REKLAMA

Dziś van, jutro autobus. U-shift ma jedno podwozie i wiele nadwozi dobieranych w zależności od potrzeb

17 września specjaliści z Niemieckiej Agencji Kosmicznej (DLR) zaprezentowali koncepcyjny pojazd elektryczny, który zmienia swoje oblicze w zależności od potrzeb. Co to oznacza?

Jedno podwozie, różne nadwozia. Elektryczny, ekologiczny i ekonomiczny pojazd przyszłości
REKLAMA

U-shift to najprościej mówiąc podwozie z napędem elektrycznym, na które nakładane są różne, przypominające kapsuły, elementy. Potrzebujemy vana transportowego? Nie ma problemu, nakładamy na U-shifta kapsułę ładunkową. Potrzebujemy autobusu? Zmieniamy kapsułę na oszkloną wersję pasażerską. Chcemy sprzedawać lody z vana na amerykańskim osiedlu z lat pięćdziesiątych z różowymi płotkami przed domem? No dobra, tego akurat nie jesteśmy w stanie jeszcze zrobić, ale zapewne kapsułę z lodówkami można by było równie szybko zainstalować.

REKLAMA

Czy jedzie z nami kierowca?

Nie jedzie. Według koncepcji twórców U-shift jest pojazdem w pełni autonomicznym. Dzięki temu udało się znacząco ograniczyć wysokość całej bazy/podstawy/podwozia pojazdu. Nie ma w nim zatem miejsca na cały kokpit, miejsce pracy kierowcy itd.

Jak na razie jednak wersja koncepcyjna pojazdu nie jest w stanie samodzielnie poruszać się po drogach, jest zdalnie sterowana przez znajdującego się w pobliżu kierowcę.

Czy to ma sens?

Ma i to zarówno ekonomiczny, jak i ekologiczny. W wielu instytucjach można by było wykorzystywać jedno podwozie, wyposażone w jeden zestaw akumulatorów i w jeden silnik, jednocześnie posiadając kilka wymiennych kapsuł. Z jednej strony kupujemy mniej akumulatorów, oszczędzając środowisko, a z drugiej strony kapsuły są znacznie tańsze od pełnoprawnych pojazdów tradycyjnych.

Przedstawiony przez DLR projekt jest w stanie, w zależności od wykorzystanej kapsuły, zabrać na pokład cztery palety lub do siedmiu pasażerów.

REKLAMA

U-shift to pojazd przyszłości, nie teraźniejszości

Aktualnie inżynierowie z DLR pracują nad udoskonaleniem pracy silnika i żywotności akumulatorów. Według planów drugi, w pełni zautomatyzowany prototyp, zdolny do rozwijania prędkości rzędu 60 km/h, będzie gotowy w 2024 r.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-13T21:53:24+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T21:01:36+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T20:36:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T20:16:31+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T19:44:52+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T18:05:20+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T17:27:10+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T15:44:17+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T15:33:44+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T13:54:46+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T13:21:08+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T10:50:16+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T10:20:48+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T09:34:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T07:40:57+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T06:10:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-13T06:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T21:12:45+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T19:02:02+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T17:15:22+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T16:49:20+01:00
Aktualizacja: 2025-11-12T15:52:53+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA