Gears of War 3 było grą na wyłączność dla Xboksa, ale działało na PS3. Dziś każdy może pobrać tę wersję
Kanał na YouTube o nazwie Proto, od lat wrzuca archeologiczne znaleziska związane z grami. Są to nietypowe wersje gier, wersje alfa lub wersje, które prezentowano na targach typu E3.
Skąd Proto bierze tego typu rarytasy? Pasjonaci takich cyfrowych poszukiwań mają na to mnóstwo sposobów, głównie polegających na próbie kupna używanych lub wyrzuconych przez programistów gier, wersji developerskich konsol.
Jednym z takich znalezisk jest wersja Gear of Wars, uruchomiona na PS3. Gears of War to seria, którą zawsze kojarzyliśmy z Xboksem. Flagowa gra na wyłączność dostępna była jedynie na platformie Microsoftu (początkowo na Xboksach, następnie również na komputerach z Windowsem). Od kilku lat jednak wiadomo o istnieniu wersji uruchamianej na konsoli Sony. Wspomniany powyżej kanał Proto wrzucił pełny gameplay - film przedstawiający rozgrywkę. Grę można było przejść, choć nie była zoptymalizowana. Pojawiają się spadki płynności, graficzne błędy, a podpowiedzi ekranowe pokazują przyciski Xboksa a nie pada od PlayStation.
Po wielkim wycieku danych od studia Epic w 2011, w sieci pojawiło się dużo zdobytych nielegalnie informacji. Być może wtedy również wyciekł build gry na PS3 - nie jest to jednak w tej chwili pewne. Na pewno wersja prezentowana na filmach była skompilowana przez Epic.
Dlaczego Epic miałby uruchamiać grę na PS3? W procesie tworzenia gier testowanie odbywa się na sprzęcie, na którym zbudowana jest platforma testerska. Najczęściej jest to PC, jednak jak potwierdziła firma serwisowi Kotaku, w jej procesie testerskim używa się specjalnej wersji konsol oraz Unreal Tournament do automatyzacji testów. Zapewne to jest źródło wersji którą dysponuje Proto.
Czy taką grę uruchomimy na zwykłej PlayStation 3?
Gra w wersji, jaka wyciekła w tajemniczy sposób z Epica nie jest uruchamialna na takich wersjach konsol, jakie sprzedawane były w sklepach. Potrzebny jest tzw. devkit - zestaw deweloperski, od angielskiego skrótu developer's kit. Dysponują one możliwością uruchamiania niepodpisanego kodu, oraz mają więcej pamięci.
Epic miał uproszczone zadanie - zarówno gra, jak i silnik na której była uruchomiona (Unreal Engine), jest jego własnością. Mógł (próbować) uruchomić zamówioną przez Microsoft grę na każdej platformie, na której działa Unreal Engine.
Samozwańczy „cyfrowy archiwista” o pseudonimie PixelButts z okazji 10-lecia premiery gry umieścił posiadaną przez siebie wersję Gears Of War 3 na Playstation 3 w serwisie Archive. Podejrzewam że legalność tego archiwum jest dyskusyjna - ale jeśli masz devkit PlayStation 3, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zagrać w Gearsy.