Łódzkie muzeum stawia na naukę przez zabawę i wykorzystuje do tego... rozszerzoną rzeczywistość
Nowe technologie, nauka i dobra zabawa – to wszystko połączyło Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Placówka wykorzystuje specjalną aplikację i technologię rozszerzonej rzeczywistości, dzięki czemu dzieci mogą uczyć się poprzez zabawę. Wystarczy tylko pobrać program na swojego smartfona, a następnie skierować aparat urządzenia na specjalny plakat. Po chwili na ekranie telefonu pojawią się latające dookoła motyle, które będzie można łapać przy pomocy wirtualnej siatki etymologa. Po schwytaniu odpowiedniej ilości, odblokowane zostaną trofea. Po złapaniu wszystkich w aplikacje zostaną zapisane wirtualne odpowiedniki najciekawszych eksponatów w muzeum.
- Pomysł na grę łączy w sobie tematykę ekspozycji i możliwość zabawy z użyciem nowoczesnych rozwiązań, jakie oferują smartfony – wyjaśnia Marcin Oko, p.o. dyrektora Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. – To także ciekawe uzupełnienie funkcjonującego w naszych wnętrzach interaktywnego muzeum. Za pomocą specjalnej aplikacji, dostępnej na telefony z systemami Android i iOS, będzie można odkrywać niezwykłe eksponaty znajdujące się we wnętrzach jednej z najbardziej nowoczesnych placówek kulturalnych w Polsce – dodaje.
To jednak nie koniec atrakcji. Centralne Muzeum Włókiennictwa przygotowało jeszcze kilka dodatkowych plakatów, które zostaną rozwieszone w autobusach oraz na dwóch przystankach łódzkiej komunikacji miejskiej.
- Zależy nam także na przyciągnięciu miłośników technologii do naszego muzeum – Marcin Oko. – Dlatego 20, 27 lipca oraz 3 i 10 sierpnia każdy, kto przyjdzie odkrywać dzieje mody z aplikacją „Łap motyle” zainstalowaną na swoim smartfonie, wejdzie do Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi bezpłatnie. Wykorzystując plakaty z Augmented Reality rozmieszczone na terenie całego muzeum, chcemy jeszcze bardziej uatrakcyjnić naszym gościom zwiedzanie i pokazać, że nowoczesne placówki kultury mogą umiejętnie łączyć edukację z ciekawymi projektami z obszaru nowych mediów.
Te dwa przystanki mieszczą się przy ulicach Aleksandrowska/Warecka (kierunek zachodni) oraz Limanowskiego/Dworzec Łódź-Żabieniec (kierunek zachodni).
Aplikacja była już testowana przez dzieci, co można obejrzeć na poniższym wideo.
Muszę przyznać, że pomysł jest po prostu fantastyczny. Nie tylko wykorzystano rozwiązania nowoczesnej technologii, ale przede wszystkim zainteresowano dzieci. A przecież nie ma nic lepszego niż nauka poprzez zabawę. Mam nadzieję, że wkrótce pozostałe muzea lub galerie w całej Polsce zdecydują się na podobny krok.
Aplikację można pobrać ze sklepów Google Play oraz App Store.