Nie tylko nowy Wiedźmin. Zobacz inne gry, które wykorzystają przełomowy silnik
CD Projekt Red porzuca swoja autorską technologię Red Engine. Zamiast tego nowego Wiedźmina będzie budować za pomocą Unreal Engine 5. Polskie studio stanowić będzie technologiczną awangardę w branży. Ale nie jako jedyne.
Unreal Engine to jedno z najpopularniejszych w branży rozwiązań do budowy gier wideo i grafiki 3D. Został opracowany na potrzeby wydanej w 1998 r. gry Unreal, ale jest też przez twórców licencjonowany innym studiom. Cieszy się niezwykłą popularnością z uwagi na swoją elastyczność, dopracowanie i techniczne zaawansowanie, a także z uwagi na bardzo korzystne warunki współpracy dla zainteresowanych nim studiów deweloperskich.
Czytaj też:
Jedne z najlepiej wyglądających i działających gier powstały właśnie na Unreal Engine. Najnowsza wersja owego silnika - Unreal Engine 5 - jest nadal w budowie. Wieloletnie pasmo technicznych spektakularnych sukcesów sprawiło jednak, że studia deweloperskie z ogromnym zainteresowaniem pilnują rozwoju jego nowej wersji. A część z nich, jak rodzimy CD Projekt Red, już teraz zadeklarowała budowę swoich nowych gier właśnie na UE5.
Jak będzie wyglądał i działał Wiedźmin 4? Nowości w Unreal Engine 5.
Wiedźmin 4 (używam tego tytułu dla ułatwienia, sam CD Projekt Red już zdążył podkreślić, że gra prawdopodobnie będzie miała inny) będzie wyraźnie projektowany z myślą o nowoczesnych PC i konsolach bieżącej generacji. Wydaje się mało prawdopodobne, by gra pojawiła się na konsolach Xbox One i PlayStation 4. Co prawda UE5 jest silnikiem wysoce skalowalnym i można na jego podstawie budować gry nawet na telefony komórkowe, jednak jego najbardziej zaawansowane funkcje wymagają potężnej mocy obliczeniowej - a tej starym konsolom już brakuje.
Jedną z takich funkcji jest Nanite, czyli rozwiązanie do wirtualizacji geometrii pozwalające na importowanie danych fotograficznych techniką fotogrametrii z niezwykłą dokładnością. Za sprawą Nanite twórcy gier mogą tworzyć światy z niespotykaną wcześniej dokładnością bez konieczności inwestowania bardzo dużej liczby roboczogodzin. Nanite obsługuje źródła fotograficzne, ale też modele ZBrush i CAD. Mechanizm ma sam bezbłędnie dostosowywać liczbę wieloboków na ekranie i sprawiać, by te dokonywane w locie zmiany szczegółowości były niezauważalne dla obserwatora.
W praktyce oznacza to, że Geralt (czy inna postać z Wiedźmina) będzie mógł podejść do byle kamyczka, a ten będzie wysoce skomplikowaną bryłą jak w rzeczywistości – ale też po oddaleniu się od tego wziętego za przykład obiektu gracz nadal będzie widział fotorealistyczną scenę bez zapchania zasobów sprzętowych urządzenia, na którym gra.
Drugą ważną nowością w Unreal Engine 5 jest Lumen, który symuluje zachowanie światła w wirtualnej scenie. Za sprawą Lumen światłocień w grach będzie prezentował się dużo bardziej realistycznie. Lumen przy tym niezupełnie jest tym samym, co technika śledzenia promieni (ray tracing), aczkolwiek są to mechanizmy zbieżne i ze sobą powiązane. Za sprawą Lumenu mają zniknąć tak zwane kaskadowe cienie, czyli wyraźne pogorszenie jakości cieniowania obiektów znajdujących się w dalszej od gracza odległości.
Inne warte wspomnienia nowości do Niagara (mechanizm realistycznej symulacji cieczy i cząsteczek). Szczególnie ciekawie prezentuje się MetaHuman Creator, czyli mechanizm umożliwiający łatwe generowanie ludzkich postaci. Artyści zatrudnieni przy grach mogą łatwo modyfikować wygląd twarzy postaci, a ta niezmiennie będzie wyglądać niezwykle realistycznie - statycznie i w ruchu.
Nowy Wiedźmin awangardą w świecie gier wideo. Kto jeszcze buduje nowe gry na bazie Unreal Engine 5?
