HP nie przejmuje się tym, że rynek PC się kurczy. Firma pięknie się rozwija
Od pewnego czasu obserwuję bardzo ciekawe zjawisko związane z HP. Po wielu latach produkowania komputerów wątpliwej jakości, każdy nowy model okazuje się świetny. Wysiłek, co cieszy, się opłacił.
Być może zaskoczę tym moich stałych Czytelników, ale gdybym teraz miał kupić za własne pieniądze laptopa z wyższej półki. to prawdopodobnie nie byłby to Surface. Nie z uwagi na fakt, że te urządzenia są złe: testowany aktualnie przez Łukasza nowy Surface Pro jest bez wątpienia moim obiektem westchnień. Wydałbym pieniądze jednak na coś innego, a byłby to prawdopodobnie HP Spectre x360. Ewentualnie któryś z innych modeli tego producenta.
To niesamowite jak wiele zmieniło się w HP. Choć od niepamiętnych czasów firma ta była uznawana za markowego producenta PC, tak z faktyczną jakością jej komputerów bywało… no cóż, różnie. Po Internecie krążył wręcz suchar, przemianowujący nazwę Pavilion na Pawulon. To się jednak, na szczęście, zmieniło.
Niezależnie od modelu komputera z którym miałem kontakt, nowoczesne komputery HP są świetnie wyposażone, wspaniale zbudowane i świetnie współpracują z Windows 10 za sprawą nawiązania ścisłej współpracy z Microsoftem. Na dodatek są relatywnie tanie, w swojej klasie rzecz jasna.
Efekty widać. Rynek PC nadal się kurczy, ale HP idzie w górę.
Zarówno Gartner jak i IDC są zgodne: rynek PC ponownie się zmniejszył w drugim kwartale bieżącego roku. Producenci pecetów sprzedali ich 60,8 mln, co oznacza 3,8-procentowy spadek rok do roku. To kontynuacja trendu z poprzedniego kwartału, w którym odnotowano jednoprocentowy spadek względem analogicznego kwartału rok temu.
Oba biura analityczne zgodnie oceniają, że winne temu są, między innymi, tymczasowe wzrosty cen podzespołów. Braki w podaż DRAM-u, SSD i paneli LCD wywołały wzrost ich cen oraz – co za tym idzie – wzrost cen komputerów PC.
HP wydaje się jednak tym nie przejmować. W omawianym okresie sprzedał 13,23 mln komputerów PC, a więc odpowiadał za aż 21,78 proc. całkowitej ich sprzedaży. To też 4,75-procentowy wzrost dla samego HP, wynik dawno nie widziany wśród producentów tych urządzeń.
A jak się mają pozostali producenci?
Lenovo zdobył drugie miejsce w rankingu, sprzedając 12,3 mln komputerów, co – niestety – dla firmy oznacza 7-procentowy spadek. Lenovo aktualnie kontroluje więc 20,2 proc, rynku. Podium uzupełniają Dell, Apple i Asus, przy czym ten ostatni odnotował potężny spadek.
Ciekawostką jest fakt, że ranking Gartnera nie uwzględnia… Chromebooków, które przecież zdecydowanie zaliczają się do rynku komputerów PC. Firma zaznacza tylko w tekstowym podsumowaniu badań, że rynek edukacyjny sygnalizuje coraz większy popyt na urządzenia z Chrome OS, co zaowocowało 38-procentowym wzrostem ich sprzedaży.
Mnie cieszy sukces HP. Malejący popyt na komputery PC jest zrozumiały, wszak teraz stają się urządzeniami głównie do pracy oraz dla specyficznej grupy entuzjastów gier wideo. Sukces HP był jednak niepewny, choć zdecydowanie – w imię sprawiedliwości – pożądany.