Pociągi przetną miasto na pół. Prezydent ma lepszy pomysł
Kolej Dużych Prędkości nie zatrzyma się w Kaliszu, co budzi sprzeciw prezydenta miasta. „To będzie jak blizna na tkance miejskiej” – mówi. Spółka CPK odpowiada, że tak będzie lepiej dla wszystkich.

Kalisz zyska na budowie linii Kolei Dużych Prędkości przez CPK – przekonywała niedawno kolejowa spółka obiecując, że mieszkańcy „w pełni staną się beneficjentami nowej linii ‘Y’, która połączy Warszawę – Łódź – Poznań/Wrocław”.
Wprawdzie nie wszystkie pociągi KDP wjadą do miasta, bo główny szlak przejdzie bokiem, ale to nie szkodzi. Kalisz stanie się jednym z Lokalnych Hubów Mobilności.
Przyjęta przez CPK zasada jest prosta: pociągi komunikujące ze sobą największe aglomeracje (w tym przypadku Warszawę i Poznań) przejeżdżają obok miast średniej wielkości (w tym przypadku Kalisza) z maksymalną dopuszczalną prędkością i bez zatrzymywania. Skorzystanie tej części pociągów z kolejowej obwodnicy Kalisza bez wjazdu do miasta zapewni najkrótsze czasy przejazdu dużych grup podróżnych między metropoliami – wyjaśniono.
Na czym miasto ma więc zyskać? „Inne pociągi (także dużych prędkości), dzięki układowi łącznic kolejowych wjeżdżają na istniejące stacje, umożliwiając skomunikowanie miast średniej wielkości, w tym Kalisza” – dodawała spółka.

Spółka CPK przekonuje, że takie rozwiązanie sprawdza się we Francji i Hiszpanii. Np. do Le Mans dziennie nie wjeżdża 35 par pociągów TGV, korzystając z kolejowej obwodnicy, ale i tak miasto odwiedza 21 par pociągów niższej kategorii. Podano też przykład Saragossy, piątego co do wielkości miasta w Hiszpanii. Liczba par szybkich pociągów jadących po jego obrzeżach to 15, a zjeżdżających do centrum – 30.
Ominięcie miasta przez KDP może niektórych niepokoić, ale według planujących linię pasażerowie i tak poczują różnicę.
Podróż z Kalisza do Warszawy może potrwać 1 godz. 39 minut, a do Poznania ok. 40 minut. Oprócz tego po linii KDP planowany jest również przejazd ekspresów regionalnych, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Zakładany czas przejazdu takiego pociągu to ok. 1 godziny. Dla porównania: dziś taka podróż regionalnym pociągiem przyśpieszonym trwa 1 godz. 30 min.
CPK podobne rozwiązanie chce zastosować w Sieradzu, Kępnie, Wieruszowie, Płocku, Grudziądzu i Kwidzynie.
Kalisz: ale my wolimy szybkie pociągi u siebie
Prezydent Kalisza Krystian Kinastowski uważa, że lepiej by było, gdyby szybkie pociągi połączyły się z już istniejącą infrastrukturą.
- Bajpas nie omija Kalisza, on nas rozjeżdża. Powoduje nam mnóstwo kolizji z istniejącą infrastrukturą. To będzie jak blizna na tkance miejskiej Kalisza na lata oddziałując negatywnie na Kalisz – cytuje włodarza PAP.
Podano przykład zakładu produkującego części do samolotów, gdzie zatrudnionych jest 2,5 tys. osób. Co ma wspólnego z szybkimi pociągami? Drgania, które pędzące składy jadące kolejową obwodnicą miałyby wywoływać, mogą utrudnić pracę i w konsekwencji zmusić do przeprowadzki. Wtedy mieszkańcy regionu utraciliby swoje stanowiska.
CPK w przesłanym PAP komunikacie wyjaśnia, że nowy wariant właśnie…ratuje miejsca pracy
Wcześniejsza koncepcja zakładała wyburzenie kilku innych zakładów. Nowa zaś „znacząco ograniczy ingerencję w istniejącą tkankę miejską”.
Zaznaczono, że realizowany wariant nie wpłynie na działalność wspomnianego zakładu, więc „miejsca pracy nie są więc w żaden sposób zagrożone”. Co więcej, przedstawiciele przedsiębiorstwa nie zgłaszali podobnych obaw. A oprócz tego gdyby wszystkie pociągi KDP zatrzymywałyby się w Kaliszu, spadłaby ich prędkość – na miejskim odcinku trzeba byłoby zwolnić do 100 km/h
- Po pierwsze, wpływ inwestycji CPK na sąsiedni zakład będzie poddany szczegółowym analizom, a w razie potrzeby inwestor planuje zastosowanie środków zapobiegawczych redukujących drgania. W pobliżu zakładów przemysłowych nie przewidujemy budowy rozjazdów, które teoretycznie mogłyby takie drgania powodować. Co więcej, od dawna na tym obszarze zlokalizowane są tory (Linia Kolejowa nr 14), po których przemieszczają się pociągi pasażerskie i towarowe. W przypadku linii KDP będą to wyłącznie przejazdy pasażerskie – wyjaśnia CPK.