REKLAMA

Facebook chciał wyrolować użytkowników. Unia powiedziała: "dość!"

Kontrowersyjny "płatny Facebook" miał być sposobem na to, by przychody Mety z reklam nie zmalały, a jednocześnie by koncern wciąż mógł swobodnie i legalnie operować w UE w erze Digital Markets Act. Jednak jak wskazują unijni komisarze, subskrypcja Facebooka i Instagrama bez reklam jest niezgodna z prawem.

Facebook chciał wyrolować użytkowników. Unia powiedziała: "dość!"
REKLAMA

Wejście w życie Digital Markets Act (DMA) - ustawy o rynkach cyfrowych sprawiło, że liczne koncerny technologiczne zza oceanu, które chcą wciąż chcą oferować swoje usługi użytkownikom z Unii Europejskiej, muszą sprostać długiej liście wymagań. Choć DMA faktycznie działa od niecałych czterech miesięcy, to Apple już zdążył sobie nagrabić poprzez naprawienie "niezgodnych z DMA praktyk"... innymi niezgodnymi z DMA praktykami.

Apple nie jest jedynym koncernem, któremu obecnie przegląda się Komisja Europejska. Tym razem ich uwagę przykuła Meta i płatna subskrypcja Facebooka oraz Instagrama.

REKLAMA

Praktyki Mety również nie podobają się komisarzom. Komisja Europejska wszczyna postępowanie wobec "płacenia, by udzielić zgody"

Przypomnijmy, w marcu bieżącego roku Meta uruchomiła wcześniej zapowiedzianą subskrypcję, w ramach której w zamian za comiesięczną opłatę użytkownikom nie będą wyświetlane reklamy na Facebooku i Instagramie. Użytkownikom, którzy nie zdecydują się na abonament, wciąż będą wyświetlać się targetowane reklamy (tj. reklamy oparte na ich aktywności i zainteresowaniach). Wprowadzenie subskrypcji bez reklam "adresuje najnowsze zmiany regulacyjne", a konkretnie wymóg uzyskania od użytkownika zgody na pokazywanie mu targetowanych reklam - w przypadku odmowy zapłaty za subskrypcję, traktowane jest to jako uzyskanie zgody na targetowanie reklam.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 DMA, strażnicy dostępu muszą uzyskać zgodę użytkowników na łączenie ich danych osobowych między wyznaczonymi podstawowymi usługami platformy a innymi usługami. Jeśli użytkownik odmówi udzielenia takiej zgody, powinien mieć dostęp do mniej spersonalizowanej, ale równoważnej alternatywy. Strażnicy dostępu nie mogą uzależniać korzystania z usługi lub niektórych funkcji od zgody użytkowników.

Jak przekazuje KE w najnowszej informacji prasowej, koncern Meta Platforms Inc. został oficjalnie poinformowany o wstępnych ustaleniach, według których format "płać, by udzielić zgody" nie jest zgodny z Digital Markets Act.

Według komisarzy "darmowy Facebook" nie stanowi równoważnej alternatywy, gdyż nie umożliwia im wycofania zgody na wyświetlanie personalizowanych reklam oraz "nie pozwala użytkownikom na skorzystanie z prawa do dobrowolnego wyrażenia zgody na połączenie ich danych osobowych".

Przez "połączenie ich danych osobowych" rozumie się przetwarzanie danych jednego użytkownika przez wiele platform należących do tego samego koncernu - np. przez Facebook i Instagrama, oba należące do Mety, czy Mapy Google i YouTube, oba należące do Google.

Komisja Europejska wszczęła postępowanie wobec koncernu Meta, który teraz ma prawo do obrony poprzez analizę dokumentów znajdujących się w aktach dochodzenia Komisji i udzielenie pisemnej odpowiedzi na wstępne ustalenia KE. W przypadku niepomyślnego dla Mety zakończenia postępowania i stwierdzenia, że naruszyła ona art. 5 ust. 2 DMA, koncern może liczyć się z karą finansową wynoszącą nawet 10 proc. wartości rocznego, globalnego obrotu firmy.

Więcej na temat Digital Markets Act:

REKLAMA

Zdjęcie główne: Rokas Tenys / Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-17T17:02:21+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T15:06:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T10:52:52+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T09:00:08+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T07:00:19+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:20:32+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:19:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:19:11+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:15:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-17T06:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T18:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T16:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:50:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:30:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:22:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-16T07:01:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-15T19:06:31+01:00
Aktualizacja: 2025-11-15T16:30:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-15T16:20:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-15T16:10:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA