Zgłaszają urodzenie dziecka w internecie. Przez to pociecha może mieć inaczej na imię
Ministerstwo Cyfryzacji ujawniło, że rośnie popularność usługi umożliwiającej zgłoszenie urodzenia dziecka w sieci. Dzięki temu nie trzeba fatygować się do urzędu. Jest jednak pewne ryzyko.
Zapewne wielu zna kogoś, komu się to przytrafiło lub słyszał podobną opowieść. Imię danej osoby brzmi tak, a nie inaczej, bo... doszło do drobnej pomyłki. W najlepszym wypadku zapis imienia jest nieco inny niż zazwyczaj, w skrajnym – dziecko nie nazywa się tak, jak chcieliby tego rodzice. Wygląda na to, że w niedalekiej przyszłości podobnych anegdot może być więcej.
- A ty dlaczego jesteś Tomek?
- A wiesz co: urzędnik zdecydował.
Imię dla dziecka: kiedy decyzję podejmuje urzędnik?
Coraz więcej osób decyduje się zgłosić narodziny dziecka przez internet. Od momentu uruchomienia usługi w 2018 r. w ten sposób zarejestrowano urodziny 700 tysięcy szkrabów - pochwaliło się Ministerstwo Cyfryzacji „Coraz więcej rodziców wybiera tę formę rejestracji, doceniając jej prostotę oraz komfort” – zaznacza resort. Wygoda wygodą, ale trzeba pamiętać o jednej ważnej rzeczy.
Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że według przepisów dziecko może mieć dwa imiona, a imię nie może być „ośmieszające, nieprzyzwoite, ani w formie zdrobniałej”. Możliwe jest nadanie imienia obcego, nawet jeśli nie wskazuje jednoznacznie na płeć, pod warunkiem że jest powszechnie przypisane do danej płci.
Jeśli jednak występują wątpliwości związane ze zgodnością wybranego imienia przez rodziców, urzędnik ma prawo odmowy rejestracji imienia. Wówczas sam wybiera imię z urzędu.
Na szczęście decyzja nie jest ostateczna i rodzice mają dwa tygodnie na odwołanie. Niewykluczone jednak, że wybór urzędnika przypadnie do gustu na tyle, że opcja zostanie na zawsze.
Jak zgłosić narodziny dziecka w sieci?
Zgłoszenie narodzin online musi nastąpić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia przez lekarza lub położną. Karta ta trafia następnie do urzędu stanu cywilnego, co pozwala na zakończenie procesu rejestracji. Po złożeniu zgłoszenia, kierownik USC sporządza akt urodzenia, a rodzic ma możliwość wyboru formy odbioru dokumentu: drogą elektroniczną, pocztą tradycyjną lub osobiście.
Potrzebny jest Profil Zaufany bądź e-dowód. Proces rejestracji odbywa się na platformie ePUAP, gdzie rodzic wypełnia formularz, wprowadza dane dziecka, a następnie podpisuje zgłoszenie elektronicznie.
Po zgłoszeniu dokumenty z urzędu (potwierdzenie nadania numeru PESEL, elektroniczny odpis aktu urodzenia, zaświadczenie o zameldowaniu dziecka) są przesyłane bezpośrednio na skrzynkę ePUAP oraz podany adres e-mail. Dzięki temu proces jest szybki, bezpieczny i bezpłatny.
- wyjaśnia resort.