Jeden z najstarszych polskich serwisów VOD ogłasza upadłość
Polski rynek VOD w ostatnich miesiącach bardzo dynamicznie się rozwija. Jako klienci nie mamy powodów do narzekań, ale po drugiej stronie sytuacja jest zdecydowanie bardziej napięta. Pierwszym przegranym jest jeden z najstarszych polskich serwisów wideo na żądanie, czyli Iplex.pl.
Po raz kolejny sprawdziła się maksyma mówiąca, że kto nie idzie do przodu, ten się cofa. Tym razem konkurencji nie wytrzymał jeden z „ojców” polskich serwisów VOD, czyli Iplex.pl. Jest (był?) to niezależny serwis, który nie był związany z żadną dużą grupą medialną, ani z operatorami sieci telewizyjnych i komórkowych.
Właściciel Iplex.pl, czyli spółka Iplex SA od dłuższego czasu borykała się z problemami, choć nie wszyscy zdawali sobie z tego sprawę. Informacja o upadłości pojawiła się w mediach dziś rano, natomiast Sąd Rejonowy w Warszawie już w listopadzie ubiegłego roku ogłosił upadłość spółki. W grudniu adnotacja o upadłości likwidacyjnej spółki trafiła do Krajowego Rejestru Sądowego.
Obecnie serwis Iplex.pl jeszcze działa, ale nie wiadomo, co stanie się z nim dalej. Na razie nie została podjęta decyzja ani o sprzedaży, ani o zamknięciu działalności. Na profilu Iplex.pl na Facebooku klienci zgłaszają jednak problemy z działaniem serwisu. Nie można wykupić dostępu do pakietu Plus, a część materiałów nie działa tak, jak powinna.
Kłopoty finansowe
Przedstawiciel spółki Iplex skomentował sytuację tymi słowami:
Słabą kondycję serwisu można było zauważyć już od dłuższego czasu, ale nikt nie spodziewał się całkowitej upadłości. Już w 2013 roku serwis stracił 107 tys. realnych użytkowników, czyli około połowę ze swoich klientów. Ci, którzy zostali przy serwisie, spędzali w nim o 22% mniej czasu, niż rok wcześniej.
Największy rozwój Iplexu przypada na lata 2010-2011. W 2010 roku, po dwóch latach od startu usługi, Iplex.pl jako pierwszy w Polsce przekształcił się w pełnoprawny serwis VOD, zapewniając dostęp do legalnych treści. Model biznesowy także był ciekawy, bo użytkownicy mogli oglądać filmy bezpłatnie, w zamian za oglądanie reklam. W 2011 roku pojawiły się także płatne pakiety dostępu. Najnowsze propozycje opierały się o dwa plany. Iplex Plus był dostępny w cenie 8,90 zł/mies., i oferował filmy bez reklam oraz dostęp do specjalnego katalogu filmów, natomiast abonament Iplex zero za 19,90 zł/rok usuwał reklamy.
Iplex zabiły trzy kwestie
Po pierwsze, niezbyt atrakcyjna oferta filmów. Choć katalog obejmował ok. 550 pozycji, to nawet w płatnej wersji serwisu próżno było szukać nowości, a najświeższe pozycje miały po kilkanaście miesięcy. Po drugie, Iplex nigdy nie doczekał się oferty z serialami. Skupienie się na samych filmach okazało się być zgubną drogą, szczególnie w momencie, gdy seriale bywają najmocniejszą pozycją u konkurencji. W końcu po trzecie, brak aplikacji mobilnych. Były one zapowiadane od dłuższego czasu, ale nigdy nie ujrzały światła dziennego. Dostęp do serwisu był możliwy tylko z poziomu przeglądarki na PC, lub poprzez aplikacje na wybrane platformy Smart TV.
Szkoda, że sprawy potoczyły się w ten sposób. Pozostaje mieć nadzieję, że Iplex.pl będzie wskazówką dla innych graczy, jak nie prowadzić serwisu VOD.