Facebook: gdyby nie reklamy, nasz serwis byłby płatny
Kilka dni temu przy próbie wejścia na mój profil na Facebooku wyskoczyło mi powiadomienie, że Facebook chciałby mi wytłumaczyć po co są reklamy w serwisie. Zgodziłem się, zajrzałem do tego i… kilka rzeczy z lektury tej wielce interesującego materiału przykuło moją uwagę.
Czy wiesz, że gdyby nie reklamy Facebook byłby płatny? Tak właśnie mówi sam Facebook: "Dzięki reklamom Facebook może pozostać bezpłatny. Obsługa serwisu kosztuje aktualnie ponad miliard dolarów rocznie, a środki te pozyskujemy głównie z opłat za reklamy". Ciekawa to deklaracja; ciekawa o tyle, że hipotetycznie zakładając, gdyby Facebook wyłączył reklamy, to zmuszony byłby wdrożyć opłaty za korzystanie z serwisu. Ciekawe ilu z ponad 800 mln ludzi na świecie zdecydowałoby się opłacać dostęp do swojego konta na Facebooku.
Jeszcze ciekawiej jest jednak w części "najpopularniejsze pytania", gdzie Facebook tłumaczy między innymi to, czy sprzedaje dane osobowe i adresowe użytkowników swojego serwisu. "Nie, Facebook nie sprzedaje danych osobistych użytkowników. Zamiast tego Facebook zarabia na wyświetlaniu reklam" - informuje Facebook i trzeba przyznać, że jest to dość odważna deklaracja. Nie tak dawno przecież w mediach przewijała się dyskusja na temat tego, czy aby informacji generowanych z "lubię to", Facebook nie sprzedaje do największych mediów świata. Tutaj mamy jasną, kontrującą deklarację. Czarno na białym.
"Sprzedaż informacji użytkowników w rzeczywistości nie opłacałaby się Facebookowi. A oto dlaczego: Facebook został stworzony, aby pomóc ludziom w kontaktowaniu się ze znajomymi i dzieleniu się z nimi informacjami i treściami. Jeśli użytkownicy nie będą czuli, że mają kontrolę nad tym, kto widzi udostępniane przez nich rzeczy, będą mniej korzystali z Facebooka i udostępniali znajomym mniej informacji, co wpłynie negatywnie na Facebooka i jego użytkowników" - tłumaczy się Facebook i tu również nie sposób nie odnieść tych słów do problemów z należytą ochroną udostępnianych przez użytkowników serwisu treści, do czego nie tak dawno oficjalnie przyznawał się Mark Zuckerberg.
Ciekawą odpowiedź można również znaleźć na pytanie: Nigdy nie klikam na reklamy, dlaczego więc firmy płacą Facebookowi za ich pokazywanie? "Firmy chcą dotrzeć ze swoim komunikatem do odpowiednich osób i dlatego płacą Facebookowi za wyświetlanie reklam osobom, które mogą być zainteresowane ich produktem lub usługą, niezależnie od tego, czy te osoby klikną reklamę, czy nie".
Zdaje się, że te firmy całkiem nieźle płacą Facebookowi za wyświetlanie reklam - według ostatnich prognoz firmy eMarketer, przychody Facebooka sięgnęły 3,8 mld dol. w 2011 r. Według tego samego domu analitycznego, rok wcześniej było to 1,8 mld dol. Spekuluje się, że reklamy generują ponad 80% przychodów firmy, więc jeśli przyjąć dane eMarketer za dobrą monetę - w 2011 r. było to ok 3,1 mld dol.