REKLAMA

Młodzi Polacy zachwycili Apple'a. Te 4 świetne projekty zyskały uznanie w Cupertino

Poznaliśmy właśnie 350 najlepszych projektów Apple Swift Student Challenge. W gronie najlepszych znalazło się czterech Polaków. Trzech studentów otrzymało środki na dalszy rozwój swoich aplikacji, a jeden licealista, którego projekt został wyróżniony w top 50 najlepszych, w nagrodę pojedzie do Apple Park w Cupertino. Kim są zwycięzcy i w jaki sposób gra w Minecraftcie potrafi zaprowadzić do programowania w Swift? O tym opowiedzieli nam oni sami.

Młodzi Polacy zachwycili Apple'a. Te 4 świetne projekty zyskały uznanie w Cupertino
REKLAMA

Apple Swift Student Challenge to organizowany co roku konkurs, w którym Apple stawia przed studentami z całego świata całkiem spore wyzwanie: stworzenie oryginalnego, pomysłowego projektu, który jednocześnie wykorzystuje technologie koncernu z Cupertino (m.in. język Swift, bibliotekę UIKit czy framework SwiftUI). Konkurs to prestiżowe wydarzenie dla studentów, których marzeniem jest projektowanie na platformach Apple.

W Apple Swift Student Challenge mogą wziąć udział uczestnicy powyżej 16 roku życia (próg wiekowy dla krajów Unii Europejskiej), którzy są studentami kierunków ścisłych lub technicznych, lub członkami ośrodków stanowiących część Apple Developer Academy. Co roku Apple z tysiąców zgłoszeń wyłania 350 najlepszych projektów, a twórcy najlepszych 50 otrzymują bilet do siedziby Apple - Apple Park w Cupertino. W tym roku zaszczytnym tytułem może pochwalić się aż czterech Polaków.

REKLAMA

Tegoroczny Apple Swift Student Challenge z aż czterema Polakami w gronie najlepszych

Wit Owczarek to pochodzący z Warszawy uczeń trzeciej klasy liceum, którego projekt został wyróżniony przez Apple jako jeden z 50 najlepszych projektów w tegorocznej edycji Apple Swift Student Challenge.

- Zacząłem programować gdy miałem 13 lat. Początkowo była to Java, w której tworzyłem proste algorytmy. Poza tym bardzo mnie interesowały mody do Minecrafta i wówczas dużo czasu poświęciłem nauce programowania. Oglądałem filmy instruktażowe, szukałem kursów online, po których udało mi się stworzyć pierwsze aplikacje. Z drugiej strony, zawsze interesowało mnie działanie aplikacji iOS, więc po dwóch latach zacząłem kodować w Swift.

Opowiada Wit

Do tegorocznej edycji konkursu Wit zgłosił grę 2D Pushaton, zbudowaną w SpriteKit framework. W Pushaton gracz biegnie przez dżungle, pokonuje przeszkody i zdobywa punkty. Cechą wyróżniającą projekt licealisty jest unikalny sposób interakcji, ponieważ skoki w grze wymagają od gracza wykonania pompek w świecie rzeczywistym.

 class="wp-image-4594836"
Wit Owczarek

To możliwe jest za pomocą przekazywania w czasie rzeczywistym obrazu z kamery urządzenia, który to obraz następnie jest przetwarzany przez model sztucznej inteligencji - również stworzony przez Wita.

- Główną częścią aplikacji jest model, który zbudowałem w celu rozpoznawania poszczególnych etapów ruchu [ciała podczas wykonywania] pompki. Spędziłem nad nim półtora miesiąca, tworząc ponad 20 różnych wersji. Rozpocząłem od trenowania modeli 3D CNN [konwolucyjnych sieci neuronowych]. W tym celu zebrałem ponad 80 000 zdjęć osób wykonujących pompki - to było duże wyzwanie, w którym uczestniczyło wielu moich kolegów.

Opisuje Wit

Pushaton został nagrodzony przez Apple ze względu na sposób, w jaki jego projekt "gamifikuje" trening. Pośród nagród, które otrzymało wszystkich 350 laureatów, Wit jako twórca jednego z 50 najlepszych projektów otrzymał zaproszenie na konferencję WWDC, która odbędzie się w czerwcu bieżącego roku w siedzibie Apple.

Laureat Apple Swift Student Challenge radzi jak rozpocząć przygodę z programowaniem na platformy Apple

Jak mówi licealista, nie jest to jego pierwsze podejście do Apple Swift Student Challenge. Pomysł na Pushaton wziął się z innej pasji Wita - szeroko pojętych ćwiczeń. Według Wita każdy zainteresowany programowaniem na platformy Apple może tak jak on, zacząć z zacisza własnego domu.

- Moim zdaniem najlepszymi źródłami do nauki kodowania w języku Swift są YouTube oraz dokumentacja techniczna Apple, a także wszystkie materiały wideo z konferencji WWDC, które są dostępne za darmo online. Swift jest przyjazny dla początkujących, ponieważ zawiera ładny i całkiem prosty syntax. Pozwala także na tworzenie różnorodnych aplikacji, od mobilnych po webowe, wyróżniając się szybkością pisania kodu.

Radzi Wit Owczarek

Programowanie rodzi się, zarówno z potrzeby, jak i pasji. O tym mówi Jakub Florek

Z kolei w gronie 350 najlepszych znalazł się Jakub Florek, pochodzący z Tarnowa student Computer Science and Engineering na holenderskim Delft University of Technology.

- Moja przygoda z kodowaniem rozpoczęła się od gier wideo. Jako nastolatek chciałem stworzyć coś swojego. Próbowałem sił w Unity, tworzyłem proste gry w C# i wtedy przyszła pandemia. Moja siostra potrzebowała laptopa z kamerą do pracy zdalnej, a ja przypomniałem sobie o starym MacBooku mojego taty. Poszedłem na strych po stary komputer i zainteresowałem się językiem Swift. Moim ówczesnym marzeniem było stworzenie aplikacji iOS. Podczas pandemii obejrzałem wiele tutoriali i stworzyłem swoje pierwsze, proste aplikacje.

Opowiada Jakub Florek
 class="wp-image-4591227"
Jakub Florek

Choć Jakub swoją pasję w programowaniu rozpoczął od gier komputerowych, jego projekty wyszły daleko poza jego zainteresowania. W swojej krótkiej karierze student napisał charytatywnie aplikację mobilną na system iOS dla lokalnego, tarnowskiego przewoźnika komunikacji miejskiej, a także aplikację na iPada, którą jego ojciec - współwłaściciel firmy sprzedającej akcesoria meblowe - wykorzystuje na co dzień w pracy na iPadzie.

- [Mój tata] korzystał z programu do aranżacji zabudowy kuchennej z gotowych modeli szafek. Tworzenie modeli kuchni na komputerze było bardzo czasochłonne, bo wiązało się z wypełnianiem Excela. Dlatego postanowiłem stworzyć aplikację na iPada, zawierającą predefiniowane obiekty z funkcjami drag & drop, eksportu i opisami. To dotychczas mój najbardziej skomplikowany projekt i jestem z niego dumny.

Wyjaśnił

Te doświadczenia przekuł on w projekt, który Jakub zgłosił do tegorocznej edycji Swift Student Challenge. Projekt Jakuba to aplikacja do tworzenia efektów dźwiękowych.

- Poza programowaniem od wielu lat muzykuję. Jestem zapalonym gitarzystą i chciałem połączyć te dwie pasje.

Dodał

Student wykorzystał znacznie bardziej skomplikowane (w porównaniu do poprzednich aplikacji) interfejsy, a także technologię spatial audio i znalazł interesujący framework Apple, który pozwala umieszczać wirtualne głośniki i tworzyć bardzo ciekawe efekty dźwiękowe. Przykładowo, projekt Jakuba pozwala odnieść wrażenie, że perkusja kręci się wokół słuchacza, a gitara powoli zanika.

Jak mówi student, "było ciężko", gdyż kod pisał on podczas przerw obiadowych, jednak jest on dumny ze swojego działa. Do tegorocznego zgłoszenia Swift Student Challenge przygotował "Us and Them" Pink Floyd - zmodyfikowane za pomocą opracowanej przez siebie technologii.

Programowanie może być przydatne także dla architektów

Natomiast kolejny laureat, 21-letni Jakub Ptaszny, student architektury na Politechnice Śląskiej, swoją przygodę z programowaniem rozpoczął w liceum - od lekcji informatyki.

- . Podczas zajęć informatyki mogliśmy wybrać dowolny język programowania. W tamtym czasie wygrałem iPada w konkursie i znalazłem aplikację Swift Playground z wieloma interesującymi samouczkami. Aplikacja na tyle mi się spodobała, że spośród kilku języków programowania wybrałem Swift. Początkowo tworzyłem proste aplikacje typu kółko i krzyżyk oraz saper. Wiele musiałem nauczyć się samodzielnie, poza zajęciami informatyki w szkole.

Wspomina Jakub Ptaszny

Ptaszny swoje hobby kontynuuje na studiach, na których zainteresował się grafiką 3D i programem Blender, do którego pisze proste dodatki w języku Python.

Jakub Ptaszny o Apple Swift Student Challenge słyszał wielokrotnie, jednakże jego decyzja o dołączeniu do tegorocznej edycji konkursu była "spontaniczna" i sprawiła, że wrócił do programowania w Swift.

 class="wp-image-4591230"
Jakub Ptaszny przy swoim stanowisku pracy. Oto dlaczego potrzeba mu na nim także kaczuszki

Konkursowy projekt studenta architektury to Playground o projektowaniu architektonicznym i wpływie warunków środowiska na budynek i jego wnętrze. W swoim projekcie Ptaszny wykorzystał swoją wiedzę programistyczną, doświadczenie z kierunku architektura oraz zainteresowanie tworzeniem grafiki 3D. Jak wspomina, brał on udział nie tylko w konkursie organizowanym przez Apple'a, ale także Pixara, gdyż posiadane przez niego umiejętności znajdują zastosowanie także w tworzeniu efektów specjalnych.

- Programowanie z perspektywy studenta architektury jest interesujące z kilku względów. Przede wszystkim jest to obszar analiz i optymalizacji, do czego można wykorzystać Swift. Kolejnym ciekawym obszarem jest rzeczywistość rozszerzona i możliwość prezentacji budynków i wizualizacji innych obiektów na urządzeniach mobilnych, do czego można wykorzystać wiele bibliotek Swift

Wyjaśnia Ptaszny

Podobnie jak Wit Owczarek, Jakub Ptaszny w nauce korzystał z licznie dostępnych materiałów online, w tym różnorakich poradników i treści przygotowanych przez samo Apple dla deweloperów.

Od Starbucksa do hitu w App Store. Jakub Milcarz opowiada historię swoich aplikacji

Polską czwórkę w Apple Swift Student Challenge zamyka Jakub Milcarz. 21-letni student z Warszawy swoją przygodę z programowaniem zaczął prawie dekadę temu.

- Programowanie zacząłem traktować bardziej na poważnie od 2015 roku, gdy zająłem się tworzeniem stron internetowych w HTML, PHP, React czy Node. W międzyczasie próbowałem swoich sił w programowaniu na iOS, ale do chwili wprowadzenia SwiftUI, wcześniejszy UI kit był dla mnie barierą nie do pokonania. Mocne wejście do kodowania w Swift było jesienią 2021 roku i wszystko wskazuje, że zostanę przy Swift na dłużej.

 class="wp-image-4591239"
Jakub Milcarz

Milcarz projekt zgłoszony w Swift Student Challenge poświęcił problemowi wielu młodych rodziców - szczepieniom. Jego aplikacja na bieżąco śledzi wymagania dotyczące szczepień, bez względu czy dziecko przebywa w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Francji czy w Niemczech. Student planuje oficjalne wydanie aplikacji w App Store i jej dalszy rozwój.

Co ciekawe, aplikacja do śledzenia szczepień nie jest jedynym projektem Milcarza.

- Obecnie w App Store znajduje się pięć moich aplikacji. Jednocześnie pracuję nad nowymi. Gdybym miał wybrać trzy aplikacje, z których jestem najbardziej dumny to byłyby to Memorize, Bookie i Coffee Note. Pierwsza z nich to aplikacja do nauki, w której obracamy wirtualne fiszki oraz wybieramy spośród różnych metod nauki. [...] Druga - Bookie Reading Tracker - odniosła największy sukces. Chciałem stworzyć aplikację, która spełni również wszystkie osobiste oczekiwania jako czytelnika. W mojej opinii udało się to osiągnąć, co widać również po zadowoleniu użytkowników. Trzecia ciekawa aplikacja to Coffee Note. [...] Coffee Note pozwala użytkownikom dzielić się swoimi wrażeniami związanymi z parzeniem i piciem kawy.

Każda z dotychczasowych aplikacji stworzonych przez Milcarza ma pochodzenie w jego doświadczeniach. Praca w Starbucks stała się inspiracją dla stworzenia Coffee Note, pasja do czytania przerodziła się w Bookie, a Memorize miało być odpowiedzią na problem braku dostępu do wystarczająco dobrej aplikacji do nauki.

REKLAMA

Podobnie jak pozostali Polacy wyróżnieni przez Apple, tak Jakub Milcarz nazywa siebie samoukiem i podpowiada jak można nauczyć się Swift.

- Swift warto polecić początkującym programistom ponieważ jest type-safe - czyli jeżeli zmienna jest tekstem, to zawsze będzie tekstem i tego nie można nadpisać. Poza tym Swift jest czystym angielskim - czyli rozumiemy co piszemy, a nie musimy posługiwać się skrótowcami jak ma to miejsce w przypadku Pythona.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA