Facebook chciał wyrolować użytkowników. Unia powiedziała: "dość!"
Kontrowersyjny "płatny Facebook" miał być sposobem na to, by przychody Mety z reklam nie zmalały, a jednocześnie by koncern wciąż mógł swobodnie i legalnie operować w UE w erze Digital Markets Act. Jednak jak wskazują unijni komisarze, subskrypcja Facebooka i Instagrama bez reklam jest niezgodna z prawem.
Wejście w życie Digital Markets Act (DMA) - ustawy o rynkach cyfrowych sprawiło, że liczne koncerny technologiczne zza oceanu, które chcą wciąż chcą oferować swoje usługi użytkownikom z Unii Europejskiej, muszą sprostać długiej liście wymagań. Choć DMA faktycznie działa od niecałych czterech miesięcy, to Apple już zdążył sobie nagrabić poprzez naprawienie "niezgodnych z DMA praktyk"... innymi niezgodnymi z DMA praktykami.
Apple nie jest jedynym koncernem, któremu obecnie przegląda się Komisja Europejska. Tym razem ich uwagę przykuła Meta i płatna subskrypcja Facebooka oraz Instagrama.
Praktyki Mety również nie podobają się komisarzom. Komisja Europejska wszczyna postępowanie wobec "płacenia, by udzielić zgody"
Przypomnijmy, w marcu bieżącego roku Meta uruchomiła wcześniej zapowiedzianą subskrypcję, w ramach której w zamian za comiesięczną opłatę użytkownikom nie będą wyświetlane reklamy na Facebooku i Instagramie. Użytkownikom, którzy nie zdecydują się na abonament, wciąż będą wyświetlać się targetowane reklamy (tj. reklamy oparte na ich aktywności i zainteresowaniach). Wprowadzenie subskrypcji bez reklam "adresuje najnowsze zmiany regulacyjne", a konkretnie wymóg uzyskania od użytkownika zgody na pokazywanie mu targetowanych reklam - w przypadku odmowy zapłaty za subskrypcję, traktowane jest to jako uzyskanie zgody na targetowanie reklam.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 DMA, strażnicy dostępu muszą uzyskać zgodę użytkowników na łączenie ich danych osobowych między wyznaczonymi podstawowymi usługami platformy a innymi usługami. Jeśli użytkownik odmówi udzielenia takiej zgody, powinien mieć dostęp do mniej spersonalizowanej, ale równoważnej alternatywy. Strażnicy dostępu nie mogą uzależniać korzystania z usługi lub niektórych funkcji od zgody użytkowników.
Informuje Komisja Europejska
Jak przekazuje KE w najnowszej informacji prasowej, koncern Meta Platforms Inc. został oficjalnie poinformowany o wstępnych ustaleniach, według których format "płać, by udzielić zgody" nie jest zgodny z Digital Markets Act.
Według komisarzy "darmowy Facebook" nie stanowi równoważnej alternatywy, gdyż nie umożliwia im wycofania zgody na wyświetlanie personalizowanych reklam oraz "nie pozwala użytkownikom na skorzystanie z prawa do dobrowolnego wyrażenia zgody na połączenie ich danych osobowych".
Przez "połączenie ich danych osobowych" rozumie się przetwarzanie danych jednego użytkownika przez wiele platform należących do tego samego koncernu - np. przez Facebook i Instagrama, oba należące do Mety, czy Mapy Google i YouTube, oba należące do Google.
Komisja Europejska wszczęła postępowanie wobec koncernu Meta, który teraz ma prawo do obrony poprzez analizę dokumentów znajdujących się w aktach dochodzenia Komisji i udzielenie pisemnej odpowiedzi na wstępne ustalenia KE. W przypadku niepomyślnego dla Mety zakończenia postępowania i stwierdzenia, że naruszyła ona art. 5 ust. 2 DMA, koncern może liczyć się z karą finansową wynoszącą nawet 10 proc. wartości rocznego, globalnego obrotu firmy.
Więcej na temat Digital Markets Act:
Zdjęcie główne: Rokas Tenys / Shutterstock