REKLAMA

Facebook: gdyby nie reklamy, nasz serwis byłby płatny

Kilka dni temu przy próbie wejścia na mój profil na Facebooku wyskoczyło mi powiadomienie, że Facebook chciałby mi wytłumaczyć po co są reklamy w serwisie. Zgodziłem się, zajrzałem do tego i… kilka rzeczy z lektury tej wielce interesującego materiału przykuło moją uwagę. 

Facebook: gdyby nie reklamy, nasz serwis byłby płatny
REKLAMA

Czy wiesz, że gdyby nie reklamy Facebook byłby płatny? Tak właśnie mówi sam Facebook: "Dzięki reklamom Facebook może pozostać bezpłatny. Obsługa serwisu kosztuje aktualnie ponad miliard dolarów rocznie, a środki te pozyskujemy głównie z opłat za reklamy". Ciekawa to deklaracja; ciekawa o tyle, że hipotetycznie zakładając, gdyby Facebook wyłączył reklamy, to zmuszony byłby wdrożyć opłaty za korzystanie z serwisu. Ciekawe ilu z ponad 800 mln ludzi na świecie zdecydowałoby się opłacać dostęp do swojego konta na Facebooku.

REKLAMA
facebook_reklamy1

Jeszcze ciekawiej jest jednak w części "najpopularniejsze pytania", gdzie Facebook tłumaczy między innymi to, czy sprzedaje dane osobowe i adresowe użytkowników swojego serwisu. "Nie, Facebook nie sprzedaje danych osobistych użytkowników. Zamiast tego Facebook zarabia na wyświetlaniu reklam" - informuje Facebook i trzeba przyznać, że jest to dość odważna deklaracja. Nie tak dawno przecież w mediach przewijała się dyskusja na temat tego, czy aby informacji generowanych z "lubię to", Facebook nie sprzedaje do największych mediów świata. Tutaj mamy jasną, kontrującą deklarację. Czarno na białym.

facebook_reklamy2

"Sprzedaż informacji użytkowników w rzeczywistości nie opłacałaby się Facebookowi. A oto dlaczego: Facebook został stworzony, aby pomóc ludziom w kontaktowaniu się ze znajomymi i dzieleniu się z nimi informacjami i treściami. Jeśli użytkownicy nie będą czuli, że mają kontrolę nad tym, kto widzi udostępniane przez nich rzeczy, będą mniej korzystali z Facebooka i udostępniali znajomym mniej informacji, co wpłynie negatywnie na Facebooka i jego użytkowników" - tłumaczy się Facebook i tu również nie sposób nie odnieść tych słów do problemów z należytą ochroną udostępnianych przez użytkowników serwisu treści, do czego nie tak dawno oficjalnie przyznawał się Mark Zuckerberg.

facebook_reklamy3

Ciekawą odpowiedź można również znaleźć na pytanie: Nigdy nie klikam na reklamy, dlaczego więc firmy płacą Facebookowi za ich pokazywanie? "Firmy chcą dotrzeć ze swoim komunikatem do odpowiednich osób i dlatego płacą Facebookowi za wyświetlanie reklam osobom, które mogą być zainteresowane ich produktem lub usługą, niezależnie od tego, czy te osoby klikną reklamę, czy nie".

facebook_reklamy4
REKLAMA

Zdaje się, że te firmy całkiem nieźle płacą Facebookowi za wyświetlanie reklam - według ostatnich prognoz firmy eMarketer, przychody Facebooka sięgnęły 3,8 mld dol. w 2011 r. Według tego samego domu analitycznego, rok wcześniej było to 1,8 mld dol. Spekuluje się, że reklamy generują ponad 80% przychodów firmy, więc jeśli przyjąć dane eMarketer za dobrą monetę - w 2011 r. było to ok 3,1 mld dol.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA