REKLAMA

Algorytm TikToka idzie w leasing. To najdziwniejsza z umów ostatnich lat

TikTok to dziś nie tylko aplikacja do przeglądania krótkich filmików z tańcem czy poradami kulinarnymi. To też jeden z najbardziej wyrafinowanych silników rekomendacji na świecie - sztandarowy algorytm ByteDance’a, który potrafi przewidzieć nasze upodobania lepiej niż nawet my sami. Właśnie dowiedzieliśmy się, że Pekin straci kontrolę nad tą czarną skrzynką i powierzy ją… amerykańskiej firmie o reputacji równie ekscytującej, co oglądanie schnącej farby.

TikTok algorytm Oracle
REKLAMA

Po naciskach administracji w Waszyngtonie ByteDance zgodził się wynająć część swojego kluczowego produktu - mechanizm rekomendacji - na 10 lat. Kontrakt zawarto z firmą Oracle: znanym dostawcą usług chmurowych, ale też dysponującym renomą giganta technologiczno-biznesowego, który raczej nie kojarzy się z rewolucyjnymi startupami nastawionymi na młodzieżowe trendy.

Przejmując algorytm w leasing (tak, leasing!), Oracle będzie mieć prawo przetwarzać dane i rozwijać silnik rekomendacji poza zasięgiem chińskiej jurysdykcji. Dla użytkowników TikToka ma to oznaczać zachowanie płynności działania aplikacji, ale już z gwarancją, że amerykańskie prawo nadzoruje gromadzone metadane. Oczywiście sama koncepcja dzierżawy kodu, który decyduje, co wyświetla nam się na ekranie to coś, czego nie widzieliśmy nawet w najlepszych serialach o korporacyjnych intrygach.

REKLAMA

Czytaj też:

Oracle - nie taki diabeł straszny 

Gdyby zapytać entuzjastę elektroniki konsumenckiej o Oracle’a to odpowiedź brzmiałaby raczej: To ta firma, która sprzedaje bazy danych i serwerowe oprogramowanie, prawda?. I miałby rację. Oracle od dekad króluje w segmencie rozwiązań dla dużych przedsiębiorstw - od banków, przez publiczną administrację, po linie lotnicze. Optymalizacja kosztów, stabilność, certyfikaty bezpieczeństwa… no cóż, wszystko to brzmi bardzo solidnie, ale niekoniecznie ekscytująco.

Z drugiej strony Oracle ma odpowiednie know-how i zasoby, by utrzymać w ryzach miliardy interakcji generowanych codziennie przez użytkowników TikToka. Teraz to Oracle stanie się tym, który dba o to, żeby algorytm nie zawiódł. I choć mówimy o firmie, której największy hit marketingowy to… wysoka dostępność bazy danych to coś mi podpowiada, że ci nudziarze mogą w tym wypadku zaskoczyć.

REKLAMA

W Polsce rynek reklamy cyfrowej wciąż intensywnie łapie oddech po pandemii, a TikTok stał się jednym z kluczowych kanałów dotarcia do młodych konsumentów. Gwarancja amerykańskiego nadzoru nad algorytmem prawdopodobnie uspokoi niektóre agencje marketingowe, które obawiały się, że aspekty prywatności i compliance mogą zostać zignorowane przez chińskiego giganta. Więcej pewności to zaś więcej budżetów trafiających na promocję na TikToku w Polsce.

W dłuższej perspektywie można się spodziewać dynamiczniejszej współpracy między TikTokiem a dostawcami narzędzi analitycznych. Może w końcu doczekamy się solidnych paneli do raportowania performance’u kampanii, zintegrowanych z platformami CRM i e-commerce.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-10T14:37:26+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T13:39:58+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T10:30:55+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T09:14:55+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T08:33:28+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T06:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T06:34:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T06:23:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T06:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T21:54:46+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T21:09:52+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T21:00:33+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T19:36:54+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T17:48:26+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T14:47:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T13:34:18+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T12:57:54+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T12:06:41+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA