Będą uczyć się anatomii inaczej niż do tej pory. Przełomowe rozwiązanie Śląskiego Uniwersytetu Medycznego
Studenci Śląskiego Uniwersytetu Medycznego właśnie otrzymali ogromny noworoczny prezent od Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych SUM. Do dyspozycji oddano im modele 3D preparatów, które ci mogą wykorzystać w dowolnym momencie i bez zmartwień o ich trwałość. Twórcy gwarantują nie tylko ogromną dbałość o detale, ale także sukcesywne powiększanie zbioru.
W celu zebrania jak największej ilości wiedzy, która w przyszłości przyda się studentom kierunków medycznych w pracy - tak zawodowej, jak i naukowej - muszą oni wykorzystywać często trudne do pozyskania pomoce naukowe: preparaty z tkankami. A te, ze względu na swą biologiczną naturę, są zdatne do użytku przez niedługi okres i jedynie w warunkach laboratoryjnych.
Aby ułatwić naukę studentom, ale i uniezależnić ją od przebywania w murach uniwersyteckich, Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych SUM przygotował specjalny zestaw pomocy naukowych.
Preparaty do nauki anatomii przeniesione do przestrzeni cyfrowej. Niezwykła pomoc naukowa trafia do studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego
Jak poinformował Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, uczelnia umożliwiła studentom naukę i ćwiczenia z anatomii przy pomocy specjalnie wykonanych preparatów 3D. Zestaw zdjęć preparatów w 3D, w tym kończyn górnych, dolnych, klatki piersiowej oraz szeregu preparatów zgodnych z programem nauczania przygotował zespół Przemysława Jędrusika, kierownika Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych SUM, specjalnie do nauczania anatomii.
Słowo "specjalnie" pada nieprzypadkowo, gdyż prepataty zostały stworzone (i będą nadal tworzone) na podstawie rekomendacji studentów, a konkretnie preparatów, których najbardziej potrzebują.
Jak przekazuje Anna Pustułka, rzeczniczka prasowa ŚUM w Katowicach, anatomia uznawana jest za jeden z najtrudniejszych przedmiotów. Studenci podczas kolokwiów i egzaminów muszą wykazać się bezbłędną wiedzą teoretyczną i praktyczną na temat ludzkiego ciała, co wiąże się z rozpoznaniem jego określonych struktur zaznaczonych tzw. szpilką. (szczególnie trudne są te związane z budową Ośrodkowego Układu Nerwowego). Na zajęciach studenci posługują się preparatami po wydobyciu ich z utrwalającej je formaliny.
Przy tworzeniu komputerowych modeli preparatów udział brała także sztuczna inteligencja. Jak wyjaśnia Przemysław Jędrusik, wykorzystana metoda opiera się na 3D Gaussian Splatting (rozpryskiwanie gaussowskie 3D) - metodzie przekształcania obrazów, gdzie przestrzeń 3D jest zdefiniowana jako zbiór Gaussa, którego parametry elementów są obliczane za pomocą uczenia maszynowego. Poprzez zastosowanie tej metody każdy obiekt jest reprezentowany jako chmura punktów, które zostały oszacowane na podstawie zestawu obrazów, a następnie przekonwertowane na zbiór milionów cząstek (Gaussianów). W owej chmurze każdy element zbioru posiada określone położenie, orientację, skalę, kolor oraz przezroczystość, co w konsekwencji daje obraz wiernie odzwierciedlający prawdziwe preparaty.
Wysoka jakość otrzymywanych wyników w przestrzeni 3D jest możliwa do osiągnięcia dzięki zastosowaniu uczenia maszynowego, wykorzystującego algorytm optymalizacyjny. Algorytm finalnie umożliwia elementom zbioru Gaussa lepiej dopasować drobnoziarniste szczegóły, jednocześnie usuwając nadmiarowe, zbędne elementy zbioru. Mamy zatem do dyspozycji produkt niemal doskonale odzwierciedlający rzeczywistość.
Co ważniejsze dla samych studentów, przeniesienie preparatów do przestrzeni cyfrowej umożliwi im pełny wgląd w pomoce naukowe także z zacisza domu lub akademika.