REKLAMA
  1. Spider's Web
  2. Technologie
  3. Social media

Snap wydał 8 mln dol., by kupić startup 20-letniego Ukraińca

Snap kupił prawa do wszystkich technologii startupu Teleport Future Technologies. Umowa sprzedaży została podpisana jeszcze w lutym 2018 roku, jednak nabrała mocy dopiero w listopadzie.

15.12.2018
18:53
Snap wydał 8 mln dol., by kupić startup 20-letniego Ukraińca
REKLAMA
REKLAMA

Aplikację Teleport, która zasłynęła dzięki swojej funkcji zmiany koloru włosów, pokochały miliony użytkowników. W 2017 r. aplikacja ustanowiła rekord w ukraińskim, rosyjskim i białoruskim App Store, uzyskując ponad milion pobrań w ciągu pierwszej doby po premierze. Teleport ponad tydzień zajmował pierwsze miejsce w sklepach z aplikacjami. Już w lutym amerykańska firma Snap zdecydowała się na zakup startupu, kwota transakcji wyniosła 8 mln dol.

Po podpisaniu umowy część ekipy startupu przeniosła się do Los Angelesu oraz Londynu, gdzie znajdują się siedziby Snap Inc. Natomiast jeden z właścicieli firmy, Ukrainiec Vdadyslav Urazov, w efekcie tej umowy został 20-letnim milionerem i zamierza założyć fundusz, który będzie się specjalizował w inwestycjach w młode AI-startupy.

Funkcja kolorowania włosów nie jest najważniejszym dorobkiem startupu.

 class="wp-image-857693"

Teleport zasłynął najbardziej dzięki funkcji, która z dużą dokładnością określa na zdjęciu włosy i bardzo realistycznie maluje je na różne kolory. Aplikacja zyskała szczególną popularność po tym, jak kilka znanych blogerów opublikowało kolaże ze na Instagramie.

Funkcja kolorowania włosów nie jest najważniejszym efektem pracy zespołu Teleport Future Technologies. Fundamentalnym wyzwaniem, nad którym pracowali autorzy projektu, było nauczenie się technologii segmentacji obrazów, czyli określenia obiektów na zdjęciach oraz wideo. Teraz Teleport pozwala nie tylko zmienić tło na zdjęciach, a również w czasie wideorozmowy lub w już zapisanym filmiku.

Jak działa technologia segmentacji obrazów?

Aby stworzyć technologię segmentacji obrazów, ekipa startupu zebrała 30 tys. zdjęć ludzi, przedstawionych w różnych sytuacjach. Pracownicy Teleport ręcznie opracowywali każde zdjęcie, identyfikując na nim ludzi, włosy, skórę, tło. Dzięki bazie składającej się z 30 tys. opracowanych obrazów podzielonych wg różnych kategorii, sieć neuronowa nauczyła się zapamiętywać i określać, gdzie na zdjęciu jest człowiek, włosy, skóra. Vladyslav Urazov twierdzi, że jego zespół długo pracował, ale dzięki temu jest twórcą najlepszej na świecie technologii w identyfikowania człowieka na tle.

W przypadku wideo obszar pracy był znacznie szerszy. Sieć neuronowa pracuje z obrazami, a jedna sekunda wideo zawiera 25 obrazów.

Dziś Teleport Future Technologies oferuje segmentację obrazów, segmentację wideo, segmentację wideo online oraz zmianę koloru włosów i skóry. Może niedługo będziemy mogli wypróbować te wszystkie funkcji na Snapchacie.

Twórcą projektu jest 20-letni Ukrainiec pochodzący z Odessy, który sam... nie jest deweloperem.

Projekt Teleport powstał w 2017 r., kiedy jego pomysłodawca, Vladyslav Urazov miał 19 lat. Jeszcze podczas nauki zajmował się arbitrażem ruchu w sieci (przekierowaniem użytkowników z jednej strony na drugą) i zarabiał tysiące dolarów, a potem stworzył swoją sieć społecznościową Spersy (bardzo podobną do Instagrama, tylko dla rosyjskich użytkowników). Po ukończeniu szkoły Ukrainiec przeniósł się do Moskwy i wymyślił projekt Teleport.

Vladyslav Urazov nie jest deweloperem, ale udało mu się zebrać zespół specjalistów, którzy zrealizowali jego pomysł. Startup przed sprzedażą zatrudnił 30 pracowników z Ukrainy, Anglii, Francji i Rosji.

REKLAMA

Przypomnijmy, że to już drugi startup pochodzący z Ukrainy, który kupił Snap. W 2015 roku firma nabyła firmę Looksery za 150 mln. dol.

Looksery to oprogramowanie dla urządzeń mobilnych, które pozwala w czasie rzeczywistym modyfikować własną twarz tak, żeby poprawić swój wygląd na zdjęciach czy podczas rozmów wideo. Za pomocą aplikacji można schudnąć, przytyć, wyrównać kolor skóry i wyeliminować jego wady, zmienić wszystko — od koloru oczu do kształtu czaszki, nałożyć na twarz obraz bohatera z kreskówki lub z horroru.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA