Tech / Artykuł

Vodafone Neuron to mózg sieci komórkowej w chmurze Google'a

Jednym z ciekawszych przykładów użycia chmury Google’a przez biznes, przedstawionym w trakcie konferencji Google Cloud Next 19 była realizacja wykonana dla telekomunikacyjnego giganta, Vodafone’a.

Dzięki cyfrowej transformacji dokonanej wspólnie przez Vodafone and Google, brytyjski telekom zyskał coś, co nazwał własnym mózgiem w chmurze: Vodafone Neuron.

Neuron działa w całości na platformie Google Cloud i jest rozwiązaniem przygotowanym specjalnie pod potrzeby Vodafone. Zajmuje się analizowaniem danych w czasie rzeczywistym – agregując informacje, które dotąd były składowane i analizowane przez ponad 600 osobnych serwerów. Google nazwał to oceanem danych, nawiązując do pojęcia data lake,czyli składowiska danych o zróżnicowanej strukturze.

Sztuczna inteligencja za kierownicą

Dzięki analizie informacji przez sztuczną inteligencję wbudowaną w Neuron możliwe są działania optymalizujące wykorzystanie zasobów. Dla przykładu, przepustowość sieci danych jest już optymalizowana przez AI, przewidującą zwiększone zapotrzebowanie na dane w czasie i przestrzeni i przeznaczającą tam więcej zasobów.

Neuron użyty jest też do inteligentnego marketingu w czasie rzeczywistym. Na przykład SMS-y z propozycją doładowania konta są wysyłane do klientów w takim momencie, który maksymalizuje szansę, że zdecydują się na zakup dodatkowych środków.

Vodafone zdecydował się na cyfrową transformację, aby skuteczniej obsłużyć swoją bazę klientów: ponad 625 mln użytkowników w 66 krajach. Simon Harris, kierownik grupy Big Data Delivery w Vodafone, skomentował to w następujący sposób:

Neuron służy za podstawę oceanu danych Vodafone i jako mózg naszego biznesu w trakcie transformacji w cyfrową firmę technologiczną. Będziemy mogli nie tylko mieć dostęp do analityki w czasie rzeczywistym, ale i szybciej wyciągać wnioski i podejmować decyzje biznesowe.

Co to oznacza dla klientow?

Lepsze zarządzanie zasobami, a przez to brak problemów z przeciążeniem sieci, które teraz są nagminne, gdy na małym terenie zbierze się więcej ludzi (np. koncerty rockowe czy wydarzenia na świeżym powietrzu, np. Sylwester). Sztuczna inteligencja pomoże przewidzieć zapotrzebowanie na przepustowość i odpowiednio skalować możliwości sieci.

Współpraca z Vodafone to przykład wiodącego tematu Google Cloud Next, jakim jest cyfrowa transformacja. Choć w wielu firmach taka transformacja dokonała się wiele lat temu, to teraz na naszych oczach dokonuje się kolejna – transformacja do chmury. Coraz więcej firm, żebby poradzić sobie ze skuteczną i przynoszącą korzyści biznesowe analizą ogromnej ilości danych, decyduje się na rozwiązanie działające w chmurze.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst