To będzie najdłuższy kolejowy tunel w Polsce. Wielka maszyna zabrała się do pracy
Ogromne tarcze przybyły do Polski z Chin i czekały na sygnał. Pierwsza wzięła się za kopanie, druga, jeszcze większa, jeszcze musi uzbroić się w cierpliwość. Ich nazwy nie są przypadkowe.

Tarcze TBM będą drążyć dwa tunele kolejowe o długości prawie 4 km. Kończyć będą się w Mordarce k. Limanowej. W jednym z nich kursować będą pociągi, drugi będzie pełnił funkcje ewakuacyjne.
Najpierw do akcji wkroczy mniejsza tarcza. Nie oznacza, że jest mała - ma 170 m długości i waży przeszło 600 ton. To ona będzie odpowiedzialna za wykopanie tunelu ewakuacyjnego.

Tunelem dla pociągów zajmie się druga tarcza, aż cztery razy większa
Trwa wielkie składanie. Elementy tarczy dotarły na plac budowy, a inżynierowie szacują, że zacznie kopać jeszcze w połowie roku. To prawdziwy gigant, bo waży aż 2,5 tys. tony. Urządzenie z portu w Gdańsku przewiezione zostało za pomocą „88 zestawów transportowych”.
Mniejsza tarcza TBM nazywa się Kinga, a druga Jadwiga. Ochrzczono je tak na cześć małopolskich władczyń – św. Jadwigi i św. Kingi.
PKP PLK zaznacza, że prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany to „ważny element największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski”. Tunel pomiędzy Męciną i Mordarką znacznie skróci podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz. W sumie, jak zapowiada spółka, pociągi będą kursować pod ziemią w 16 tunelach o łącznej długości niemal 21 km. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie ok.10 km.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut – zapowiada PKP PLK.
- Krótsze podróże, ułatwiony transport towarów na południe, a także szansa na rozwój okolicznych miejscowości to tylko niektóre zalety tej inwestycji – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Wspomniany tunel będzie najdłuższym w Polsce, ale jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to palmę pierwszeństwa straci na rzecz tego szykowanego na potrzeby CPK. Tunel dla kolei dużych prędkości w Warszawie będzie mieć dokładnie 9,7 km – zapowiadał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Według szacunków zostaną wydrążone nawet 30 metrów pod powierzchnią terenu, przebijając w ten sposób najgłębiej położony peron stacji metra Nowy Świat – Uniwersytet, który leży 23 m pod ziemią.
Więcej o podróżach pociągami przeczytacie na Spider's Web:
Źródło zdjęć: PKP PLK