To koniec Kinoplex.pl. Czas przestać udawać, że wejście Netflixa do Polski nic nie zmienia
Pamiętasz jeszcze o takim serwisie jak Kinoplex.pl? Przyznam, że od dłuższego czasu go nie odwiedzałem. Okazuje się, że nie byłem odosobniony. Agora właśnie zamknęła swój serwis VOD z uwagi na nikłe zainteresowanie.
Jak informują Wirtualne Media, Kinoplex.pl nie spełnił oczekiwań Agory. Serwis miał zbyt mało użytkowników i nie zarabiał na siebie.
Kinoplex.pl był serwisem spółki Agora, działającym pod szyldem Gazeta.pl. Był to typowy serwis VOD oferujący katalog filmów, seriali i bajek na żądanie. Kinoplex nigdy nie dorobił się części pozwalającej oglądać telewizję na żywo. Obecnie strona Kinoplex.pl jeszcze funkcjonuje, ale niebawem przestanie być dostępna.
Filmy w Kinopleksie nie były drogie. Wypożyczenie kosztowało od 1 do 11 zł, a można było też skorzystać z oferty abonamentowej wycenionej na 15 zł/mies. Wiele materiałów (np. starsze filmy dokumentalne) były dostępne całkowicie za darmo. W porównaniu do konkurencji ceny były bardzo atrakcyjne, natomiast zawsze problemem była oferta.
Kinoplex.pl cierpiał na brak nowości, zarówno filmowych jak i serialowych.
Oferta swego czasu obejmowała nawet House of Cards, ale tego typu głośne tytuły były wyjątkami. Serwis regularnie tracił użytkowników. Według Megapanelu w 2014 roku Kinoplex miał 220 tys. realnych użytkowników (średni czas na stronie powyżej 80 min), a w 2015 już niespełna 150 tys (ze średni czasem niespełna 44 min). Serwis istniał od 2011 roku. Nie pomogły też zmiany personalne. Łukasz Skrzypek, dyrektor ds. VOD, od lutego szefuje działowi e-commerce.
Zamknięcie Kinoplexa może być złą wiadomością dla rodziców. W serwisie było sporo bajek, w tym wiele dostępnych za darmo.
Co dalej? Czy Agora odpuszcza rynek VOD? Na to wygląda. Nie jest to bynajmniej koniec treści filmowych, bo tutaj Gazeta cały czas się rozwija i kładzie na wideo zauważalnie większy nacisk. Są to jednak krótkie formaty własnej produkcji, które są skierowane do odbiorców na YouTubie i Facebooku. Pojawiają się głosy, że grupa Agora traci rozpęd i przestaje nadążać za konkurencją.
Takich przetasowań na rynku VOD może być więcej
Wiele osób uważa, że wejście Netfliksa do Polski nie ma tak wielkiego znaczenia, jak twierdzą serwisy związane z nowymi technologiami. Dla mnie zamknięcie Kinoplex.pl jasno pokazuje, że Netflix to gracz, którego nie można lekceważyć. To jest przyszłość rynku VOD, z którą trudno konkurować.
Nawet jeśli dziś oferta nie rozpieszcza Polaków, to Netflix ma największy potencjał na rozwój. Ogromna skala, zaplecze i doświadczenie w negocjacjach to cechy, których lekceważyć nie można.
W Polsce mamy wiele legalnych serwisów VOD, które dziś są cieniami samych siebie. Mam wrażenie, że zamknięcie Kinoplex.pl nie będzie odosobnionym przypadkiem.