Bez poczty e-mail jak bez ręki - jak korzystamy?
Rozwiązań, z wykorzystaniem których można kontaktować się z innymi osobami poprzez internet jest wiele. Wciąż powstają nowe, bo czy ktokolwiek przed powstaniem Skype’a przypuszczał, że będziemy do siebie telefonować przez internet, a w dodatku będziemy widzieli naszego rozmówcę? W erze wielkiej popularności serwisów społecznościowych, wciąż najpopularniejszą formą komunikacji w sieci deklarowaną przez Polaków jest poczta e-mail, którą równocześnie za najważniejszą formę komunikacji uznało 62% respondentów.
Na zlecenie Wirtualnej Polski Interaktywny Instytut Badań Rynkowych zapytał 2000 polskich internautów o formy komunikacji w internecie. Aż 97% badanych do komunikacji wykorzystuje pocztę e-mail. Natomiast w przypadku osób mieszkających w miastach posiadających ponad 500 tys. mieszkańców z poczty elektronicznej korzysta już 99% osób. Podobnie jest też w grupie osób z wyższym wykształceniem. Na drugim miejscu z 83% wskazań uplasowały się serwisy społecznościowe takie jak np. Facebook.
Na ostatnim miejscu na podium znalazły się wciąż popularne komunikatory internetowe, na które wskazało 77% badanych. Choć wydawać by się mogło, że fora dyskusyjne odeszły już do historii internetu, to wskazało na nie niewiele mniej osób niż komunikatory. Niemalże 6 na 10 respondentów za formę komunikacji, z jakiej korzysta wskazało czytanie oraz pisanie blogów. To bardzo ciekawe, gdyż przywykło się myśleć o blogach jako o internetowych pamiętnikach. Jednak ten obraz w ostatnim czasie znacznie się zmienił na rzecz postrzegania ich jako serwisów poświęconych danej tematyce.
W przypadku form wykorzystywanych do codziennej komunikacji czołówka wygląda tak samo jak w przypadku deklarowanego korzystania. Jednakże codziennie z poczty e-mail korzysta już tylko 69% badanych, a w przypadku serwisów społecznościowych tylko 47%. Co interesujące, miejsce zamieszkanie wpływa na odsetek osób, które korzystają z danej formy komunikacji. Im większe miasto, tym więcej osób korzysta z danej formy komunikacji każdego dnia. Takiej zależności nie zaobserwowano tylko w dwóch przypadkach. Popularność korzystania zarówno komunikatorów, serwisów społecznościowych, jak i w czatów nie wzrasta wraz ze wzrostem liczby mieszkańców danej miejscowości.
W badaniu uwzględniono również popularność telefonów komórkowych oraz możliwości, jakie obecnie dają. Niemal 7 na 10 badanych korzysta w swoim telefonie komórkowym z poczty elektronicznej, z czego aż 37% respondentów korzysta z niej w ten sposób codziennie. Ponad połowa osób wskazała portale społecznościowe. Również i w tym przypadku komunikatory znalazły się na trzecim miejscu pod względem popularności.
Niemal co czwarty internauta posiada tylko jedno konto pocztowe, jednakże najwięcej badanych osób, bo 36% posiada dwa adresy e-mailowe. Trzy adresy pocztowe posiada co piąty polski internauta. Występuje również korelacja pomiędzy liczbą adresów e-mail, a miejscem zamieszkania, im większe miasto tym więcej adresów posiadali badani Polacy. Co ciekawe, aż 6% badanych internautów nie posiada ani jednego adresu e-mail, chociaż korzysta z zasobów internetu. Również w tym przypadku występuje korelacja pomiędzy wielkością zamieszkiwanego miasta, a liczbą posiadanych kont e-mailowych.
Czołówka serwisów oferujących usługi pocztowe nie zmienia się zbytnio na przestrzeni czasu. Wśród polskich internautów najpopularniejsza jest poczta Wirtualnej Polski, następnie Onetu oraz Gazeta.pl.
Mimo bardzo dużej popularności serwisów społecznościowych oferujących łatwy i szybki sposób komunikowania się również przy wykorzystaniu własnych komunikatorów lub komunikatorów firm trzecich przegrywają one w pojedynku z tradycyjną pocztą e-mail. Choć sam Facebook wielokrotnie próbował przekonać swoich użytkowników do tego, że korzystając z serwisu tradycyjne konta e-mail nie są nam potrzebne, to chyba trudno będzie obecnie znaleźć osobę, która porzuciła adres w domenie wp.pl, gmail.com, czy onet.pl na rzecz facebook.com. Jestem przekonany, że jeszcze długo poczta e-mail będzie stanowiła podstawową i najpopularniejszą formę komunikacji w sieci.