REKLAMA

Boeingi 737 nie mają dobrej passy. Teraz do ich usterki może doprowadzić koronawirus

Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa zleciła wykonanie pilnych inspekcji ponad dwóch tysięcy Boeingów 737. Tym razem jednak czynnikiem, który może powodować usterkę samolotu jest nie błąd na linii montażowej samolotu, a… koronawirus.

27.07.2020 10.34
Boeingi 737 nie mają dobrej passy. Do usterki może teraz doprowadzić koronawirus
REKLAMA

Wydana przez agencję dyrektywa dotyczy samolotów Boeing 737 zarówno starszej, jak i nowej generacji, które w związku z trwającą epidemią zachorowań na COVID-19 zmuszone były do dłuższego przestoju i nie wykonywały żadnych lotów.

REKLAMA

Inżynierowie zajmujący się kontrolowaniem stanu samolotów w ostatnich tygodniach cztery razy odnotowali awarie silników spowodowane korozją, która pojawiła się w trakcie przestoju na zaworach powietrza. Tego rodzaju korozja może doprowadzić do zablokowania zaworu w pozycji otwartej, co z kolei może prowadzić do utraty mocy obu silników w samolocie i braku możliwości ich ponownego uruchomienia.

Jeżeli zawór zostanie otwarty podczas startu przy pełnej mocy, może zablokować się w tej pozycji podczas lotu i nie będzie możliwości jego zamknięcia po zakończeniu fazy wznoszenia, kiedy redukuje się moc silnika. Taki stan może z kolei doprowadzić do tzw. pompażu (niestatecznej pracy sprężarki), który uniemożliwi ponowne uruchomienie silnika. Wystąpienie korozji na obu zaworach może doprowadzić zatem do utraty mocy w obu silnikach i w efekcie braku możliwości ich ponownego uruchomienia. Taka sytuacja to ryzyko awaryjnego lądowania w przygodnym terenie – napisano w dyrektywie.

FAA nakazała przeprowadzenie inspekcji zaworów we wszystkich Boeingach 737 Classic oraz NG, u których przerwa między kolejnymi lotami wyniosła więcej niż siedem kolejnych dni.

REKLAMA

Boeing potwierdza, że w przypadku samolotów przechowywanych lub wykorzystywanych nieregularnie ze względu na ograniczenia w transporcie lotniczym spowodowane przez pandemię COVID-19, zawory mogą być bardziej podatne na korozję. Wszystkie linie i operatorzy samolotów otrzymały już informacje dotyczące procedur kontrolnych.

Problem z zaworami nie dotyczy uziemionych obecnie samolotów z serii 737 Max.

Nie przegap nowych tekstów. Obserwuj Spider's Web w Google News.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA