Wiedźmin 3 właśnie odnotował rekord graczy, a CDP RED to firma z najszybszym wzrostem akcji w Europie
Bloomberg wyliczył, że CDP RED to firma z najszybszym wzrostem cen akcji w skali dekady, spośród wszystkich europejskich firm indeksowanych na Stoxx Europe 600 Index. W tym samym czasie Wiedźmin 3: Dziki Gon pobija rekord jednocześnie zalogowanych graczy na Steam. Pracownicy CDP RED mieliby świetną okazję do odkorkowania szampana, gdyby nie byli pochłonięci pracą nad nadchodzącą grą Cyberpunk 2077.
Już bez żadnej przesady i bez cienia wątpliwości możemy napisać, że gry wideo to jeden z najlepszych polskich towarów eksportowych. Wskazują na to już nie tylko pozytywne reakcje klientów, pochlebne branżowe recenzje oraz wzrost zatrudnienia w sektorze, ale również rekordowe wyniki akcji. Twórcy interaktywnego Wiedźmina – CDP RED – zostali właśnie wskazani jako europejska firma dekady, z najszybciej rosnącą ceną akcji w 10-letniej historii Stoxx Europe 600 Index.
Między 2009 i 2019 r. cena akcji CDP RED zwiększyła się o 21000 (sic!) proc.
To historyczny wynik, który plasuje polską firmę na szczycie najszybciej rosnących pod względem cen akcji firm w Europie. Biorąc pod uwagę wyłącznie wartość rynkową spółki, CDP RED realnie konkuruje z takim molochem jak Ubisoft – twórcą i wydawcą uznanych serii Assassin’s Creed, Far Cry czy Ghost Recon. Coś niesamowitego. Jeszcze kilka lat temu nikt nie pokusiłby się o takie porównanie. Nawet pod wpływem wiedźmińskiego Dekoktu Raffarda Białego.
Dzisiaj CDP RED jest wyceniany na prawie siedem miliardów dolarów. Na moment przed końcem 2019 r. wartość firmy przekroczyła 27 miliardów złotych. To pochodna sukcesu serialu Witcher, który miał swoją niedawną premierę na platformie Netflix. Chociaż CDP RED nie ma nic wspólnego z ekranizacją, ta w naturalny sposób zwiększa zainteresowanie serią i marką. Serial jest naturalną machiną napędową dla gier wideo, głównie wydanego w 2015 r. Dzikiego Gonu.
To właśnie teraz, nie w 2015 r., gra wideo Wiedźmin 3: Dziki Gon odnotowała rekord na Steam.
Zjawisko bez wątpienia można nazwać efektem Netfliksa. Dzięki popularności serialu wielu graczy wróciło do gry wideo, z kolei wielu kolejnych zakupiło ją po raz pierwszy. Dzięki temu w Wiedźmina 3: Dziki Gon grały wczoraj jednocześnie aż 94 tysiące osób z całego świata. To absolutny rekord dla polskiej produkcji. Gra wideo nie cieszyła się taką popularnością nawet w okresie swojego rynkowego debiutu przypadającego na 2015 r. Tytuł jest aktualnie najchętniej kupowaną grą na Steam w Wielkiej Brytanii, Australii oraz Brazylii.
Bez wątpienia możemy napisać, że Witcher jest teraz bardziej popularny niż kiedykolwiek wcześniej. Jako gra. Jako serial. Zapewne również jako książka. Marka przeżywa swój złoty okres, na co gigantyczny wpływ ma serial oparty na prozie Sapkowskiego. Wątpię jednak, czy odcinkowa produkcja mogłaby powstać, gdyby nie renoma, popularność i rozpoznawalność Dzikiego Gonu. To właśnie interaktywny Wiedźmin 3 rozsławił przygody Geralta na zachodzie. Książki Sapkowskiego dotarły tam już wcześniej, lecz dopiero CDP RED wprowadził Witchera do mainstreamu.
Teraz ten sam CDP RED jest jednym z beneficjentów sukcesu serialu. Nawet, jeśli polscy twórcy gier wideo nie mieli wkładu w produkcję odcinkowego dzieła, to na pewno pośrednio przyłożyli się do jego powstania. Dlatego spijanie śmietanki w postaci wzrostu cen akcji oraz rekordowej popularności gry wideo uznaję za jak najbardziej uzasadnione. Gry, książki, seriale – każde medium z Wiedźminem stoi na wysokim poziomie, wzajemnie się wzmacniając.
Cyberpunk 2077 tuż za horyzontem.
Trzeba nadmienić, że na historyczny sukces CDP RED pracował nie tylko komputerowy Wiedźmin 3: Dziki Gon. Polacy wydali m.in. interaktywną grę karcianą Gwint, która przed chwilą miała swoją premierę na iPhone’a oraz iPada. Niezwykle ciepło przyjęty został także przenośny port Dzikiego Gonu, dedykowany konsoli Nintendo Switch. Witcher 3 pojawił się również w usłudze Xbox Game Pass Ultimate adresowanej do każdego posiadacza konsoli Xbox One. Warto także wspomnieć o samodzielnej grze fabularnej Thronebreaker, osadzonej w tym samym uniwersum. W skład CDP RED wchodzi również świetna platforma GOG.com, na której można kupić kultowe oraz niezależne produkcje.
Z kolei już w 2020 r. zadebiutuje Cyberpunk 2077 – wielka, ambitna produkcja otwierająca zupełnie nowy rozdział w historii polskiej firmy. CDP RED już teraz rozbił bank, organizując najlepszy pokaz nadchodzącej gry podczas renomowanych targów E3 2019. To wtedy na scenie pojawił się sam Keanu Reeves, z miejsca zostając twarzą nadchodzącego Cyberpunka. Redzi już wcześniej przyznali, że zamówienia przedpremierowe na C2077 przerosły nawet optymistyczne estymacje. Nie ulega wątpliwości, że mówimy o komercyjnym hicie, który w połączeniu z kolejnym sezonem serialowego Wiedźmina może doprowadzić do kolejnych rekordów.
Trzymamy za to kciuki.