Polski pociąg wodorowy od rodzimych gigantów. Orlen, Pesa i PKP potwierdzają: robimy to
Coraz bliżej zaprezentowania pierwszej polskiej lokomotywy napędzanej wodorem. Zapowiedzią wydarzenia jest połączenie sił kluczowych krajowych spółek. Orlen, Pesa i PKP będą razem odpowiadać za wdrożenie technologii na polskie tory.
Współpraca wisiała w powietrzu. Kiedy Pesa zaprezentowała wizualizację lokomotywy na wodór już wtedy zapowiedziano, że testy odbędą się na terenie płockiej rafinerii, należącej do Orlenu. Zainteresowanie PKP także nie dziwi, wszak w planach jest też lokomotywa dla zespołów trakcyjnych Pesa Regio160, która mogłaby rozpędzić się do 160 km/h. Nie mówiąc już o tym, że PKP Cargo pewnie też może być zainteresowane ekologiczną – i przy okazji świetnie wyglądającą – jednostką.
Teraz jednak wszystko mamy na piśmie, bo strony podpisały list intencyjny o współpracy
Dzisiejsze porozumienie otwiera drogę do szerokiego zastosowania technologii wodorowej, która jest technologią przyszłości. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego i liczymy, że podjęta współpraca zapoczątkuje rewolucję w tym obszarze, a my – wraz z naszymi partnerami - będziemy jej pionierami - podkreśla Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.
Zresztą to właśnie Orlen inwestuje w budowę hubu wodrowego we Włocławku. Na początku ma on produkować 170 kg wodoru na godzinę. Plany zakładają, że z czasem ten wynik wynosić będzie nawet 600 kg. Produkcja ma ruszyć jeszcze w tym roku, zaś paliwo będzie przeznaczane do transportu publicznego i towarowego.
Do prezentacji lokomotywy na wodór dojdzie we wrześniu, na targach Trako, które odbędą się w dniach 21-24 września.
Jednostka ma być w stanie ciągnąć składy do nawet 3200 ton. Pesa chce, aby w przyszłości model mógł pracować bez maszynisty za sterami. Póki co lokomotywa nie będzie jeszcze autonomiczna, ale już montowane są odpowiednie czujniki i kamery.
Wodór ma pomóc w odejściu od węgla
Technologie wodorowe są priorytetem w osiągnięciu Zielonego Ładu w UE, ale też są kluczowym projektem dla polskiego Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Przedstawiona strategia przewiduje w sumie 40 działań na rzecz 6 wyznaczonych celów. Do nich należy: wdrożenie technologi wodorowych w energetyce, wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie, wsparcie dekarbonizacji przemysłu, produkcja wodoru w nowych instalacjach, sprawny i bezpieczny przesył wodoru oraz stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego. Lokomotywa będzie cegiełką, która pozwoli zrealizować te ekologiczne plany.