To nie spodoba się użytkownikom Firefoxa. Reklamy pojawiają się podczas wpisywania adresu strony
Użytkownicy Firefoxa w wybranych regionach będą widzieć reklamy w pasku zadań przeglądarki. Mają być one dobierane kontekstowo do wpisywanej w pasek frazy. Na szczęście można to wyłączyć.
Mozilla niedawno wydała wersję 93 swojej otwartoźródłowej przeglądarki Firefox. Jedną z nowości – która obejmie również wersję 92 – jest nowy moduł reklamowy, umieszczony w dość kontrowersyjnym miejscu. Konkretniej, w podpowiedziach mechanizmu autouzupełniania paska adresu.
Czytaj też:
Gdy użytkownik zacznie wpisywać frazę do paska, pod spodem jak zawsze będą się wyświetlać podpowiedzi. Jednak na samym ich dole pojawią się reklamy – kontekstowo dobrane pod wpisywaną frazę.
Reklamy w pasku adresu przeglądarki Firefox. Jak wyłączyć?
Mozilla zapewnia, że żadne dane użytkownika nie są nigdzie wysyłane – ani Mozilli, ani jej zaufanym partnerom. Reklamy mają być dobierane bez profilowania, wyłącznie na podstawie wpisywanej frazy. Usługa nie jest przy tym aktywna we wszystkich krajach. Mozilla nie listuje regionów, gdzie ta została uruchomiona, jednak według moich testów w Polsce nie jest aktywna. Nie tylko nie pojawiają się reklamy, ale i brakuje przełącznika ich ustawień – bo te, na szczęście, można wyłączyć.
Ustawienie to nazywa się Contextual suggestions w sekcji Prywatność i bezpieczeństwo – w polskiej wersji językowej przeglądarki prawdopodobnie nazywać się będzie Sugestie kontekstowe, gdy usługa zostanie aktywowana w Polsce. Przewrotnie rozważyłbym jednak pozostawienie tego modułu aktywnego.
Mozilla od samego początku swojego istnienia jest firmą z misją. Pilnuje, by sieć Web pozostała otwarta dla każdego i budowana na jasno wytyczonych standardach. Ma w tym niemałe sukcesy: to właśnie jej przypisuje się przełamanie monopolu Internet Explorera wiele lat temu. Mozilla niezmiennie kieruje się etyką w swoich działaniach – namawiam do wzięcia tego pod uwagę zanim odruchowo ktoś zechce wyłączyć niechciany spam.