1. SPIDER'S WEB
  2. Technologie
  3. technologie
  4. Social media

Terapeuci alarmują, gniazdka piszczą, a Polacy wcale nie nadużywają social mediów podczas pandemii

Od ponad roku słuchamy, jak to w czasie pandemii wzrósł czas spędzany przed ekranem i ileż to nie korzystamy z mediów społecznościowych.

FOMO 2021. Polacy nie nadużywali social media w pandemii

Uniwersytet Warszawski właśnie opublikował nowy raport o FOMO (fear of missing out – lęk przed odłączeniem): „FOMO 2021. Polacy a lęk przed odłączeniem podczas pandemii”. Pełną treść raportu można znaleźć na dedykowanej stronie internetowej, ale w ogromnym skrócie – pełno w nim banałów i oczywistości.

To oczywiste, że spędzaliśmy więcej czasu przed komputerami i smartfonami w czasie pandemii, bo zmusiła nas do tego telepraca i zdalne nauczanie. To oczywiste, że uważniej śledziliśmy cykl informacyjny, bo każdy chciał wiedzieć, ile osób zachorowało dziś na COVID-19, jakie są aktualne obostrzenia i kiedy to cholerstwo się skończy.

Źródło: UW, raport FOMO 2021
Źródło: UW, raport FOMO 2021

Co jednak nie jest oczywiste, to fakt, że pomimo alarmująco wysokiego czasu przed ekranem, jaki wykręcamy od ponad roku, wcale nie spędzamy go więcej w mediach społecznościowych.

Polacy uzależnieni od social mediów? Raczej nie.

Badanie Uniwersytetu Warszawskiego skupia się na korelacji FOMO z innymi czynnikami, takimi jak przeciążenie informacyjne, nomobofią (lękiem przed rozstaniem się ze smartfonem) czy nawet skłonnościami do nadużywania alkoholu. Badacze sprawdzili również korelację FOMO z zaangażowaniem w media społecznościowe i tu rezultaty są bardzo ciekawe. O ile bowiem 48 proc. „fomersów” (co za obrzydliwe słowo, prawie jak millenials…) wykazuje wysokie zaangażowanie w media społecznościowe, tak… wcale nie jest ono wyższe niż przed pandemią.

W opisie badania czytamy:

W porównaniu z rokiem 2019 w populacji badanej nie nastąpiły żadne znaczące zmiany w zaangażowaniu się w użytkowanie mediów społecznościowych. (…) Zgodnie z przewidywaniami, najwyższe wyniki zaangażowania odnotowano u osób młodych (w wieku 15-24).

Wygląda więc na to, że choć Polacy mogą mieć 99 problemów, to uzależnienie od social mediów z tytułu pandemii nie jest jednym z nich.

Źródło: UW, raport FOMO 2021

Lęk przed odłączeniem staje się coraz poważniejszych zjawiskiem.

O ile badanie UW pełne jest oczywistości, tak mimo wszystko ujawnia jedną niepokojącą tendencję – FOMO staje się coraz poważniejszym problemem dla coraz większej liczby ludzi, a osoby doświadczające wysokiego FOMO wyraźnie odwracają się od aktywności offline, ograniczają fizyczne kontakty z innymi ludźmi, coraz rzadziej dbają o relacje poza internetem, a nawet zaczynają odczuwać potrzebę ograniczenia spożycia alkoholu, co może oznaczać, że zaczynają go nadużywać.

Specjaliści twierdzą, że po zakończeniu pandemii czeka nas globalny zespół stresu pourazowego. Z każdym raportem jak ten UW mam jednak wrażenie, że to nie PTSD będzie naszym największym problemem, a coraz głębiej postępujące upośledzenie relacji społecznych i polaryzacja, których rozwój pandemia przyspieszyła w zauważalny i dojmująco drastyczny sposób.