Edipeel może okazać się cudownym wynalazkiem. Specjalna powłoka wydłuża trwałość warzyw i owoców
Amerykański startup opracował specjalną powłokę dla warzyw i owoców, która ma nie tylko chronić produkty spożywcze, ale i pomóc w walce z głodem na świecie.
Apeel Sciences to startup z Kalifornii Południowej działający w zakresie technologii żywności, który stawia sobie za cel obniżenie ilość odpadów żywnościowych. James Rogers, założyciel firmy, opracował powłokę Edipeel, która pozwala zachować dwa razy dłużej świeżość warzywom i owocom. Sama powłoka nadaje się do jedzenia, bo jest produkowana z materiałów roślinnych.
Co roku marnuje się w Polsce 9 mln ton jedzenia.
Według raportu brytyjskiego Institution of Mechanical Engineers, z produkowanych rocznie około 4 mld ton żywności 30-50 proc. trafia na śmietniki. Innymi słowy, co roku marnuje się do 2 mld ton produktów żywnościowych, z czego 9 mln ton przypada na Polskę. Marnują się przede wszystkim owoce, warzywa, pieczywo i wędliny. Mówiąc precyzyjniej: za 2 mln ton to odpowiadają nad Wisłą gospodarstwa domowe, 6,6 mln ton to efekt nadmiernej produkcji, a za 350 tys. odpowiada sektor dystrybucji.
Oprócz dużych strat materialnych istnieje też problem szkód dla środowiska - emisja metanu z psującej się żywności ma wpływ na klimat. Metan posiada aż 20 proc. udziału w przyczynach globalnego wzrostu temperatury na Ziemi w ciągu ostatniej dekady. Ograniczenie marnotrawienia żywności może mieć wpływ na redukcję emisji gazu wysypiskowego.
Zmniejszenie liczby odpadów żywnościowych może być osiągnięte na dwa sposoby: poprzez unikanie nadmiernej produkcji jedzenia oraz przekierowanie produkcji do potrzebujących.
Skoro produkuje się tak dużo jedzenia, dlaczego tak wielu ludzi na świecie głoduje?
Pewnego dnia w 2012 roku, James Rogers jechał z Santa Barbara do Berkley. Słuchał podcastu o głodzie na świecie i patrzył na porzucone grunty rolne. Przyszły CEO startupu Apeel Sciences zastanawiał, dlaczego tak wielu ludzi głoduje (1 na 10 osób), skoro na świecie produkuje się wystarczającą ilość żywności, by nakarmić wszystkich mieszkańców Ziemi.
Nie mogliśmy dostarczyć produktów z miejsc, gdzie są one produkowane do miejsc zamieszkania ludzi, którzy ich potrzebują. Dlatego byłem ciekaw, co przeszkadza nam w dystrybucji tego jedzenia. Wszystko sprowadza się do pojęcia „nietrwałe” - opowiada James Rogers.
Rogers zbadał, jak utrata wody i utlenianie prowadzi do psucia się produktów, co przypomniało mu o przemyśle stalowym, gdzie wykorzystuje się specjalne powłoki, aby zapobiec korozji metalu. Mężczyzna postanowił znaleźć podobne rozwiązanie - wynaleźć powłokę, która pomoże dłużej zachować świeżość nietrwałych produktów spożywczych.
Fundacja Gatesów jako pierwsza wsparła pomysł.
James Rogers przygotował koncepcję projektu i otrzymał grant od Fundacji Billa i Melindy Gatesów na kwotę 100 tys. dol., co dało początek firmie Apeel. Dzięki inwestycjom Rogers zatrudnił dwóch pierwszych pracowników, naukowców.
Po 6 latach pracy Rogers i jego zespół wreszcie stworzyli powłokę, która może podwoić, potroić, a w niektórych przypadkach, nawet czterokrotnie wydłużyć czas zachowywania świeżości owoców i warzyw na półkach w sklepach.
Apeel wykorzystuje odpady z produkcji w celu przedłużenia okresu przechowywania świeżych owoców i warzyw.
Naukowcy Apeel wykorzystują nasiona, skórki i miąższ z winogron oraz innych powszechnie spożywanych owoców i warzyw. Wyciskany olej, mieszany jest w zależności od formuły, która sprawdzi się w przypadku konkretnego rodzaju owoców. Choć podstawowe składniki się nie zmieniają to na przykład awokado będzie miało inne proporcje mieszanki niż mango. Po naniesieniu warstwy produkt trafia na półki w sklepach i ma być trwalszy. Agencja Żywności i Leków w Stanach uznaje Edipeel za „ogólnie bezpieczne” do jedzenia. Powłoka nie powoduje alergii.
W ciągu ostatnich sześciu lat naukowcy poszukiwali odpowiednich formuł dla dziesiątków rodzajów owoców i warzyw.
Czas na sprzedaż powłoki dużym producentom warzyw i owoców.
Startup sprzedaje powłoki Edipeel głównym producentom warzyw i owoców w Stanach, takim jak Del Rey Avocado, Horton Fruit i Eco Farmsand. Na razie producenci dopiero testują wynalazek i sprzedają awokado z powłoką w ograniczonej ilości. Eksperyment ma potrwać 6 miesięcy. Firma współpracuje również z rolnikami w Kenii i Nigerii, gdzie wciąż oczekuje na zgody organów regulacyjnych.
Powłoki sprzedawane są na razie z myślą o awokado, jednak firma kontynuuje badania jakości pokryć dla innych rodzajów owoców i warzyw. Kolejnym krokiem będzie powłoka dla szparagów i cytrusów.