REKLAMA

Terapeuci alarmują, gniazdka piszczą, a Polacy wcale nie nadużywają social mediów

Od ponad roku słuchamy, jak to w czasie pandemii wzrósł czas spędzany przed ekranem i ileż to nie korzystamy z mediów społecznościowych.

FOMO 2021. Polacy nie nadużywali social media
REKLAMA

Uniwersytet Warszawski właśnie opublikował nowy raport o FOMO (fear of missing out – lęk przed odłączeniem): „FOMO 2021. Polacy a lęk przed odłączeniem podczas pandemii”. Pełną treść raportu można znaleźć na dedykowanej stronie internetowej, ale w ogromnym skrócie – pełno w nim banałów i oczywistości.

To oczywiste, że spędzaliśmy więcej czasu przed komputerami i smartfonami w czasie pandemii, bo zmusiła nas do tego telepraca i zdalne nauczanie. To oczywiste, że uważniej śledziliśmy cykl informacyjny, bo każdy chciał wiedzieć, ile osób dziś zachorowało, jakie są aktualne obostrzenia i kiedy to cholerstwo się skończy.

REKLAMA
Źródło: UW, raport FOMO 2021
Źródło: UW, raport FOMO 2021

Co jednak nie jest oczywiste, to fakt, że pomimo alarmująco wysokiego czasu przed ekranem, jaki wykręcamy od ponad roku, wcale nie spędzamy go więcej w mediach społecznościowych.

Polacy uzależnieni od social mediów? Raczej nie.

Badanie Uniwersytetu Warszawskiego skupia się na korelacji FOMO z innymi czynnikami, takimi jak przeciążenie informacyjne, nomobofią (lękiem przed rozstaniem się ze smartfonem) czy nawet skłonnościami do nadużywania alkoholu. Badacze sprawdzili również korelację FOMO z zaangażowaniem w media społecznościowe i tu rezultaty są bardzo ciekawe. O ile bowiem 48 proc. „fomersów” (co za obrzydliwe słowo, prawie jak millenials…) wykazuje wysokie zaangażowanie w media społecznościowe, tak… wcale nie jest ono wyższe niż przed pandemią.

W opisie badania czytamy:

W porównaniu z rokiem 2019 w populacji badanej nie nastąpiły żadne znaczące zmiany w zaangażowaniu się w użytkowanie mediów społecznościowych. (…) Zgodnie z przewidywaniami, najwyższe wyniki zaangażowania odnotowano u osób młodych (w wieku 15-24).

Wygląda więc na to, że choć Polacy mogą mieć 99 problemów, to uzależnienie od social mediów z tytułu pandemii nie jest jednym z nich.

Źródło: UW, raport FOMO 2021

Lęk przed odłączeniem staje się coraz poważniejszych zjawiskiem.

O ile badanie UW pełne jest oczywistości, tak mimo wszystko ujawnia jedną niepokojącą tendencję – FOMO staje się coraz poważniejszym problemem dla coraz większej liczby ludzi, a osoby doświadczające wysokiego FOMO wyraźnie odwracają się od aktywności offline, ograniczają fizyczne kontakty z innymi ludźmi, coraz rzadziej dbają o relacje poza internetem, a nawet zaczynają odczuwać potrzebę ograniczenia spożycia alkoholu, co może oznaczać, że zaczynają go nadużywać.

REKLAMA

Specjaliści twierdzą, że po zakończeniu pandemii czeka nas globalny zespół stresu pourazowego. Z każdym raportem jak ten UW mam jednak wrażenie, że to nie PTSD będzie naszym największym problemem, a coraz głębiej postępujące upośledzenie relacji społecznych i polaryzacja, których rozwój pandemia przyspieszyła w zauważalny i dojmująco drastyczny sposób.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-16T19:00:20+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T17:44:48+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T16:30:49+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T14:48:36+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T13:15:38+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T13:08:33+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T10:47:01+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T10:19:56+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T09:54:08+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T09:26:48+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T08:22:46+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T07:32:57+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T06:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T06:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T06:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T06:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T21:04:52+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T20:31:08+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T20:08:30+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T19:40:25+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T19:02:53+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T18:17:50+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T17:36:50+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T17:11:10+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA