Plus i Cyfrowy Polsat stracili sporo klientów prepaid, ale i tak mają powody do zadowolenia
Poznaliśmy już wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat, w której skład wchodzi operator Plus. Wiemy, jakie przychody wygenerowało imperium Solorza-Żaka i jak zmieniła się liczba aktywnych kart SIM.
Grupa Cyfrowy Polsat to kolejna firma działająca na rynku telekomunikacyjnym w Polsce, która pochwaliły się właśnie wynikami za 2 kwartał 2017 roku. Operator Plus jest częścią grupy, która opublikowała dane na temat przychodów, zysku i liczby aktywnych kart SIM.
Przychody Grupy Cyfrowy Polsat za 2 kwartał 2017 roku uplasowały się na poziomie 2,47 mld zł.
To niewielki, 1,1-procentowy wzrost w ujęciu rok do roku. Znacznie lepiej sytuacja wygląda, jeśli spojrzeć na zysk netto. Na przestrzeni kwartału wyniósł on 282 mln zł. To zaledwie niewielka część przychodów, ale wzrost w ujęciu rocznym wynosi w tym wypadku 22 proc.
Plus może pochwalić się też sporym wzrostem wskaźnika EBITDA. Rok do roku ten wynik poprawił się o 3,1 proc. i uplasował się na poziomie 964 mln zł przy marży EBITDA na poziomie 39 proc.
Liczba kart SIM Grupy Cyfrowy Polsat zmalała ze względu na ubytek kart prepaid.
W 2 kwartale br. zmniejszyła się liczba aktywnych kart SIM wydawanych przez Plusa i Cyfrowy Polsat. Obecnie jest ich 11,38 mln. czyli o ponad 0,5 mln mniej niż rok temu. Na wynik składa się:
- 6,81 mln umów abonamentowych (wzrost 3,8 proc. rok do roku);
- 2,62 mln kart typu prepaid (spadek 24,7 proc. w ujęciu rocznym);
- 1,77 mln abonamentów na internet mobilny (wzrost 5 proc. r/r);
- 0,18 mln kart prepaid na internet mobilny (spadek 36,4 proc. r/r).
Spadek liczby kart SIM typu prepaid w skali roku jest znaczący.
To zapewne pokłosie wprowadzenia w Polsce obowiązkowej rejestracji prepaidów. W porównaniu do poprzedniego kwartału liczba użytkowników prepaid spadła zaledwie o ok. 10 tys. więc sytuacja się ustabilizowała, ale trudno będzie grupie odrobić pozycję sprzed roku.
Na uwagę zasługuje jednak to, że Plus i Cyfrowy Polsat zyskują znacznie atrakcyjniejszych ze swojego punktu widzenia klientów abonamentowych.
Grupa może pochwalić się wysokim współczynnikiem liczby umów na abonenta.
Cyfrowy Polsat sprzedał 4,86 mln abonamentów na usługi telewizyjne, a łącznie z innymi usługami podpisał z klientami 13,42 mln umów. Baza abonentów z długoterminowymi umowami wynosi natomiast 5,82 mln osób. Na jednego klienta przypada więc 2,31 umowy.
Spore sukcesy odnosi realizowany przez Grupę Cyfrowy Polsat program SmartDOM. Klienci mogą w jego ramach podpisać kilka umów na różne usługi w zamian za rabaty. Obecnie z tego rozwiązania korzysta już 1,37 mln klientów. To wzrost o 18 proc. w skali rok do roku.