REKLAMA

Facebook chciał wyrolować użytkowników. Unia powiedziała: "dość!"

Kontrowersyjny "płatny Facebook" miał być sposobem na to, by przychody Mety z reklam nie zmalały, a jednocześnie by koncern wciąż mógł swobodnie i legalnie operować w UE w erze Digital Markets Act. Jednak jak wskazują unijni komisarze, subskrypcja Facebooka i Instagrama bez reklam jest niezgodna z prawem.

Facebook chciał wyrolować użytkowników. Unia powiedziała: "dość!"
REKLAMA

Wejście w życie Digital Markets Act (DMA) - ustawy o rynkach cyfrowych sprawiło, że liczne koncerny technologiczne zza oceanu, które chcą wciąż chcą oferować swoje usługi użytkownikom z Unii Europejskiej, muszą sprostać długiej liście wymagań. Choć DMA faktycznie działa od niecałych czterech miesięcy, to Apple już zdążył sobie nagrabić poprzez naprawienie "niezgodnych z DMA praktyk"... innymi niezgodnymi z DMA praktykami.

Apple nie jest jedynym koncernem, któremu obecnie przegląda się Komisja Europejska. Tym razem ich uwagę przykuła Meta i płatna subskrypcja Facebooka oraz Instagrama.

REKLAMA

Praktyki Mety również nie podobają się komisarzom. Komisja Europejska wszczyna postępowanie wobec "płacenia, by udzielić zgody"

Przypomnijmy, w marcu bieżącego roku Meta uruchomiła wcześniej zapowiedzianą subskrypcję, w ramach której w zamian za comiesięczną opłatę użytkownikom nie będą wyświetlane reklamy na Facebooku i Instagramie. Użytkownikom, którzy nie zdecydują się na abonament, wciąż będą wyświetlać się targetowane reklamy (tj. reklamy oparte na ich aktywności i zainteresowaniach). Wprowadzenie subskrypcji bez reklam "adresuje najnowsze zmiany regulacyjne", a konkretnie wymóg uzyskania od użytkownika zgody na pokazywanie mu targetowanych reklam - w przypadku odmowy zapłaty za subskrypcję, traktowane jest to jako uzyskanie zgody na targetowanie reklam.

Zgodnie z art. 5 ust. 2 DMA, strażnicy dostępu muszą uzyskać zgodę użytkowników na łączenie ich danych osobowych między wyznaczonymi podstawowymi usługami platformy a innymi usługami. Jeśli użytkownik odmówi udzielenia takiej zgody, powinien mieć dostęp do mniej spersonalizowanej, ale równoważnej alternatywy. Strażnicy dostępu nie mogą uzależniać korzystania z usługi lub niektórych funkcji od zgody użytkowników.

Jak przekazuje KE w najnowszej informacji prasowej, koncern Meta Platforms Inc. został oficjalnie poinformowany o wstępnych ustaleniach, według których format "płać, by udzielić zgody" nie jest zgodny z Digital Markets Act.

Według komisarzy "darmowy Facebook" nie stanowi równoważnej alternatywy, gdyż nie umożliwia im wycofania zgody na wyświetlanie personalizowanych reklam oraz "nie pozwala użytkownikom na skorzystanie z prawa do dobrowolnego wyrażenia zgody na połączenie ich danych osobowych".

Przez "połączenie ich danych osobowych" rozumie się przetwarzanie danych jednego użytkownika przez wiele platform należących do tego samego koncernu - np. przez Facebook i Instagrama, oba należące do Mety, czy Mapy Google i YouTube, oba należące do Google.

Komisja Europejska wszczęła postępowanie wobec koncernu Meta, który teraz ma prawo do obrony poprzez analizę dokumentów znajdujących się w aktach dochodzenia Komisji i udzielenie pisemnej odpowiedzi na wstępne ustalenia KE. W przypadku niepomyślnego dla Mety zakończenia postępowania i stwierdzenia, że naruszyła ona art. 5 ust. 2 DMA, koncern może liczyć się z karą finansową wynoszącą nawet 10 proc. wartości rocznego, globalnego obrotu firmy.

Więcej na temat Digital Markets Act:

Zdjęcie główne: Rokas Tenys / Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-26T21:17:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T20:26:30+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T19:56:52+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T18:46:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T18:28:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T18:11:34+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T16:50:17+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T16:24:02+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T15:44:46+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T15:27:06+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T12:27:02+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T08:44:36+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T07:21:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T06:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T06:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T06:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T06:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T06:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T20:03:31+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T19:01:41+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T18:36:05+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T18:25:08+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T17:54:10+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T17:43:17+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T17:25:27+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T15:47:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T15:16:16+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA