Social media  / News

Sponsoring na YouTubie dopiero raczkuje. Kanały wspiera po kilkudziesięciu widzów

YouTube wprowadził sponsoring w Polsce. Od teraz właściciele wybranych kanałów mogą otrzymywać od widzów cykliczne wsparcie finansowe, ale nie wszyscy mogą jeszcze z nowej funkcji skorzystać. Spytaliśmy przedstawicieli sieci LifeTube, jak to działa w praktyce.

Z początku opcja sponsorowania vlogerów pojawiła się na niedostępnej w Polsce platformie YouTube Gaming. Google postanowił rozszerzyć jej dostępność. W zeszłym tygodniu informowaliśmy, że pierwsze polskie kanały zaczęły korzystać z nowej możliwości i zbierać dobrowolne wpłaty od widzów.

Zwróciliśmy się z pytaniami o sponsoring na YouTubie do przedstawicieli sieci partnerskiej LifeTube.

O zasady sponsoringu na YouTubie spytaliśmy przedstawicieli Google’a. Otrzymaliśmy w odpowiedzi wyłącznie lakoniczny komunikat kierujący do stron pomocy technicznej. Nie wyjaśniają one jednak w pełni, w jaki sposób dobierane są kanały, którym przyznana została opcja sponsoringu i jak to działa od kuchni.

W rozmowie z przedstawicielem LifeTube udało nam się za to ustalić, że przypadku sponsoringu YouTube dostępu do nowej funkcji nie przyznają wyłącznie algorytmy. Te wskazują jedynie vlogerów wartych uwagi, ale przed włączeniem dostępu, kanał jest subiektywnie oceniany przez pracownika Google'a.

Jak na razie sponsoring w Polsce nie jest też zbyt popularny. Kanały z sieci LifeTube, które aktywnie korzystają z tego narzędzia, mogą liczyć na wsparcie liczone w dziesiątkach widzów. Ponieważ jedna wpłata wynosi 15 zł, przekłada się to na przychody rzędu 750 zł w skali miesiąca. I to przed potrąceniem prowizji.

najpopularniejsze aplikacje w Polsce

Kamil Bolek z sieci LifeTube w rozmowie ze Spider’s Web opowiedział też o innych aspektach sponsoringu na YouTubie.

Piotr Grabiec, Spider’s Web: Którzy z Waszych partnerów już korzystają z nowego rozwiązania?

Kamil Bolek, LifeTube: Na ten moment nowe narzędzie testuje obecnie kilkunastu twórców zrzeszonych w naszej sieci. Wśród nich są między innymi gamerzy: Tivolt, PLKD, Junajted, DisStream; oraz tacy twórcy, jak Magic of Y i Urbex History. Jako największa sieć w Europie jesteśmy jednak w stałym kontakcie z Google i YouTube i na bieżąco konsultujemy wprowadzenie nowego rozwiązania również na innych kanałach.

Czy wiecie, na jakiej zasadzie Google wybrał kanały do uczestniczenia w testach sponsoringu?

W przypadku kanałów z sektora gaming, każdy twórca może już korzystać z funkcji sponsoringu we własnym zakresie. Obecnie rozwiązanie testowane jest u youtuberów z pozostałych kategorii (beauty, lifestyle, nauka/edukacja, itp.). YouTube wymaga zindywidualizowanego podejścia do każdego twórcy - kierujemy się tym zarówno my, dobierając partnerów do sieci, jak i Google, udostępniając nowe rozwiązania do testów wybranym youtuberom. Dlatego nie ma ściśle określonych wymagań ilościowych, ani zalgorytmizowanych systemów - lista kanałów do uczestniczenia w testach wybierana jest na podstawie jakości tworzonych przez youtuberów treści i ich subiektywnej oceny przez Google.

Jak dużo osób już teraz zdecydowało się wspierać najczęściej sponsorowany kanał wśród Waszych partnerów?

Kanały, której aktywnie korzystają z nowego narzędzia, otrzymują w każdym miesiącu wsparcie od mniej więcej kilkudziesięciu widzów. Ciągle jest jednak za wcześnie, żeby wyciągać na tej podstawie jakiekolwiek wnioski.

YouTube

Jak podchodzicie do sponsoringu kanałów jako LifeTube, czy jest to dobry sposób na monetyzację działalności?

Jest to z pewnością dodatkowy kanał wspierania działalności twórców, a dzięki takim rozwiązaniom youtuberzy mogą skupić się na realizacji jakościowych, bardziej profesjonalnych projektów. Coraz więcej influencerów korzysta z finansowania społecznościowego za pośrednictwem różnych platform (jak Patronite), co, jak sami stwierdzają, pozwala im się skupić na tworzeniu treści, a nie sprawach finansowych. Jeśli YouTube stworzy konkurencyjną ofertę do już istniejących rozwiązań, niewykluczone, że youtuberom łatwiej będzie uzyskiwać wsparcie na rodzimej platformie. Szczególnie jeśli łatwiejsze będzie to dla widzów - będą mogli wspomóc ulubione kanały, bez konieczności odwiedzania zewnętrznych platform.

Czy LifeTube ma udział w zyskach z tytułu sponsoringu kanałów? Czy dla twórców jest to źródło dochodów niezależne od sieci partnerskiej?

W zamian za obsługę managerską, techniczną, finansowo-prawną, promocyjną i wszystkie pozostałe aspekty wynikające z przynależności danego kanału do sieci partnerskiej LifeTube - pobieramy prowizję od wszystkich zysków generowanych przez kanał. Wartość procentowa różni się jednak w zależności od źródeł przychodu - dlatego zasady udziału w zyskach ze sponsoringu, są inne niż np. w przypadku AdSense.

Zachęcacie twórców kanałów do korzystania z tego rozwiązania?

Jako certyfikowany partner YouTube zawsze zachęcamy twórców zrzeszonych w naszej sieci do testowania nowych narzędzi pojawiających się na platformie. Tak było m.in. w przypadku zakładki „Społeczność”, z której w tym momencie aktywnie korzysta już bardzo duża grupa youtuberów, generując w niej ogromne zaangażowanie swoich widzów. Jedną z naszych ról jest wspieranie rozwoju twórców i pomoc w dywersyfikacji ich działalności - zarówno wewnątrz, jak i poza YouTube. Sponsoring to na pewno ciekawa alternatywa dla innych platform crowdfundingowych. Jednak na ten moment jest zdecydowanie za wcześnie, aby jednoznacznie ocenić jego efektywność.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst