REKLAMA

Obrońcy prawdy z całego świata chcą większej kontroli bzdur na YouTubie. Jest oficjalny list

Ponad 80 organizacji fact-checkingowych z ponad 40 krajów świata wezwało YouTube’a do wzięcia odpowiedzialności za hostowane przez niego treści. Wykazują w liście otwartym, że moderacja serwisu działa wysoce nieskutecznie. Zwłaszcza w regionach nieanglojęzycznych.

youtube moderacja cenzura
REKLAMA

YouTube to dość unikalna hybryda serwisu społecznościowego z usługą VOD. Hostowane są na nim treści zarówno od profesjonalnych producentów i wytwórni, jak i od zwykłych internautów. Każdy może zostać gwiazdą YouTube’a: od hollywoodzkiego studia po charyzmatycznego amatora nagrywającego materiały w piwnicy.

Społecznościowy charakter YouTube’a otworzył drogę do kariery wielu talentom, które prawdopodobnie nie zostałyby odkryte czy wypromowane przez branżę telewizyjną. Taka demokratyzacja platformy ma jednak i negatywne skutki uboczne. YouTube to miejsce narodzin wielu tak zwanych patoinfluencerów, którzy zdobywali fanów, nagrywając czynności wątpliwe moralnie czy otwarcie nielegalne.

REKLAMA

Czytaj też: Polscy pato-influencerzy w akcji. Obchodzą zakazy i przesyłają „trochę słońca" z egzotycznych plaż

YouTube już od długiego czasu wykazuje starania mające na celu eliminowanie takich twórców z platformy. Polega zarówno na systemie zgłoszeń ze strony widzów, jak i na własnym zespole moderacji. Z serwisu znikają filmy o treściach niezgodnych z regulaminem, szerzące nienawiść czy przekazujące kłamliwe treści. Zdaniem ekspertów znikają zbyt wolno lub wcale, a moderacja treści jest względnie skuteczna tylko na anglojęzycznej wersji usługi.

Fact-chekerzy wzywają YouTube’a do szerszej cenzury i zaprzestania promowania bzdur. W tym na temat COVID-19 i szczepionek.

Fact-checkerzy wymienili w swoim liście kilka przykładów filmów na YouTubie z różnych państw świata, które wyrządziły rzeczywiste szkody poza przestrzenią wirtualną, a mimo to udało im się nie złamać zasad obowiązujących w obecnym regulaminie platformy.

Wśród wspomnianych przykładów znalazły się grupy spiskowe rozprzestrzeniające bzdury na temat pandemii, jak na przykład międzynarodowy ruch, który rozpoczął się w Niemczech, przeniósł do Hiszpanii i rozprzestrzenił w Ameryce Łacińskiej z pomocą YouTube’a. Fact-checkerzy wskazują na miliony odsłon filmów w języku greckim i arabskim, które zachęcały do bojkotu szczepień oraz leczenia infekcji COVID-19 nieskutecznymi lekami. Zauważają też, że nietrudno znaleźć na YouTubie filmy promujące fałszywe leki na raka.

Na filmach tak zwanych szurów się nie kończy. W liście otwartym do YouTube’a fact-checkerzy wymieniają przypadek wykorzystania tej platformy do szerzenia mowy nienawiści wobec szczególnie narażonych grup społecznych oraz fałszywe treści z ponad 2 milionami wyświetleń, zaprzeczające łamaniu praw człowieka i korupcji w okresie stanu wojennego. Organizacje fact-checkerskie podkreśliły też, że sytuacja wygląda o wiele gorzej w państwach nieanglojęzycznych i Globalnego Południa.

Jak naprawić YouTube’a?

Eksperci wzywają YouTube’a do podjęcia natychmiastowych działań w czterech kwestiach. Po pierwsze, domagają się transparentności ze strony platformy o tym, w jaki sposób dezinformacja po niej krąży, oraz publicznego przedstawienia planowanych działań YouTube’a w walce z fake newsami. Po drugie, chcą podkreślenia i uwydatnienia szerszego kontekstu zamiast ograniczania się do usuwania treści wideo. Po trzecie domagają się podjęcia działań wobec recydywistów, którzy wracają na platformę pod innymi cyfrowymi tożsamościami, dalej szerząc dezinformację. I wreszcie, po czwarte i najważniejsze, chcą zintensyfikowania tych działań w przypadku treści w języku innym niż angielski.

REKLAMA

Postulat podpisało ponad 80 organizacji fact-checkingowych z ponad 40 krajów świata. Sygnatariusze wyrazili chęć spotkania się z prezes YouTube’a, a także zaoferowali swoją pomoc w reformowaniu usługi. YouTube i jego właściciel na razie nie komentują otrzymanego listu otwartego.

YouTube na dziś odwiedza ponad 2 mld osób miesięcznie. Każdego dnia serwuje tym użytkownikom treści o łącznej długości ponad miliarda godzin. Usługa jest szczególnie popularna w grupie wiekowej 15-35 lat, w której przeważają kobiety.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T18:16:36+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:49:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:30:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T16:32:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:50:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:39:40+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:07:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:31:21+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:46:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:34:41+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T15:59:53+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:44:56+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:33:42+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA