Tech  / Artykuł

Streaming muzyki w Polsce to 360 tys. użytkowników. Liderem jednak Spotify!

Przez długie lata serwisów streamingu muzyki w Polsce nie było w ogóle, chociaż kraj nasz piękny - mimo społecznego przyzwolenia na piractwo - należy do największych i najbardziej perspektywicznych rynków internetowych w Europie. W ciągu ostatniego roku pojawiły się aż 3 serwisy streamingowe, na czele z tym najbardziej głośnym Spotify, jednak informacje jak sobie u nas radzą zdobyć niełatwo. Nam się jednak udało, przynajmniej częściowo.

- Nie komentujemy i nie podajemy danych danego kraju - mówi mi szef polskiego oddziału Spotify, Przemysław Pluta. - Jak wiesz, WiMP jest notowany na giełdzie, więc wszystkie komunikaty prasowe muszą być pod ścisłym nadzorem naszej centrali. Nie mamy na razie nic do zakomunikowania odnośnie liczby użytkowników naszego serwisu w Polsce - mówią mi z kolei przedstawiciele WiMP-a, a ludzie odpowiadający za rozwój Deezera w Polsce olali mnie kompletnie i nic nie powiedzieli.

Przedstawiciele sieci Orange i Play, które współpracują z Deezerem (Orange) i WiMP-em (Play) również oficjalnie wypowiadać się nie chcą. Nieoficjalnie z kolei sugerują, że liczby, które próbowałem z nimi konsultować nie odbiegają od tego, co sami wiedzą.

Jakie to liczby?

Z zaprzyjaźnionego niemieckiego serwisu MetricsMonk zajmującego się analityką Facebooka udało nam się zdobyć bardzo interesującą informację: średnia miesięczna liczba użytkowników aplikacji Spotify na Facebooku to aktualnie 175 410 osób. Co to dokładnie oznacza? Że co najmniej 175 tys. osób korzysta w Polsce z serwisu Spotify. To osoby, które zintegrowały swoje konta Spotify z Facebookiem pozwalając na publikowanie informacji o odtwarzanych utworach, czy znajdowanie i kojarzenie znajomych, którzy również korzystają ze Spotify.

Spotify - Facebook users in Poland

Nie jest to jednak liczba, którą można uznać za bezwzględny wynik Spotify w Polsce po trzech miesiącach obecności, ponieważ integracja z Facebookiem nie jest już konieczna (już, bo kiedyś była), aby korzystać z serwisu. Nieoficjalnie jednak wiemy, że zdecydowana większość osób korzystających ze Spotify integruje się z Facebookiem, więc rzeczywista liczba użytkowników szwedzkiego serwisu w Polsce nie odbiega znacznie od owych 175 tys.

Co jeszcze wiemy?

Udało nam się również dotrzeć do informacji, że polscy użytkownicy Spotify korzystają głównie z opcji unlimited za 9,99 zł miesięcznie, która daje nieograniczony dostęp do muzyki, ale tylko na komputerach. Opcja premium za 19,99 zł miesięcznie, które umożliwia korzystanie ze Spotify także na urządzeniach mobilnych nie cieszy się dużym powodzeniem w Polsce.

To akurat ważne dla Deezera i WiMP-a,

które weszły w porozumienie z operatorami licząc na to, że Polacy będą jednak wybierać najdroższe opcje dostępu do streamingu na urządzeniach mobilnych. Tak się jednak nie dzieje i ogólnie liczba osób, które korzystają z Deezera i WiMP-a w usługach łączonych z Orange i Play nie jest ponoć wielka.

Zresztą Deezer, który w Polsce działa już ponad rok (styczeń 2012 r.), czyli znacznie dłużej zarówno od Spotify (luty 2013 r.), jak i WiMP (listopad 2012 r.), radzi sobie w Polsce nieco gorzej niż Spotify. Według danych uzyskanych, jakie Spider's Web zdobył od MetricsMonk, liczba użytkowników serwisu Deezer w Polsce, którzy zintegrowali swoje konta z Facebookiem wynosi 123 755, czyli nieco ponad 50 tys. mniej niż Spotify. Warto jednak zaznaczyć, że integracja Deezera z Facebookiem jest nieco mniej na świeczniku medialnym niż współpraca Spotify-Facebook, więc w tym przypadku liczba faktycznych użytkowników może być de facto nieco wyższa.

WiMP z Facebookiem się nie integruje w podobny sposób do Spotify, czy Deezera, więc tych danych wyciągnąć się nie dało. Nieoficjalnie wiemy jednak, że WiMP zdobył dotychczas w Polsce ok połowy tego, co Deezer, więc możemy założyć, że to ok 60 tys.

Polski rynek streamingu

Spotify, Deezer i WiMP mają więc w Polsce ok 360 tys. użytkowników. Na tyle właśnie można więc aktualnie szacować rynek streamingu muzyki w Polsce. Dużo to, czy nie dużo? Z jednej strony niewiele. W Polsce z internetu korzysta regularnie ok 16 mln osób, więc marne 360 tys. na nikim wrażenia robić nie może. Z drugiej jednak strony, jeśli weźmiemy pod uwagę stan polskiego rynku wydawniczego, gdzie platynowe płyty rozdaje się za kilkanaście tysięcy sprzedanych egzemplarzy płyt CD, to liczba 360 tys. osób korzystających ze streamingu muzyki wydaje się być niezła.

Jeśli z kolei przynajmniej połowa z nich opłaca najtańszą opcję abonamentową, to miesięcznie rynek ten warty jest 1,8 mln zł, czyli ok 21,5 mln zł rocznie. Jak na rynek, który istnieje od roku, a lider jest na nim dopiero od kwartału, to całkiem ładna sumka.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst