REKLAMA

Tak się robi w Polsce reklamy – kulisy powstania spotów Biedronki, które wykonało Platige Image

Trzy spoty reklamowe trwające łącznie nieco ponad dwie minuty. Niewiele, prawda? Tymczasem na ten efekt końcowy kilkudziesięcioosobowy sztab specjalistów pracował przez 4 miesiące! Zobacz kulisy powstania trzech spotów Biedronki, które przygotowało studio Platige Image.

Tak się robi w Polsce reklamy – kulisy powstania spotów Biedronki, które wykonało Platige Image
REKLAMA
REKLAMA

Niedawno w telewizji, w Internecie i na ekranach kin mogliśmy oglądać trzy filmy reklamowe sieci Biedronka, w których trójwymiarowe zwierzęta grały razem z żywymi aktorami. Postanowiłem sprawdzić jak wygląda takie przedsięwzięcie od kuchni. Z rozmowy z twórcami dowiedziałem się wielu interesujących faktów.

Wszystko zaczyna się od pomysłu…

Powstawanie spotu reklamowego to bardzo złożone zajęcie. Wszystko zaczyna się w agencji reklamowej. W tym wypadku pomysł powstał w agencji Duda Polska, która od wielu lat obsługuje przedsiębiorstwo Jerónimo Martins, będące właścicielem sieci sklepów Biedronka.

Pomysł na reklamę to wspólne dzieło pracowników agencji i trudno przypisać go jednej osobie. Pierwotny koncept ewoluuje i jest dostosowywany do wymagań klienta, czyli sieci Biedronka. Jak powiedział mi w rozmowie Pritesh Dineschandra, dyrektor wykonawczy agencji Duda Polska:

Po stronie agencji w kampanii bierze udział około 15 osób. W skład tej ekipy wchodzą osoby odpowiedzialne za kreację, producenci oraz tzw. opiekunowie klienta.

Making of mk of biedronka platige nowe logo_5

Obsługa klienta tak dużego jak Biedronka jest niemałym wyzwaniem i niesie za sobą dużą odpowiedzialność.

…który stopniowo trafia do realizacji.

Filmy w całości wyprodukowało polskie studio Platige Image, specjalizujące się w zaawansowanych technologicznie projektach dla branży reklamy, filmu, gier i generalnie rzecz ujmując - sztuki. Całościowo projekt prowadził Sławek Jurasz, Senior Producent w Platige Image. Jego praca polegała na zarządzaniu budżetem, poprzedzone jego skonstruowaniem i przeprowadzeniu procesu produkcji w tym skompletowaniu niezbędnej ekipy i zaplecza sprzętowo-technologicznego. Jego zadaniem było także spięcie całego projektu w jedną całość i wraz z reżyserem Sebastianem Pańczykiem poprowadzenie całego pomysłu aż do finału.

Przy kampanii Biedronki, Platige Image zaczęło współpracę z agencją reklamową już na wczesnym etapie przygotowawczym. Przy wspólnej pracy pomysły były spisywane jako scenariusze i opisowe skrypty. Tak przygotowane materiały to podstawa pracy dla filmowców i grafików z Platige Image.

Jak mówi Sebastian Pańczyk, reżyser Platige Image:

Praca zaczyna się od przygotowania tzw. storyboardu, czyli wstępnego rozrysowania historii na bazie scenariusza i skryptów opisowych. To etap który na ogół zajmuje kilka dni. Na ich bazie powstały wstępne animatiki, czyli rozrysowane historie ubrane w ramy czasowe. Te po badaniach focusowych i uwzględnieniu uwag testujących pomysły stanowiły punkt wyjścia do przygotowania zaawanswanych trójwymiarowych animatików wszystkich ujęć w przyszłych filmach. W nich trzeba było już uwzględnić, klatka po klatce, precyzyjne ustawienia kamer i obiektywów. Stworzenie ostatecznych wersji animatików trwa około tygodnia dla każdego z filmów.

Making of mk of biedronka platige nowe logo_7

Castingi i aktorzy

Zanim jakakolwiek ekipa realizacyjna rozpocznie plan zdjęciowy, trzeba mieć wybranych odpowiednich aktorów. Na rynku są wyspecjalizowane podmioty (agencje aktorskie), które zrzeszają aktorów, epizodystów, modeli i statystów. Platige Image w procesie castingowym zatrudniło najpierw tzw. researchera castingowego (reżysera obsady), który prześwietlił rynek i zaprosił konkretne osoby i agentów. Takie osoby zostały zaproszone na nagrania studyjne i odgrywały przygotowane wcześniej scenki. Na tym etapie trzeba było sprawdzić jak sprawdzają się i na ile stosują się do poleceń reżysera. Jak mówi Sławek Jurasz:

Światła, kamera, akcja!

W procesie zdjęciowo-produkcyjnym wykorzystano specyficzny sposób realizacji – technikę motion capture. Technika polega na rejestrowaniu ruchu aktorów, a następnie na przeniesienia tego ruchu do komputera i odwzorowaniu go na przygotowanym wcześniej modelu 3D. W spotach Biedronki chodziło o nadanie cech ludzkich zwierzętom. W filmach reklamowych niedźwiedzie nie poruszają się w sposób realistyczny, tylko chodzą na dwóch łapach, tak jak ludzie.