Fortnite (PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series, Switch, Android)
Fortnite to niezwykle popularna gra sieciowa typu battle royale od Epic Games. Gra jest już przenoszona na Unreal Engine 5. Ma stanowić przykład elastyczności samego silnika. Fortnite nigdy nie stawiał na fotorealizm, więc trudno oczekiwać tu większych graficznych fajerwerków. Warto jednak pamiętać, że Fortnite działa zarówno na konsolach najnowszej generacji, jak i na telefonach komórkowych.
Ark II (PC, Xbox Series)
Druga część popularnej gry survivalowej. Gra utrzyma konwencję poprzedniej części. Gracz będzie musiał przetrwać na tajemniczej wyspie, na której żyją dinozaury i wrogie plemiona.
Redfall (PC, Xbox Series)
Redfall ma być grą akcji z pierwszej osoby z otwartym światem. Gracze zmierzą się w niej z wampirami, które pojawiły się w tytułowym miasteczku Redfall na skutek nieudanego eksperymentu naukowego.
(Nowe) Layers of Fear (PlayStation 5)
Gra ma być kontynuacją polskiego horroru psychologicznego, w którym gracz wcielał się w postać malarza targanego koszmarami z przeszłości.
Black Myth: Wukong (PC, PlayStation 5, Xbox Series)
Hybryda gry akcji i RPG, będąca adaptacją klasycznej chińskiej powieści Wędrówka na Zachód.
ArcheAge II (PC)
Gra typu MMORPG. Jej akcja ma się rozgrywać w tym samym uniwersum fantasy, co to stworzone na potrzeby pierwszej części, ale winnym czasie i wymiarze.
Ashes of Creation (PC)
Gra typu MMORPG w klimatach fantasy, w której gracze mają mieć szczególny wpływ na kształtowanie świata gry. Użytkownicy będą mogli tworzyć własne frakcje, a co za tym idzie, wsie, miasta czy w końcu metropolie.
Dragon Quest XII: The Flames of Fate
Gra typu jRPG, ze światem inspirowanym japońskim fantasy i utrzymana w estetyce anime.
Dreamhouse: The Game (PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series)
Gra, za sprawą której gracze wcielą się w architektów. Umożliwi ona budowę niemal od zera domów i mieszkań, a efekt ich pracy będzie wizualizowany za sprawą fotorealistycznej grafiki.
Echoes of the End (PlayStation 5)
To przygodowa gra akcji w klimacie fantasy. Gracze wciela się w rolę w Ryn, czyli wojowniczkę ze zdolnością do manipulowania i niszczenia materii.
Game of Thrones (Android, iOS)
To gra typu MMORPG osadzona w świecie niezwykle popularnej książkowej sagi Gra o tron.
ILL (PC)
Ill ma być grą akcji z widokiem z pierwszej osoby, utrzymaną w konwencji horroru.
Legend of Ymir
Gra typu MMORPG utrzymana w klimatach fantasy i mitologii nordyckiej. Ma być w jakiś sposób powiązana z NFT.
Senua’s Saga: Hellblade II (Xbox Series, PC)
Kontynuacja osadzonej w nordyckiej mitologii gry akcji, w której główna bohaterka zmaga się zarówno z istotami z innego świata, jak i z drzemiącymi w jej psychice demonami.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl (PC, Xbox Series)
Strzelanka z widokiem z pierwszej osoby i z otwartym światem, będąca luźną adaptacją powieści Piknik na skraju drogi. Gracz wciela się w tytułowego Stalkera, który zbiera tajemnicze artefakty w Zonie - miejscu, do którego doszła druga katastrofa atomowa w Czarnobylu.
Quantum Error (PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series)
Gra ma być hybrydą strzelanki z pierwszej osoby i horroru. Akcja gry dzieje się w przyszłości, a gracz będzie musiał przetrwać atak nieznanego wroga, za sprawą którego ludzie zmieniają się w agresywne mutanty.
Wykorzystanie silnika Unreal Engine 5 jest rozważane również w następujących grach (choć jest możliwe, że twórcy ostatecznie zdecydują się na Unreal Engine 4):
- Mass Effect 5 (tytuł roboczy)
- Nightingale
- Slitterhead
- The Expanse: A Telltale Series
- Chorvs (PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series, Stadia, Luna)
- Arc Raiders (PC, PlayStation 5, Xbox Series)
- Evil Dead: The Game (PC, Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series)
- Evil West (PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series)
- Hogwarts Legacy (PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series)
- Marvel’s Midnight Suns (PC, Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series)
- Rumbleverse (PC)
- The Callisto Protocol (PC, PlayStation 5, Xbox Series)
- Tuny Tina’s Wonderlands (PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series)
- Trek to Yomi (PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series)