Teraz spontanicze podróże będą łatwiejsze - wprawdzie nie dzięki PKP, ale pasjonatowi kolei, który przygotował niezwykle pomocną i edukacyjną mapę dostępnych bezpośrednich połączeń z danej stacji.

dworzec kolejowy

Mapa dostępna jest na stronie direkt.bahn.guru. Nawet jeśli nie jest w 100 proc. dokładna i kilku połączeń może brakować, to i tak jest to bardzo przydatne narzędzie, a przy okazji zabawka, przy której stracić można kilkanaście minut, sprawdzając, dokąd da się pojechać.

W naszym polskim przypadku niestety nie jest to strona, która pozwoli zaplanować naprawdę odległe podróże. Raczej uzmysłowi, że polska kolej dopiero wstaje z kolan i siatka połączeń powoli jest odbudowywana. Podejrzewam, że prędzej rozczarujecie się liczbą tras, niż zainspirujecie się dostępnymi trasami.

Przesadzam? Tylko dlatego, że już sprawdziłem, dokąd mogę pojechać

Mieszkam w Łodzi, a z najbliższej stacji dojadę bezpośrednio choćby do Białegostoku, Ełku, Włocławka, Szczecina, Wrocławia, Zgorzelca, Krakowa czy Lublina.

Niby liczba miast imponuje, ale nieco marniej to wygląda, jeśli spojrzymy na mapę:

Jak na dłoni widać pewien schemat i ograniczenia – północ nietknięta, podobnie jak południe. Owszem, dzięki przesiadkom możliwe są dalsze podróże, ale jestem nieco rozczarowany.

Moja stacja nie jest tą największą w Łodzi. Sprawdzam więc odpicowany dworzec Łódź Fabryczna. Teoretycznie lepiej, bo otwiera się północ kraju i dojechać można nad morze: do Trójmiasta i dalej, aż do Kołobrzegu.

Jednak jak na centrum Polski jest to dość skromny wybór, nie uważacie?

Mapa pokazuje mnóstwo kolejowych absurdów. Zobaczcie na dostępne połączenia z Kielc. Ze stolicy województwa świętokrzyskiego nie dojedziemy do centrum kraju – nie licząc Warszawy. Kolej omija województwo łódzkie (dopiero od niedawna te dwa są połączone, ale nie stolicami), wielkopolskie, kujawsko-pomorskie, a także kolejnego sąsiada: Podkarpacie.

Zaskakująco bogaty w połączenia jest Lublin – nie licząc niedostępnej północy kraju i sąsiadującego Podlasia.

Dużo do wyboru mają mieszkańcy Gdańska, którzy koleją dojadą nawet do Wiednia. Imponująco wygląda też rozkład bezpośrednich połączeń z Warszawy, co oczywiście dziwić nie może.

Co jest najlepsze w Warszawie? Pociągi do innych miast

Nie wpisujcie jednak niemieckich miast – można się zdołować

Jak powinno wyglądać podróżowanie koleją? Wystarczy wyszukać dostępne połączenia z Berlina, aby oczom ukazał się ideał:

Zresztą niemiecka kolej powinna być przykładem nie tylko dla nas, ale też czymś, czego zazdrościć mogą Włosi czy Francuzi. Ku mojemu zaskoczeniu, liczba połączeń z Paryża, Turynu czy Mediolanu nie jest zabójcza. W głąb kraju, owszem, się pojedzie, ale poza granice wybór jest skromny.

Kolejny edukacyjny plus mapy – Europa potrzebuje międzynarodowych połączeń. Plany, by "zjednoczyć" torami stolice są, nawet z Polski niedługo pojeździmy po kontynencie pociągiem, więc trzeba działać. Pewnie przez lata wygodniej było wsiąść w samolot i w ten sposób dotrzeć do sąsiadów.

Czasy się zmieniają, inaczej patrzymy na ekologię i wpływ człowieka na środowisko. Lepiej inwestować w kolej, która szkodzi mniej. Przykład dają Francuzi, którzy już zakazali lotów krótkodystansowych, jeśli jest alternatywa w postaci transportu publicznego pokonującego tę samą trasę w mniej niż trzy godziny.