REKLAMA
  1. Spider's Web
  2. Technologie
  3. Sprzęt

Oto pierwsza w Polsce lokomotywa wodorowa. Pesa pokazuje przyszłość kolei

Pesa właśnie pokazała pierwszą polską lokomotywę wodorową. To duże wydarzenie, bo Polska jest drugim krajem na świecie, w którym pojawi się taki sprzęt.

23.09.2021
16:58
Pierwsza polska lokomotywa wodorowa. Pesa pokazała przyszłość kolei
REKLAMA

Osoby podróżujące koleją na pewno dobrze znają firmę Pesa, czyli największego polskiego producenta pojazdów szynowych. Wielokrotnie podróżowałem na trasie Białystok — Warszawa nowymi składami Intercity z pociągami Pesa Dart, które bardzo sobie chwalę. Są nowoczesne, zadbane, wyposażone w gniazdka i sprawnie działające Wi-Fi, więc podróż takim pociągiem — a zwłaszcza w pierwszej klasie — jest niemal tak komfortowa, jak w składach Pendolino.

REKLAMA

Teraz Pesa przy okazji targów Trako 2021 pokazała swój nowy produkt, którym jest lokomotywa wodorowa Gama (model SM42 6Dn) powstała we współpracy z PKP SA i PNK Orlen.

„Jesteśmy drugim krajem na świecie, który ma lokomotywę wodorową”

 class="wp-image-1869723"

Takie słowa powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako 2021. Pierwszym i dotychczas jedynym krajem z wodorowymi lokomotywami były Chiny.

Co oznacza napęd wodorowy? Przede wszystkim ograniczenie emisji CO2, co jest najważniejszą zaletą. Głównym paliwem jest tu wodór, czyli jeden z najczęściej występujących pierwiastków na Ziemi.

Silnik wodorowy wytwarza energię na bazie odwróconej elektrolizy wody. Wodór ze zbiornika trafia do ogniwa paliwowego, gdzie następuje reakcja połączenia jonów wodoru w anodzie razem z tlenem w katodzie. Przepływ elektronów wytwarza energię elektryczną, która służy do napędzania całej maszyny. Drugim produktem reakcji jest czysta woda.

W przypadku nowej lokomotywy Gama SM42 6Dn mamy do czynienia z dwoma ogniwami wodorowymi wyprodukowanymi przez firmę Ballard. Pojedyncze ogniwo ma moc 85 kW. Wodór jest pobierany ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg, które oczywiście trzeba tankować. Tlen niezbędny do przeprowadzenia reakcji w ogniwie jest pobierany bezpośrednio z atmosfery. Lokomotywa ma też nowoczesny system jazdy autonomicznej.

Dotychczasowe lokomotywy serii Pesa Gama występowały w trzech wariantach. Gama Electric to lokomotywa elektryczna, Gama Marathon to lokomotywa elektryczna ze spalinowym silnikiem dojazdowym, a Gama Diesel to maszyna napędzana tylko silnikiem spalinowym.

REKLAMA

Kiedy zeroemisyjna lokomotywa Pesa trafi na polskie tory?

Pierwszy pasażerski pociąg Pesy napędzany wodorem ma trafić na tory na przełomie 2025 i 2026 r. Do tego czasu Pesa ma zamiar rozwijać platformę Regio160, w tym elektryczne zespoły trakcyjne, które mają być przygotowane do zasilania z sieci trakcyjnej, baterii lub paliwowych ogniw wodorowych.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA