Najnowszy hit mediów społecznościowych na celowniku Unii. Bluesky łamie prawo
Bluesky pomimo bycia dalekim od osiągnięcia progów wymaganych przez ustawy DSA i DMA, łamie prawo obowiązujące w Unii Europejskiej. Według Komisji Europejskiej nowa platforma społecznościowa nie udostępnia wystarczająco dużo informacji.
Bluesky to obecnie prawdopodobnie najszybciej rozwijająca się platforma mediów społecznościowych. Swą popularność serwis zawdzięcza zarówno byciu niemalże kopią dawnego Twittera, jak i wynikom wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych, które wzbudziły obawy o dalszą przyszłość X zarządzanego przez Elona Muska, oficjalnie przyszłego członka jednej z agencji rządowych.
Bluesky w krótkim czasie - liczonym dosłownie w dniach - zyskał kilka milionów użytkowników. Nowym serwisem zainteresowali się nie tylko Polscy politycy i dziennikarze, ale także Komisja Europejska. Bo jak się okazuje, Bluesky łamie prawo obowiązujące w Unii Europejskiej.
Komisja Europejska kręci nosem na Bluesky
Jak poinformował Reuters, 25 listopada podczas spotkania z dziennikarzami rzecznik Komisji Europejskiej, Thomas Regnier, przekazał, że Bluesky narusza Digital Services Act - Ustawę o usługach cyfrowych. Choć platforma społecznościowa daleka jest od osiągnięcia progów, które nadałyby jej miano "dużej platformy cyfrowej" i zobowiązały do przestrzegania tych samych aktów prawnych co np. Facebook, Instagram czy X, to samo operowanie w krajach UE zobowiązuje Bluesky do m.in. posiadania informacji o liczbie użytkowników pochodzących z UE oraz informacji o siedzibie firmy. Z czego serwis się nie wywiązuje.
Wszystkie platformy w UE, nawet te najmniejsze, które są poniżej progu, co ma miejsce w przypadku Bluesky, muszą mieć specjalną stronę na swojej stronie internetowej, na której podają, ile mają użytkowników w UE i gdzie mają legalną siedzibę. Obecnie nie ma to miejsca w przypadku Bluesky
- powiedział rzecznik cytowany przez Reuters.
Komisja Europejska nakazała wszystkim 27 państwom członkowskim UE sprawdzenie "jakichkolwiek śladów" Bluesky w swoich krajach, takich jak choćby biura.
By otrzymać miano "dużej platformy cyfrowej" Bluesky potrzebuje 45 milionów aktywnych użytkowników pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.
10 dni temu Bluesky celebrował przekroczenie bariery 15 milionów zarejestrowanych kont, a obecnie liczba ta wynosi już 22,6 mln kont. O obu tych wynikach wiemy nie z oficjalnych danych Bluesky, a ze strony prowadzonej przez jednego z programistów - użytkowników Bluesky.
Więcej o technologii prosto z Brukseli:
Zdjęcie główne: Diego Thomazini / Shutterstock