Making of mk of biedronka platige nowe logo_11

Na planie zdjęciowym rejestrowane były poszczególne sceny na lokacjach, z udziałem epizodystów i statystów. Powstały także pierwsze ujęcia z aktorami referencyjnymi. Byli oni ubrani w zielone kostiumy, by móc ich łatwo wyeliminować z kadrów na etapie obróbki post-produkcyjnej. Kiedy reżyser był zadowolony z przebiegu nagrań z wszystkimi, także tymi referencyjnymi aktorami nakręcone zostały identyczne ujęcia, ale bez zielonych postaci pierwowzorów zwierząt. Oba te materiały następnie zostały równolegle wykorzystane w procesie wstępnego montażu filmów. W oparciu o nie kolejnym etapem były właśnie nagrania Motion Capture. W specjalnym studiu nagraniowym ci sami aktorzy, tym razem ubrani nie w zielone ale w czarne stroje z białymi punktami, odtwarzali swoje role z poprzedniego etapu. Posłużyło to do zebrania danych o ich ruchu. Było to podstawą do animacji zwierząt.

Ten proces rejestracji jest o tyle ciekawy, że już na tym etapie dzięki tej technologii w czasie rzeczywistym reżyser wraz z agencją i klientem mogli zobaczyć na monitorze przybliżoną roboczą wersję przyszłego filmu. Obraz był bowiem na żywo nakładany na przygotowane wcześniej modele 3D, które na tym etapie były jeszcze mocno uproszczone. Pozwalało to wyobrazić sobie wygląd całego ujęcia na końcowym etapie, kiedy modele będą szczegółowe, oświetlone i wkomponowane do zdjęć.

Making of mk of biedronka platige nowe logo_12

Do tej pory technika motion capture nie była używana do wykreowania zwierząt, które w tak zaawansowany aktorko sposób miały zagrać w filmie. Wcześniej Platige Image tworzyło reklamy ze zwierzętami – jak np. kampanię dla Żubra – natomiast skala zachowań zwierząt we wcześniejszych projektach była znacznie mniejsza.

Sławek Jurasz w rozmowie zdradził również szczegóły dotyczące nagrań w plenerze:

Nie byłbym sobą, gdybym nie zapytał o sprzęt użyty do nagrań. Na planie filmowym wykorzystano kamery Arri Alexa wraz z optyką Arri/Zeiss Master Prime. Na planie był wykorzystany także „mały” kran zdjęciowy (w tym wypadku „mały” oznacza siedmiometrowy) oraz cała bateria sprzętu oświetleniowego, zarówno ze światłem ciągłym, jak i wyładowczym.

Postprodukcja, czyli długie godziny przed komputerem

W kampanii dla biedronki post-produkcja odgrywała kluczowe znaczenie. O pracy grafików i animatorów rozmawiałem z Kamilem Dąbkowskim z Platige Image, który w projekcie dla Biedronki objął stanowisko Lead CG Supervisor. Jak mówi Kamil:

Making of mk of biedronka platige nowe logo_4

Osobny zespół zajmuje się oświetleniem, renderingiem i kompozycją. Składają się na niego kolejne 4 osoby – dwie do oświetlenia sceny i dwie do kompozycji. Kluczowe jest idealne wkomponowanie modeli 3D w zdjęcia. Trzeba o tym myśleć już na planie filmowym:

Kiedy postać jest wyrenderowana w odpowiednim oświetleniu, trafia ona do kompozycji, gdzie dopracowywane są wszystkie subtelności – począwszy od koloru, poprzez lekkie korekcje oświetlenia, aż po zmiany ostrość obiektu i ustalenie głębi ostrości. Ciekawie wyglądają czasy renderingu. Spodziewałem się, że są one sporo krótsze:

Making of mk of biedronka platige nowe logo_2

Taką ilość danych udaje się przetworzyć tylko dzięki tzw. „farmie”, która jest zestawem bardzo wielu komputerów. Jedno ujęcie jest rozbite na kilkanaście lub kilkadziesiąt komputerów, przy czym każdy zajmuje się obliczaniem tylko jednej ramki. Czy renderowanie zwierząt stanowiło wyzwanie? Raczej nie:

Graficy korzystali przy grafice 3D z programu Maya i renderera Arnold. Do kompozycji użyto programu Nuke. Te trzy programy to główne narzędzia użyte przy integracji grafiki 3D ze zdjęciami.

Cztery długie miesiące i 90 osób

Cały okres produkcji pochłonął około 4 miesiące pracy, z czego okres przygotowawczy zajął około miesiąca, a post-produkcja pochłonęła 2-3 miesiące. Najwięcej czasu przy post-produkcji zajęło stworzenie rodziny misiów. Trzy postacie pokryte futrem stanowiły spore wyzwanie.

Making of mk of biedronka platige nowe logo_8

W procesie realizacji udział wzięło bardzo wiele osób – ekipa na planie zdjęciowym to 40-50 osób plus statyści, a ekipa na poziomie post-produkcji to kolejne 30 osób. Do tego dochodzi ok 15 osób z agencji reklamowej.

Sebastian Pańczyk, reżyser Platige Image, dodaje:

REKLAMA

I choć to tylko reklamy, to cieszę się, że w Polsce mogą powstawać filmy na tak wysokim poziomie.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA