REKLAMA

Polskapresse idzie w ślady Agory i zamyka się za autorskim paywallem

Polskapresse będzie po raz drugi próbowała z paywallem. I jestem prawie pewien, że nie będzie to jeszcze ostatnia, ta udana próba. Szkoda tylko, że Spotify dla treści medialnych, czyli Piano odsuwane jest w kąt.

07.05.2014 12.55
Polskapresse idzie w ślady Agory i zamyka się za autorskim paywallem
REKLAMA

Według informacji Wirtualnych Mediów, Grupa Polskapresse będzie kolejnym zakątkiem w polskim Internecie, gdzie za dostęp do treści trzeba będzie zapłacić. Ostatnio dość spektakularnie taki krok podjęła Gazeta Wyborcza, w ślad za nią idzie wydawca dziennika Polska, Naszego Miasta oraz licznych tytułów regionalnych.

REKLAMA

Co ważne, podobnie jak wcześniej Agora, także Polskapresse korzysta z systemu Piano, który w ramach jednego abonamentu daje dostęp do wielu różnorodnych serwisów od biznesowego Forbesa po Tygodnik Ostrołęcki. Idea Piano jest jak najbardziej słuszna, w końcu w rozsądnej cenie otrzymujemy pokaźny pakiet, tak jak to jest w przypadku Spotify dla muzyki, czy w Stanach Zjednoczonych z Netflixem.

Piano trudno jest określić mianem porażki, ale usłudze daleko do spektakularnego sukcesu. Z pewnością bez obecności Piano dyskusja o płatności za treści nie byłaby w tym miejscu gdzie jest teraz. To pewne oswojenie też społeczeństwa z tym, że za treści w Internecie przyjdzie nam kiedyś płacić.

To, że większość dużych serwisów prędzej czy później zamknie się za paywallem jest pewne.

Kwestią nie jest czy wprowadzić płatności za treści, tylko jak je wprowadzić. Nie dziwi mnie więc, że Polskapresse pracuje nad swoim rozwiązaniem już od połowy ubiegłego roku, a finalnego efektu wciąż nie widać.

Mam jednak bardzo przykrą wiadomość dla nich, jak i każdego innego serwisu, który na taki krok się zdecyduje. Jeśli zamierzacie za paywallem zamknąć to, po co czytelnicy przychodzili do tej pory za darmo, a waszymi klientami byli reklamodawcy, to pomysł ten jest z miejsca spalony. Bez wartości dodanej i wyjścia frontem do czytelnika to się nie uda.

REKLAMA

W Internecie można sprzedać nawet typowego brukowca, co pokazuje przykład licznych subskrypcji niemieckiego Bilda. Na serwisy w Polsce też przyjdzie czas. Jednak jeśli Polskapresse nie zaskoczy nas niczym nowym to będzie to kolejny, ślepy traf, który jeszcze bardziej osłabi i tak mało popularne Piano.

Zdjęcie Newspaper headlines shown side on in a stack of daily newspapers pochodzi z serwisu Shutterstock.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA