REKLAMA

To będzie najdłuższy kolejowy tunel w Polsce. Wielka maszyna zabrała się do pracy

Ogromne tarcze przybyły do Polski z Chin i czekały na sygnał. Pierwsza wzięła się za kopanie, druga, jeszcze większa, jeszcze musi uzbroić się w cierpliwość. Ich nazwy nie są przypadkowe.

To będzie najdłuższy kolejowy tunel w Polsce. Wielka maszyna zabrała się do pracy
REKLAMA

Tarcze TBM będą drążyć dwa tunele kolejowe o długości prawie 4 km. Kończyć będą się w Mordarce k. Limanowej. W jednym z nich kursować będą pociągi, drugi będzie pełnił funkcje ewakuacyjne.

Najpierw do akcji wkroczy mniejsza tarcza. Nie oznacza, że jest mała - ma 170 m długości i waży przeszło 600 ton. To ona będzie odpowiedzialna za wykopanie tunelu ewakuacyjnego.

REKLAMA
 class="wp-image-5400239"

Tunelem dla pociągów zajmie się druga tarcza, aż cztery razy większa

Trwa wielkie składanie. Elementy tarczy dotarły na plac budowy, a inżynierowie szacują, że zacznie kopać jeszcze w połowie roku. To prawdziwy gigant, bo waży aż 2,5 tys. tony. Urządzenie z portu w Gdańsku przewiezione zostało za pomocą „88 zestawów transportowych”.

Mniejsza tarcza TBM nazywa się Kinga, a druga Jadwiga. Ochrzczono je tak na cześć małopolskich władczyń – św. Jadwigi i św. Kingi.

PKP PLK zaznacza, że prace na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany to „ważny element największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski”. Tunel pomiędzy Męciną i Mordarką znacznie skróci podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz. W sumie, jak zapowiada spółka, pociągi będą kursować pod ziemią w 16 tunelach o łącznej długości niemal 21 km. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie ok.10 km.

Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut – zapowiada PKP PLK.

- Krótsze podróże, ułatwiony transport towarów na południe, a także szansa na rozwój okolicznych miejscowości to tylko niektóre zalety tej inwestycji – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Wspomniany tunel będzie najdłuższym w Polsce, ale jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to palmę pierwszeństwa straci na rzecz tego szykowanego na potrzeby CPK. Tunel dla kolei dużych prędkości w Warszawie będzie mieć dokładnie 9,7 km – zapowiadał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Według szacunków zostaną wydrążone nawet 30 metrów pod powierzchnią terenu, przebijając w ten sposób najgłębiej położony peron stacji metra Nowy Świat – Uniwersytet, który leży 23 m pod ziemią.

Więcej o podróżach pociągami przeczytacie na Spider's Web:

Źródło zdjęć: PKP PLK

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-31T18:54:53+02:00
Aktualizacja: 2025-03-30T16:03:00+02:00
Aktualizacja: 2025-03-30T06:53:00+02:00
Aktualizacja: 2025-03-29T16:53:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA