Do czego Polacy wykorzystują smartfony?
Obecnie już niemal 25% Polaków korzysta ze smartfonów. Ich posiadaczami są z reguły młode osoby, nieznacznie częściej używają ich mężczyźni niż kobiety. Jednak najciekawszą kwestię stanowi to, w jaki sposób wykorzystujemy ich potencjał w codziennym użytkowaniu.
Odpowiedź na to udzielają dane przedstawione na poniższej infografice przygotowanej przez GoldenSubmarine na podstawie raportu Marketing mobilny w Polsce 2012/2013. Najczęściej za pomocą smartfonów wykonujemy zdjęcia. Taką formę ich używania deklaruje obecnie 69% badanych, a kolejne 15% ma takie wykorzystanie smartfonu w planach. Nic dziwnego zatem, że to, na czym producenci postanowili ostatnimi czasy, to rywalizacja na polu możliwości fotograficznych jakie dają ich produkty, a nie np. nad wydłużeniem pracy na jednym ładowaniu baterii.
Kolejną aktywnością, jaką deklarują badani jest słuchanie muzyki. Obecnie tak swój telefon wykorzystuje niemal połowa badanych, a jedna czwarta ma to w planach. To, co mnie dosyć zaskoczyło, to wciąż duża popularność ściągania dzwonków na smartfony. Obecnie do tego swój telefon wykorzystuje 1/3 badanych, a w planach ma aż 30%. Zdumiewające, że ta czynność wciąż cieszy się tak dużą popularnością i wyprzedza np. granie na ekranie smartfona, filmowanie, edytowanie zdjęć i filmów. Tylko 11% badanych ogląda na smartfonie wideo w sieci. Jeszcze mniejsza grupa badanych czyta książki i magazyny oraz ogląda telewizję na żywo.
Oczywiście korzystanie z tego typu urządzeń mobilnych wiąże się również z przeglądaniem zasobów internetu, które deklaruje tylko 41% badanych. Niemal trzech na dziesięciu respondentów zagląda do internetu na smartfonie raz dziennie, co piąty robi to kilka razy. Przynajmniej raz w tygodniu surfuje w sieci przy pomocy smartfona 31% badanych. Niemal jedna piąta korzysta z tej możliwości rzadziej niż raz w tygodniu.
Wielu osobom smartfony kojarzą się jednoznacznie z aplikacjami mobilnymi i to bez względu na to, czy mamy na myśli urządzenia z Androidem, iOS-em czy Windows Phone-em. Odsetek osób, które z korzystają np. z Instagramu czy aplikacji Facebooka jest nadal niewielki i wynosi 35%. Niemalże drugie tyle osób ma w planach w ten sposób wykorzystywać swój smartfon.
Wydawać by się mogło, że w dobie komunikatorów internetowych, poczciwe SMS-y stracą na popularności. Jak jednak wynika z przeprowadzonego badania, wciąż ponad połowa respondentów wysyła je kilka razy dziennie, a 16% codziennie. Tylko co ósmy badany nie korzysta już z tej formy komunikacji. To, na co zwraca się również uwagę przy okazji tego badania to fakt, że bankowość mobilna będzie się bardzo rozwijała. Zaskoczeniem jednak nie jest fakt, że trochę mniej entuzjastycznie podchodzimy do płatności mobilnych niż do zarządzenia naszymi finansami przy użyciu smartfona. W tej kwestii banki mają jeszcze wiele do zrobienia i przekonania do takich usług swoich klientów.
Gdyby chwilę się zastanowić nad tym, jak wykorzystujemy potencjał smartfonów, to można by się pokusić o stwierdzenie, że wiele osób nie potrzebuje tak zaawansowanych urządzeń, bo ani nie instaluje aplikacji mobilnych, ani nie gra często na swoim telefonie, a przeglądanie internetu również odbywa się dość sporadycznie. Jednak z różnych względów lubimy dokonać zakupu na zapas. Możemy być skuszeni reklamą, sugestiami sprzedawcy w salonie operatora komórkowego albo kupujemy smartfona z chęci posiadania takiego samego urządzenia, co nasi, zawsze będący na czasie, znajomi. Czasami warto się zastanowić czy dla robienia zdjęć potrzebujemy smartfona za 2,5 tysiąca złotych czy może inne rozwiązanie okaże się bardziej rozsądne i skrojone na nasze potrzeby.