REKLAMA

Polski pociąg wodorowy od rodzimych gigantów. Orlen, Pesa i PKP potwierdzają: robimy to

Coraz bliżej zaprezentowania pierwszej polskiej lokomotywy napędzanej wodorem. Zapowiedzią wydarzenia jest połączenie sił kluczowych krajowych spółek. Orlen, Pesa i PKP będą razem odpowiadać za wdrożenie technologii na polskie tory.

lokomotywa
REKLAMA

Współpraca wisiała w powietrzu. Kiedy Pesa zaprezentowała wizualizację lokomotywy na wodór już wtedy zapowiedziano, że testy odbędą się na terenie płockiej rafinerii, należącej do Orlenu. Zainteresowanie PKP także nie dziwi, wszak w planach jest też lokomotywa dla zespołów trakcyjnych Pesa Regio160, która mogłaby rozpędzić się do 160 km/h. Nie mówiąc już o tym, że PKP Cargo pewnie też może być zainteresowane ekologiczną – i przy okazji świetnie wyglądającą – jednostką.

REKLAMA

Teraz jednak wszystko mamy na piśmie, bo strony podpisały list intencyjny o współpracy

Dzisiejsze porozumienie otwiera drogę do szerokiego zastosowania technologii wodorowej, która jest technologią przyszłości. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego i liczymy, że podjęta współpraca zapoczątkuje rewolucję w tym obszarze, a my – wraz z naszymi partnerami - będziemy jej pionierami - podkreśla Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.

Zresztą to właśnie Orlen inwestuje w budowę hubu wodrowego we Włocławku. Na początku ma on produkować 170 kg wodoru na godzinę. Plany zakładają, że z czasem ten wynik wynosić będzie nawet 600 kg. Produkcja ma ruszyć jeszcze w tym roku, zaś paliwo będzie przeznaczane do transportu publicznego i towarowego.

Do prezentacji lokomotywy na wodór dojdzie we wrześniu, na targach Trako, które odbędą się w dniach 21-24 września.

Jednostka ma być w stanie ciągnąć składy do nawet 3200 ton. Pesa chce, aby w przyszłości model mógł pracować bez maszynisty za sterami. Póki co lokomotywa nie będzie jeszcze autonomiczna, ale już montowane są odpowiednie czujniki i kamery.

REKLAMA

Wodór ma pomóc w odejściu od węgla

Technologie wodorowe są priorytetem w osiągnięciu Zielonego Ładu w UE, ale też są kluczowym projektem dla polskiego Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Przedstawiona strategia przewiduje w sumie 40 działań na rzecz 6 wyznaczonych celów. Do nich należy: wdrożenie technologi wodorowych w energetyce, wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie, wsparcie dekarbonizacji przemysłu, produkcja wodoru w nowych instalacjach, sprawny i bezpieczny przesył wodoru oraz stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego. Lokomotywa będzie cegiełką, która pozwoli zrealizować te ekologiczne plany.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T15:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:07:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:31:21+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:46:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:34:41+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T15:59:53+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:44:56+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:33:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T12:17:35+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T11:08:05+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T09:46:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T09:03:03+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T08:25:44+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA