Bank Pekao pokazuje, jak uchronić się przed internetowymi oszustami. Obejrzyj, zanim będzie za późno

Lokowanie produktu: Bank Pekao

Myślicie, że jesteście wystarczająco czujni i sprytni, by nie dać się naciągnąć na internetowe oszustwa? 13 milionów Polaków myślało podobnie. Dlatego Bank Pekao S.A. rusza z kampanią „Bądźmy #CYBERczujni”, która ma pokazać, jak skutecznie bronić się przed cyberprzestępczością – i  robi to w naprawdę interesujący sposób. 

Bank Pekao pokazuje, jak uchronić się przed internetowymi oszustami. Obejrzyj, zanim będzie za późno

Fałszywe SMS-y i prośby o szybki przelew, głos podszywający się pod pracownika banku czy podejrzanie atrakcyjne inwestycje – brzmi znajomo, prawda? Każdego dnia ktoś wpada w sidła internetowych oszustów i codziennie w sieci możemy natknąć się na nagłówki, że ktoś właśnie padł ofiarą cyberprzestępstwa, tracąc wszystkie swoje oszczędności. 

I chociaż mówi się o tym coraz więcej i głośniej, łatwiej poddać się myśleniu, że „mnie to nie dotyczy i  wiem, co robię”. Jednak problem cyberprzestępstw jest większy, niż nam się wydaje, szczególnie w obecnych czasach, gdzie niemal wszystko załatwiamy online – robimy zakupy, kontaktujemy się ze znajomymi, przelewamy pieniądze jednym kliknięciem. Wyobraźcie sobie, że aż 13 milionów Polaków miało do czynienia z jakimś rodzajem internetowego oszustwa. Metody na wyłudzenie danych i pieniędzy są coraz bardziej kreatywne i sprytniejsze. Właśnie dlatego Bank Pekao uznał, że czas działać.

Bank Pekao rusza z kampanią o bezpieczeństwie w sieci

„Bądźmy #CYBERczujni” – pod tym hasłem Bank Pekao, w ramach programu cyberPEKAO, rozpoczął ogólnopolską kampanię, której celem jest zwiększenie świadomości Polaków na temat zagrożeń czyhających w sieci. Kampania ma uświadamiać, na jakie zagrożenia jesteśmy narażeni w wirtualnym świecie oraz jak skutecznie chronić się przed coraz bardziej wyrafinowanymi metodami oszustw.

Bank Pekao przygotował sześć krótkich spotów, z których każdy przedstawia inny rodzaj cyberzagrożenia. 30-sekundowe nagrania pokazują bohatera w codziennych sytuacjach, gdy ktoś próbuje wyłudzić od niego dane lub pieniądze. Nagrania ukazują sytuacje, które mogą zdarzyć się każdemu z nas – niezależnie od tego, czy korzystamy z bankowości internetowej, robimy zakupy online, czy po prostu komunikujemy się za pomocą wiadomości tekstowych. Krótka historia kończy się poradą, jak należy postępować, gdy znajdziemy się w podobnej sytuacji.  W spotach poruszono następujące zagrożenia: 

  1. Podszywanie się pod pracowników banku 
  2. Fałszywe SMS-y
  3. Fałszywe prośby o szybki przelew
  4. Fałszywe inwestycje
  5. Oszustwo na „sprzedającego”
  6. Oszustwo na „kupującego”

To jedne z najczęstszych metod wyłudzania pieniędzy oraz danych, dlatego tak ważne jest, by być świadomym zagrożeń panujących w wirtualnym świecie i zachować wyostrzoną czujność. 

W pełni rozumiemy odpowiedzialność dotyczącą budowania bezpiecznej cyberprzestrzeni, która spoczywa na sektorze finansowym. Dlatego naszym nadrzędnym celem jest zwiększanie świadomości konsumentów na temat zagrożeń w sieci, ich konsekwencji, a także rozwiązań, dzięki którym, w sposób świadomy, będą bezpieczniej poruszać się w sieci oraz korzystać z bankowości elektronicznej

– mówi Michał Nagórka, dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.
kampania bank pekao

Oto kilka prostych porad, które pomogą ci uniknąć cyberzagrożeń: 

