1. SPIDER'S WEB
  2. Sprzęt
  3. Tech
  4. Technologie

Oto pierwsza w Polsce lokomotywa wodorowa. Pesa pokazuje przyszłość kolei

Pierwsza polska lokomotywa wodorowa. Pesa pokazała przyszłość kolei

Pesa właśnie pokazała pierwszą polską lokomotywę wodorową. To duże wydarzenie, bo Polska jest drugim krajem na świecie, w którym pojawi się taki sprzęt.

Osoby podróżujące koleją na pewno dobrze znają firmę Pesa, czyli największego polskiego producenta pojazdów szynowych. Wielokrotnie podróżowałem na trasie Białystok — Warszawa nowymi składami Intercity z pociągami Pesa Dart, które bardzo sobie chwalę. Są nowoczesne, zadbane, wyposażone w gniazdka i sprawnie działające Wi-Fi, więc podróż takim pociągiem — a zwłaszcza w pierwszej klasie — jest niemal tak komfortowa, jak w składach Pendolino.

Teraz Pesa przy okazji targów Trako 2021 pokazała swój nowy produkt, którym jest lokomotywa wodorowa Gama (model SM42 6Dn) powstała we współpracy z PKP SA i PNK Orlen.

„Jesteśmy drugim krajem na świecie, który ma lokomotywę wodorową”

Takie słowa powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako 2021. Pierwszym i dotychczas jedynym krajem z wodorowymi lokomotywami były Chiny.

Co oznacza napęd wodorowy? Przede wszystkim ograniczenie emisji CO2, co jest najważniejszą zaletą. Głównym paliwem jest tu wodór, czyli jeden z najczęściej występujących pierwiastków na Ziemi.

Silnik wodorowy wytwarza energię na bazie odwróconej elektrolizy wody. Wodór ze zbiornika trafia do ogniwa paliwowego, gdzie następuje reakcja połączenia jonów wodoru w anodzie razem z tlenem w katodzie. Przepływ elektronów wytwarza energię elektryczną, która służy do napędzania całej maszyny. Drugim produktem reakcji jest czysta woda.

W przypadku nowej lokomotywy Gama SM42 6Dn mamy do czynienia z dwoma ogniwami wodorowymi wyprodukowanymi przez firmę Ballard. Pojedyncze ogniwo ma moc 85 kW. Wodór jest pobierany ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg, które oczywiście trzeba tankować. Tlen niezbędny do przeprowadzenia reakcji w ogniwie jest pobierany bezpośrednio z atmosfery. Lokomotywa ma też nowoczesny system jazdy autonomicznej.

Dotychczasowe lokomotywy serii Pesa Gama występowały w trzech wariantach. Gama Electric to lokomotywa elektryczna, Gama Marathon to lokomotywa elektryczna ze spalinowym silnikiem dojazdowym, a Gama Diesel to maszyna napędzana tylko silnikiem spalinowym.

Kiedy zeroemisyjna lokomotywa Pesa trafi na polskie tory?

Pierwszy pasażerski pociąg Pesy napędzany wodorem ma trafić na tory na przełomie 2025 i 2026 r. Do tego czasu Pesa ma zamiar rozwijać platformę Regio160, w tym elektryczne zespoły trakcyjne, które mają być przygotowane do zasilania z sieci trakcyjnej, baterii lub paliwowych ogniw wodorowych.