Z bazy T-Mobile wyciekły dane 100 milionów osób, ale w Polsce to klienci innych sieci mają problem
T-Mobile padł ofiarą ataku hakerów i do sieci wyciekły dane 100 mln osób. Na szczęście abonenci tego operatora z Polski nie mają powodów do niepokoju — gorzej z klientami innych sieci.
W internecie od rana huczy, że amerykański oddział T-Mobile’a padł ofiarą ataku. Cyberprzestępcy mieli przełamać zabezpieczenia firmy, co rzekomo pozwoliło im pobrać dane 100 mln osób. Ogłosili w dodatku, że część tej bazy danych została wystawiona na sprzedaż (za drobne 6 bitcoinów, czyli ok. milion złotych).
Redaktorzy serwisu Motherboard, którzy poinformowali o tej sprawie, potwierdzają, że dane są autentyczne. Wśród informacji na temat klientów, które trafiły w niepowołane ręce, oprócz imion i nazwisk są m.in. dane adresowe, dane z praw jazdy oraz numery ubezpieczenia, telefonu i IMEI.
T-Mobile Polska uspokaja klientów: abonenci z naszego kraju są bezpieczni.
Po natrafieniu na informację o włamaniu na serwery amerykańskiej sieci skontaktowaliśmy się z biurem prasowym polskiego oddziału T-Mobile. Zadaliśmy pytanie, czy atak na amerykański oddział telekomu powinien być powodem do niepokoju dla klientów z Polski.
Przedstawiciele T-Mobile w rozmowie ze Spider’s Web potwierdzili, że pomimo tej samej nazwy, nie ma tu żadnych powodów do obaw. Systemy informatyczne amerykańskiego oddziału T-Mobile’a są odseparowane od tych serwerów, na których dane klientów przechowuje T-Mobile Polska.
Oznacza to, że wyciek z bazy danych zza oceanu nie ma żadnego przełożenia na nasz rynek. Dane klientów z Polski są bezpieczne i w związku z domniemanym włamaniem nie były ani przez chwilę zagrożone. Amerykański oddział T-Mobile’a obecnie bada sprawę.
Tak jak klienci T-Mobile Polska mogą spać spokojnie, tak nie można tego powiedzieć o abonentach Premium Mobile, a2mobile i Nau Mobile.
W weekend informowaliśmy o tym, że na naszym poletku cyberprzestępcy weszli w posiadanie danych klientów kilku operatorów typu MVNO. Premium Mobile zaczął wysyłać SMS-y do swoich klientów z informacją, iż ich dane mogły wpaść w niepowołane ręce.
Na stronie Premium Mobile pojawiła się informacja o ataku, w której operator wyjaśnił, że cyberprzestępcy włamali się do dostawcy usług sieci. Podobne komunikaty wystosowały do swoich klientów sieci a2mobile oraz Nau Mobile. Więcej na ten temat przeczytacie w osobnym materiale.