  • Podczas rozmowy z pracownikiem banku, powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość, np. w aplikacji mobilnej lub serwisie internetowym. Jeśli nie możesz zweryfikować rozmówcy lub wzbudza on twoje podejrzenia – rozłącz się i samodzielnie zadzwoń na infolinie banku.
  • Nie klikaj w linki otrzymane w SMSach, a tym bardziej nie loguj się z nich do bankowości elektronicznej.
  • Jeśli ktoś bliski poprzez komunikator internetowy lub media społecznościowe poprosi Cię o szybki przelew lub podanie kodu BLIK, zanim cokolwiek zrobisz, zadzwoń do tej osoby i sprawdź, czy naprawdę potrzebuje pieniędzy.
  • Uważaj na reklamy fałszywych inwestycji, zamieszczone w mediach społecznościowych lub na portalach informacyjnych. Inwestuj tylko w licencjonowanych domach maklerskich i nie przelewaj środków za inwestycje na konto osób fizycznych.
  • Nie instaluj nieznanych aplikacji, jeśli namawia się do tego ktoś, kogo nie znasz.
  • Nie podawaj nikomu danych swojej karty płatniczej (jej numeru, daty ważności i kodu CVC/CVV) oraz loginu i hasła do bankowości elektronicznej.
  • Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i nie potwierdzaj transakcji, które nie były przez ciebie zlecone.
  • Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, korzystaj z uwierzytelniania dwuskładnikowego np. za pomocą aplikacji mobilnej lub klucza sprzętowego.

Wideo to nie wszystko. Pomyślano też o edukacji offline 

Oprócz spotów wideo w ramach kampanii Banku Pekao na ulicy Jaworzyńskiej 8 w Warszawie pojawił się interaktywny mural, który będzie można oglądać przez cały listopad. Prezentuje on kilkadziesiąt pytań retorycznych dotyczących cyberbezpieczeństwa. Jego celem jest skłonienie przechodniów do refleksji, zwiększanie świadomości na temat zagrożeń w sieci oraz przyciągnięcie uwagi tych, którzy na co dzień po prostu nie zastanawiają się na tego typu tematem.

W najnowszej kampanii chcemy uświadomić, na jakie potencjalne zagrożenia narażeni są internauci, bez względu na to, w jakim otoczeniu przebywają i w jakich sytuacjach się znajdują. Tym razem nasze działania nie ograniczają się jedynie do tych digitalowych. Zależy nam, aby kampania dotarła do jak najszerszej publiczności, stąd pomysł na stworzenie nieszablonowego, przykuwającego uwagę, a także intrygującego i zachęcającego do refleksji interaktywnego muralu

- podkreśla Jorge Sánchez, p.o. dyrektora Departamentu Marketingu Banku Pekao S.A.

Warto korzystać ze sprawdzonych i bezpiecznych narzędzi

Bank Pekao już od dawna dba o bezpieczeństwo swoich klientów. Dzięki aplikacji PeoPay i serwisowi Pekao24 klienci banku mają dostęp do szeregu narzędzi zabezpieczających, takich jak logowanie dwuskładnikowe czy powiadomienia push potwierdzające tożsamość pracownika banku. Dzięki tym funkcjom możemy mieć pewność, że nasze dane oraz pieniądze są właściwie chronione i nie trafią w niepowołane ręce. Bezpieczne narzędzia, wyostrzona czujność oraz odpowiednia świadomość to klucz do tego, aby skutecznie radzić sobie z zagrożeniami w wirtualnym świecie. 

Każdy narażony jest na cyberatak. Ty też

Lubimy myśleć, że nas problem nie dotyczy - ”przecież znamy się na internecie, więc na pewno rozpoznamy oszustwo”. Życzę każdemu, kto tak uważa, aby miał rację. Rzeczywistość jednak bywa bardziej brutalna – oszuści stają się coraz sprytniejsi, a ich metody coraz bardziej wyszukane. Jesteśmy narażeni na oszustwa na każdym kroku, zarówno jeśli chodzi o wiadomości, rozmowy telefoniczne, jak i korzystanie z różnego rodzaju witryn internetowych. I niestety musimy liczyć się z tym, że tego typu zagrożeń będzie tylko więcej. 

Co nas ochroni? Przede wszystkim odpowiednia wiedza i zwiększona świadomość, że ten temat to realny problem współczesnych czasów  i dotyczy również nas samych. Kampania Banku Pekao „Bądźmy #CYBERczujni” to inicjatywa, która ma na celu właśnie to – edukowanie i uświadamianie. Pomyślcie o tym, zanim będzie za późno. 

Lokowanie produktu: Bank Pekao
Najnowsze
Zobacz komentarze