Koniec telewizorów plazmowych niemal przesądzony
Telewizory plazmowe mają swoich zagorzałych fanów, którzy w technologię będą wierzyć do ostatniego telewizora schodzącego z taśmy montażowej. Wszystko wskazuje na to, że ten dzień nadejdzie już w tej dekadzie i choć z produkcji plazm nie wycofują się ani LG ani Samsung, ani tym bardziej Panasonic, to jednak przyszłość tej technologii maluje się w czarnych barwach (właściwie to wyświetla - tak jak czerń w nocy na telewizorach plazmowych).
W ubiegłym roku sprzedano 206 milionów telewizorów LCD oraz jedynie 16 milionów plazm. Co ciekawe, tylko 23 miliony telewizorów sprzedanych na całym świecie stanowiły te obsługujące technologię 3D. Wszystkie te dane pokazują jak niewesoło jest aktualnie na rynku telewizorów.
W ubiegłym roku trudno było znaleźć, zarówno w Polsce, jak i na Zachodzie, telewizor ze średniej półki, który nie wyświetlałby filmów w 3D. Mimo to globalna sprzedaż telewizorów 3D - plazmowych i LCD, wyniosła ledwo ponad 10% wszystkich. Oznacza to, że na rynku dominują wyższe przecenione modele z lat poprzednich oraz tańsze modele nie obsługujące 3D. To także telewizory, które na ogół poza brakiem 3D nie oferują wsparcia dla funkcji internetowych. Firma NPD DisplaySearch ma jednak niezwykle optymistyczne prognozy dla telewizorów 3D - w 2014 ich sprzedaż ma już sięgać ponad 100 milionów sztuk. Zapewne związane to będzie z wprowadzeniem 3D do najtańszych modeli.
Producenci LCD też mogą spać spokojnie, bo według prognoz, ich sprzedaż wzrośnie o 9% - większość modeli stanowić będą te z podświetlaniem diodami LED. W ubiegłym roku 46% sprzedanych telewizorów miało podświetlanie LED, pozostałe wykorzystywały tradycyjne CCFL. W tym roku telewizory błędnie nazywane LEDowymi będą stanowić już 68% rynku.
Rynek plazm ma się jednak znacznie gorzej. Lider tej branży - Panasonic - mówi otwarcie o stratach sięgających nawet 10,2 mld dolarów netto. To kolejny z japońskich gigantów - po Sony - który w ostatnich miesiącach publikuje informacje o olbrzymich starach w roku ubiegłym i pesymistycznych prognozach na kolejny rok. Nic dziwnego, że Panasonic stara się zmienić swój wizerunek - z producenta plazm na producenta nowoczesnych telewizorów. W 2012 r. producent postawi wiec głównie na model WT50, który bazuje na technologii LCD.
Plazmy powoli idą na dno - rynek ten w najbliższych 3 latach ma skurczyć się o ponad 38%. W 2015 sprzedaż plazm ma spaść poniżej 10 milionów sztuk. To ułamek tego, ile sprzedaje się modeli LCD (ok. 200 mln sztuk).
Jedna technologia zastępuje kolejną - w momencie schyłku technologi telewizorów plazmowych, OLEDy powoli wchodzą na rynek. Przy dzisiejszych cenach trudno jest wierzyć w sprzedaż 10 milionów sztuk w 2015 r., jednak jeśli już telewizory wyświetlające obraz dzięki organicznym diodom wejdą do sprzedaży, to ich cena powinna stopniowo spadać, a popularność szybko rosnąć.