1. SPIDER'S WEB
  2. Media
  3. Tech

Koniec Playboya, CKM, Cosmopolitan i Esquire. Papier przegrał z internetem

Szereg magazynów wydawnictwa Marquard Media Polska, w tym Playboy, Joy, CKM, Cosmopolitan, Esquire i Harper’s Bazaar, zniknie z rynku wraz z końcem roku.

playboy kryptowaluty VIT
205 interakcji
dołącz do dyskusji

Tak, te niespodziewane wiadomości są całkowicie prawdziwe. Jak donoszą Wirtualne Media, wydawnictwo Marquard Media Polska likwiduje całe swoje portfolio tytułów prasowych, a pracę straci 70 proc. pracowników.

Lista tytułów, które znikną z rynku to: Playboy Polska, Cosmopolitan, CKM, polska edycja Esquire, Joy oraz Harper’s Bazaar.

Wszystkie wymienione magazyny znikną z rynku od przyszłego roku, a więc grudniowe numery będą ostatnimi, jakie będzie można kupić. To oznacza, ze pracę w firmie straci aż 70 proc. osób. Pozostałe 30 proc. będzie pracowało nad tytułami online, ponieważ te nadal będą wydawane.

Marquard Media Polska wydaje strony kozaczek.pl, papilot.pl i zeberka.pl, a także serwisy internetowe, m.in. ckm.pl. Te witryn nadal będą prowadzone. W planach wydawnictwa jest też ponowne uruchomienie stron supermamy.pl i autostuff.pl.

Powodem zamknięcia magazynów są pieniądze.

W 2018 r. wydawnictwo Marquard Media Polska odnotowało spadek przychodów sprzedażowych o 24,3 proc. do poziomu 29,12 mln zł. Regularnie spada też sprzedaż magazynów. Według danych ZKDP w ujęciu rok do roku średnia sprzedaż Cosmopolitan zmalała o 22,7 proc., do poziomu 27 430 egzemplarzy. Playboy spadł o 12,4 proc., do poziomu 20375 egzemplarzy. Z kolei CKM zaliczyło spadek o 19,7 proc., do 13275 egzemplarzy.

Rok temu Marquard Media Polska wycofał z rynku magazyny Shape i Hot Moda.

Rynek zdecydował: internet kolejny raz wygrał z papierem.

I wbrew pozorom nie jest to dobra informacja. Drukowana prasa znalazła się w bardzo trudnym położeniu, przegrywając na każdym froncie z internetem, który dostarcza treści szybciej i - przede wszystkim - bezpłatnie. Tylko nielicznym udaje się wdrożyć rentowny paywall, czego sztandarowym przykładem jest Gazeta Wyborcza. To jednak wyjątek.

W przypadku Marquard Media Polska Kozaczek wygrał z Playboyem. Sami odpowiedzcie sobie na pytanie, co to mówi o polskim czytelniku.