Tech

Wybierzmy najważniejsze wydarzenie dla Apple w 2008 roku

Rok powoli zbliża się do końca. Czas więc na podsumowania, analizy i rankingi. Wybierzmy razem najważniejsze wydarzenie dla Apple w kończącym się 2008 roku. Poniżej znajdziecie przygotowaną przeze mnie listę dziewięciu wydarzeń oraz krótkie uzasadnienie ich wyboru. Kolejność nominacji jest przypadkowa.

Jeśli uważacie, że na liście powinny się znaleźć jeszcze inne wydarzenia, piszcie w komentarzach. Dodam je do listy. Obok mojego awatara znajdziecie sondę, w której możecie oddać głos na wydarzenie roku dla Apple. Głosujemy przez miesiąc: od 8 grudnia do 7 stycznia. Ja oddaję swój głos na AppStore.

Debiut MacBook Air

W styczniu 2008 roku Steve Jobs zaprezentował „najcieńszego notebooka na świecie”. Aby podkreślić jak cieniutki jest MacBook Air na scenę przyniesiono go w zwykłej, żółtej kopercie. Air waży zaledwie półtora kilograma i nie ma napędu optycznego. Kosztuje 1800 dolarów w Stanach Zjednoczonych, a w Polsce 5700 złotych. Air rozszerzył portfolio notebooków Apple i pozwolił firmie zwiększyć przychody ze sprzedaży komputerów. Jak na produkt Apple przystało Air jest modnym komputerem, szczególnie w kręgach biznesowych.

Debiut iPhone’a 3G

11 lipca w Stanach Zjednoczonych a 22 sierpnia w Polsce debiutował następca iPhone’a pierwszej generacji. Model 3G okazał się wielkim, globalnym sukcesem dla Apple, który zatrząsł całym rynkiem telefonów komórkowych. Wraz z 3G debiutowało nowe oprogramowanie iPhone’a oznaczone jako 2.0 i to właśnie połączenie nowego hardware z nowym software stanowi o sile rynkowej iPhone’a 3G.

Debiut AppStore

Także 11 lipca debiutował AppStore – wirtualny sklep z aplikacjami na iPhone. Według niektórych komentatorów rynku było to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii komputerologii. Zewnętrzni deweloperzy oprogramowania mobilnego dostali od Apple nowy, potężny kanał dystrybucji własnych produktów, a użytkownicy iPhone’a dostęp do tysięcy aplikacji poszerzających funkcjonalność telefonu. W niecałe pół roku od debiutu w AppStore znajduje się już 10 tysięcy aplikacji, które pobrane zostały już ponad 300 milionów razy na iPhone’y.

Debiut MobileMe

11 lipca debiutowała również nowa usługa Apple – MobileMe, chociaż jak wyjaśniał Steve Jobs w e-mailu do pracowników: „błędem było wydanie MobileMe w tym samym czasie co iPhone 3G, oprogramowanie iPhone 2.0 i AppStore”. Po początkowych problemach usługa synchronizacji danych pomiędzy Makiem, PC oraz iPhone’m została jednak gruntownie poprawiona i dziś działa bez zarzutu. W najbliższej przyszłości Apple zapewne będzie rozwijało MobileMe dodając do niej nowe funkcjonalności.

Debiut nowych MacBooków

W październiku Apple zaprezentowało odświeżoną linię MacBooków oraz MacBooków Pro. Nowe notebooki Apple są teraz konstruowane z jednej bryły aluminium, co ma znacznie poprawić ich wytrzymałość. W nowych MacBookach zrezygnowano z klawiszy przy gładziku, a ekran został wyposażony w błyszczącą powłokę. W nowym MacBooku zabrakło także portu Fire Wire, którym podłączano starsze typy kamer cyfrowych i niektórych zewnętrznych twardych dysków. Nowe MacBooki sprzedają się doskonale, a Apple raportuje kolejne rekordy w sprzedaży kwartalnej swoich przenośnych komputerów.

Spekulacje na temat zdrowia Steve’a Jobsa

Apple to Steve Jobs, a Steve Jobs to Apple – to zdanie powtarzane było przez cały 2008 rok przez wielu komentatorów medialnych. Spekulacje na temat zdrowia Steve’a Jobsa mają wpływ na wycenę firmy na giełdzie, czyli na stan posiadania tysięcy akcjonariuszy firmy. Apple krytykowane jest za brak planu sukcesji po charyzmatycznym prezesie, a sam Steve Jobs odmawia komentarza na temat stanu swojego zdrowia. Jak groźne dla firmy są spekulacje wokół stanu zdrowia Jobsa najlepiej obrazuje „sprawa Johntwa”. Po nieprawdziwym wpisie osiemnastolatka w serwisie dziennikarstwa społecznego iReport o domniemanym ataku serca Steve’a Jobsa w jednej chwili wyparowało prawie 5 miliardów dolarów z wyceny rynkowej Apple.

Atak klonów Mac OS X

Integracja pomiędzy hardware i software to fundament sukcesu finansowego firmy Apple. Firma Steve’a Jobsa nie zezwala na instalowanie systemu operacyjnego Mac na komputerach nie wyprodukowanych przez samą Apple. Dzięki temu Apple może samodzielnie pozycjonować cenowo swoje komputery i cieszyć się z rosnących wpływów z ich sprzedaży. Model ten próbuje zburzyć firma Psystar, które oferuje komputery OpenComputer z przeinstalowanym systemem operacyjnym Mac OS X 10.5. Batalia prawna jest w toku a ewentualne niekorzystne rozstrzygnięcie dla Apple może być zagrożeniem dla jej sukcesu rynkowego.

Malejące znaczenie iPoda w portfolio Apple

Dzięki iPodowi Apple powstało z kolan na początku XXI wieku. Przez ostatnie lata to właśnie iPod stanowił o sile finansowej Apple dając firmie potrzebny oddech na przygotowanie iPhone’a i nowych Maków. Ale w 2008 roku po raz pierwszy w historii Apple najprawdopodobniej sprzeda mniej iPodów w ostatnim kwartale niż na koniec grudnia poprzedniego roku. Jak bardzo zmniejszają się cyfry wokół iPoda zaświadczy analiza malejącego wzrostu sprzedaży w kwartale grudniowym: w 2004 – 525%, w 2005 – 207%, w 2006 – 50% oraz w 2007 – 5%. Spadek dynamiki sprzedaży ma swoje odzwierciedlenie w udziale przychodów ze sprzedaży iPodów w dochodach Apple. Jeszcze w pierwszym kwartale 2006 toku iPod przynosił Apple 55,6% wszystkich przychodów ze sprzedaży. Na koniec września 2008 roku udział ten spadł do 14,2%. Na naszych oczach dokonuje się więc rzecz niezwykła – przeobrażenie firmy Apple z producenta odtwarzaczy mp3 do multimedialnego giganta.

Doskonałe wyniki finansowe pomimo recesji

Pomimo recesji, która sieje pogrom głównie w Stanach Zjednoczonych, Apple prezentuje doskonałe wyniki finansowe. Sprzedaż wzrosła o 27% na koniec czwartego kwartału fiskalnego Apple, głównie za sprawą doskonałej sprzedaży komputerów Mac oraz iPhone’ów. Zysk firmy wyniósł ponad 1 miliard dolarów. Apple zrealizowało również ambitny cel sprzedaży 10 milionów iPhone’ów w ciągu pierwszych osiemnastu miesięcy jego obecności na rynku. Firma Steve’a Jobsa ma również w gotówce 25 miliardów dolarów, co czyni Apple w pełni przygotowaną na łagodzenie skutków globalnej recesji.

nie mobile
przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst