REKLAMA

Instagram tłumaczy, dlaczego widzisz to, co widzisz. I mówi, jak zobaczyć to, co chcesz widzieć

Instagram wytłumaczył swoim odbiorcom, jak działają jego algorytmy. Odpowiedział też na pytanie, czy można dostać shadowbana na platformie.

01.06.2023 10.47
Instagram tłumaczy, dlaczego widzisz to, co widzisz. I mówi, jak zobaczyć to, co chcesz widzieć
REKLAMA

Ile godzin dziennie spędzacie na Instagramie? Znając życie, znajdą się osoby, których tygodniowe użycie dobija do 20 czy nawet 30 godzin. Czy zastanawialiście się, jak działa algorytm, który podpowiada wam, co możecie zobaczyć na platformie? Meta znowu próbuje to wytłumaczyć.

REKLAMA

Instagram tłumaczy, jak działa algorytm.

W nowym wpisie na blogu platformy, Adam Mosseri, główny dyrektor Instagrama, dostarczył jedno z najbardziej szczegółowych wyjaśnień na temat tego, w jaki sposób aplikacja klasyfikuje treści.

Instagram nie ma jednego algorytmu, który nadzoruje to, co ludzie robią, a czego nie robią w aplikacji

- tłumaczy

Jeśli nie jeden... to kilka? Instagram wykorzystuje wiele algorytmów, klasyfikatorów i procesów, aby spersonalizować doświadczenia każdego użytkownika w aplikacji. Mosseri tłumaczy, że celem jest optymalizacja czasu i wierzy, że wykorzystanie technologii do personalizacji jest najbardziej skutecznym podejściem.

Każda z części aplikacji, czyli m.in. Feed, Stories, Rolki, wyszukiwarka, ma własny algorytm "dostosowany do tego, jak ludzie korzystają z tej części aplikacji". Użytkownicy mają często szukać swoich najbliższych przyjaciół w Stories, korzystają z funkcji Explore, aby odkrywać nowe treści i twórców, a także "znajdują rozrywkę w Rolkach", dalej tłumaczy post.

Przeczytaj także:

Z czego składa się wasz feed?

Po pierwsze, wasz feed składa się z treści od kont, które obserwujecie, rekomendowanych treści od kont, które mogą wam się spodobać, oraz reklam. Algorytm rankingu uwzględnia najnowsze wpisy od kont, które obserwujecie, oraz wpisy od kont, których nie obserwujecie, ale mogą was zainteresować.

Uwzględnia on różne czynniki nazywane "sygnałami", w tym aktywność, czyli polubienia, udostępnienia, zapisywanie i komentarze. Dodatkowo, brane są pod uwagę informacje o popularności wpisu, takie jak liczba polubień, komentarzy, udostępnień i zapisów, oraz szczegóły dotyczące samego wpisu (czas publikacji i dołączona lokalizacja).

Informacje o osobie, która opublikowała wpis, również są brane pod uwagę w celu oceny waszego potencjalnego zainteresowania nią - włączając w to ostatnie interakcje z tą osobą. Ponadto, historia interakcji z kimś, na przykład komentowanie wpisów nawzajem, też mogą pomóc.

Jak możecie sprawić, aby widzieć to, co chcecie?

Wpis na blogu przekonuje, że działania na Instagramie wpływają na treści, które są widoczne. Interakcje z profilami i treściami, które lubicie, poprawiają doświadczenie. Możecie bardziej kontrolować swój feed, dodając konta do listy Ulubionych, dostosowując go lub wstrzymując wyświetlanie rekomendowanych postów. Bliscy znajomi pozwalają na specjalne udostępnianie treści wybranym osobom.

Możecie też wyciszyć konta, aby przestać widzieć ich posty, nie przerywając obserwowania profilu i bez powiadomienia ich właściciela. Ankiety pozyskują informacje zwrotne w celu lepszych rekomendacji. Jest też opcja, żeby dostosować kontrolę dotyczącą treści wrażliwych, uwzględniając preferencje dotyczące konkretnych treści. Opcja "Nie jestem zainteresowany/a" ulepsza rekomendacje, a obecnie testowana jest opcja "Jestem zainteresowany/a".

Co jeszcze? A! Opcjonalnie możecie ukrywać posty zawierające niechciane słowa lub zwroty. Zgłaszanie naruszeń zasad prowadzi do zmniejszenia podobnych treści. Dotknijcie "Dlaczego widzicie ten post/reklamę", aby uzyskać informacje na temat wyboru treści.

Czy na Instagramie występuje shadowban?

Adam Mosseri wypowiedział się na temat shadowbanningu, dowiedzieliśmy się, że Instagram "usłyszał głosy społeczności". Przeprowadzone zostały rozmowy, aby zrozumieć, co internauci mają na myśli pod tym terminem. Choć nie ma jednej wspólnej definicji, niektórzy używają tego terminu, aby sugerować ograniczone lub ukryte konta lub treści. Mosseri zaznacza, że celem Instagrama nie jest ocenianie treści w ten sposób - i nie starają się czegoś takiego robić.

Dowiedzieliśmy się, że "wbrew plotkom" Instagram chce, żeby twórcy osiągali sukces na platformie, docierając przy tym do swoich odbiorców. Zaznacza też jasno, że firma nie tłumi treści w celu promowania reklam.

REKLAMA

"Dążymy do większej przejrzystości" - tłumaczy - "Dlatego wprowadzamy funkcję 'Dlaczego widzicie ten post/reklamę', abyście mogli zrozumieć, dlaczego ją widzicie".

Tl;dr - Instagram bierze pod uwagę multum faktorów, aby zapewnić wam idealny (wg niego) feed, a firma dąży do przejrzystości.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA