Sprzęt  / Artykuł

Reklamy wszystkich iPhone'ów, czyli jak zmieniały się smartfony Apple

Dzisiaj nikomu nie trzeba reklamować iPhone’a. Jednak dziesięć lat temu, gdy pierwszy model tego smartfonu wchodził na rynek, sytuacja wyglądała zupełnie inaczej.

Mapy online! Przeglądarka internetowa! YouTube! Przegląd kampanii reklamowych Apple’a to kawał kapitalnej historii nowych technologii, a dzisiaj mamy świetną okazję, aby sobie ją przypomnieć.

iPhone (2007) - „w twoim telefonie”

Apple oparł kampanię reklamową pierwszego iPhone’a na różnicach między telefonami komórkowymi oraz rozmaitymi urządzeniami zewnętrznymi - m.in. odtwarzaczami muzycznymi i komputerami osobistymi. Firma zakopywała tę linię podziału, pokazując wielofunkcyjne urządzenie multimedialne, które wciąż pozostawało telefonem komórkowym.

Firma skoncentrowała przekaz dotyczący iPhone’a na kilku podstawowych możliwościach, usługach i aplikacjach. Były to internetowe mapy z pineskami uzupełnionymi o dane szukanych obiektów, „bezkompromisowa” przeglądarka internetowa, możliwość odtwarzania plików audio i wideo, aplikacja YouTube, skrzynka wiadomości e-mail oraz automatyczna rotacja ekranu.

Oczywiście iPhone nie był pierwszym urządzeniem, które oferowało podobne możliwości. Apple'owi udało się jednak wykreować iPhone’a na produkt przełomowy, który zakopuje wiele różnic między telefonem, komputerem, nawigacją oraz odtwarzaczem multimedialnym. To pierwszy masowo kupowany smartfon, który wprowadza nową jakość do codziennego życia przeciętnego użytkownika. Jak mówi lektor z reklamy: „przez te wszystkie lata udało się nam przeżyć bez maili, aktualnych kursów walut oraz Internetu w kieszeniach. Pytanie brzmi - jak?”.

iPhone 3G (2008) - „dwa razy szybciej”

Podstawowe hasło reklamowe iPhone’a 3G to „dwa razy szybciej” - odnosiło się to do surfowania po sieci oraz pobierania plików z Internetu. Nowy, korzystający z iOS 2.0 iPhone pozwalał na transfer danych 3,6 Mbps UMTS/HSDPA, korzystając z telefonicznej sieci komórkowej trzeciej generacji. Do tego iPhone 3G posiadał podwojoną minimalną pojemność dyskową, rozszerzoną z 4 do 8 GB. Pomyśleć, że ten stan utrzymał się aż do 2016 roku!

Prawdziwą rewolucją był jednak App Store. Platforma cyfrowej dystrybucji została preinstalowana na iPhone 3G, dając użytkownikowi tego smartfona bezprzewodowy dostęp do płatnych i darmowych aplikacji. To był prawdziwy „game changer”. Co ciekawe, z zewnętrznych programów reklamowanych przez Apple w swoich spotach ostał się chyba jedynie Shazam. Warto dodać, że iPhone 3G to także moduł GPS wewnątrz urządzenia.

iPhone 3GS (2009) - „teraz z wideo”

Odświeżony model smartfonu Apple posiadał wielką przewagę nad starszymi urządzeniami. W 3GS zainstalowano zupełnie nowy procesor 833 MHz Cortex-A8, a także podwojono pamięć urządzenia z 128 do 256 MB RAM. Tak „turbodoładowany” iPhone potrafił już nie tylko uwieczniać zdjęcia za pomocą kamery 3 mpx, ale również nagrywać oraz edytować wideo.

Wraz z nowym oprogramowaniem iOS 3.0 smartfon Apple nareszcie potrafił wykonywać proste i długo oczekiwane przez użytkowników operacje, takie jak kopiowanie i wklejanie zawartości. Za sprawą kampanii reklamowej 3GS-a utarło się również powiedzenie „there’s an app for that”, doskonale świadczące o rosnącej popularności platformy cyfrowej dystrybucji jaką jest App Store. W czasie premiery 3GS-a Apple mógł się pochwalić stoma tysiącami programów dostępnych w ich internetowym sklepie.

iPhone 4 (2010) - „Retina display”

W 2010 roku iPhone ostatecznie przestał być telefonem z obsługą multimediów i aplikacji, a zaczął być multimedialnym narzędziem z dodatkiem funkcji telefonu. Apple całkowicie przekierował swoją uwagę na App Store, programy, obiektyw oraz podzespoły. Firma zaczęła również poważniej eksperymentować z płatnościami za pomocą smartfonu.

Główną czynnością przeprowadzaną na iPhonie 4 nie było już dzwonienie i rozmawianie, lecz konsumowanie treści. Z tego powodu smartfon został wyposażony w przełomowy ekran Retina o rozdzielczości 960 na 640 pikseli. Różnica była gigantyczna. Ekran smartfonu nareszcie zaczął przypominać to, co doskonale znamy tutaj i teraz.

Apple rozwijało również usługi związane z wideo. Nowością w smartfonie iPhone 4 była możliwość przeprowadzania wideo-rozmów za pomocą programu FaceTime, wykorzystującego nie tylko tylną, ale również przednią kamerę zamontowaną w urządzeniu. iOS 4.0 wprowadzał także coś, co dzisiaj wydaje się nam oczywistością - wielozadaniowość. Nieużywane programy były zamrażane i mogliśmy do nich wracać w każdym momencie.

iPhone 4S (2011) - „w czym mogę pomóc?”

W 2011 roku Apple zdawał sobie sprawę, że istniała już masa smartfonów rozumiejąca słowa wypowiadane przez użytkowników. Rozumieć, a wyciągać wnioski i na ich podstawie podejmować działania - to jednak coś zupełnie innego. Właśnie dlatego w 2011 roku powstała Siri. Asystent głosowy Apple'a miał rozumieć ciągły kontekst naszych wypowiedzi oraz naszych działań. W Polsce trudno stwierdzić, czy się to udało. Pomimo sześciu lat od premiery Siri, z głosowym asystentem wciąż nie porozumiemy się w naszym ojczystym języku

Po zapowiedzi nowego iPhone’a fani tej marki dali się przekonać, że w aparacie liczą się nie tylko megapiksele. Apple całkowicie przebudował optykę swojej kamery, a także znacząco ulepszył podzespoły, co umożliwiło płynniejsze działanie gier w takich środowiskach jak Unreal Engine 3.

Wraz z iOS 5.0 Apple wprowadził do swojego systemu chmurę iCloud, w której od 2011 roku można przechowywać filmy, zdjęcia, muzykę, dokumenty, kontakty i tak dalej. Użytkownicy dostali również centrum powiadomień, a także długo oczekiwane przypomnienia.

iPhone 5 (2012) - „idealny rozmiar”

Pamiętacie, gdy fani produktów Apple’a upierali się, że wielkie smartfony w stylu Samsunga Note’a nie są nikomu potrzebne, ponieważ ich ulubiona firma odkryła optymalny rozmiar dotykowego ekranu? Właśnie takie było sedno przekazu Apple’a podczas kampanii reklamowej modelu iPhone 5. Wyświetlacz Retina stał się dłuższy, zachowując tę samą dopasowaną do kciuka szerokość. Nowy model był przy okazji cieńszy i lżejszy, rozpoczynając obsesję firmy związaną z odchudzaniem nowych modeli i podawaniem dokładnych, mierzonych w milimetrach i gramach osiągnięć.

iPhone 5 to także pierwszy smartfon tej firmy, który wspiera korzystanie z sieci komórkowej LTE. Na dole urządzenia pojawiło się gniazdo Lightning, a kamera wreszcie nauczyła się wykonywać panoramę łączoną z mniejszych zdjęć. Do tego FaceTime nareszcie zaczęło wykorzystywać sieć komórkową do wykonywania połączeń wideo.

iPhone 5S (2013) - „odcisk palca to najlepsze hasło”

Model z 2013 roku wprowadził serię smartfonów Apple'a w nową erę bezpieczeństwa. TouchID pozwoliło na przechowywanie unikalnych odcisków palców wewnątrz urządzenia, zamieniając użytkowników w żywe, świadome podejmowanych działań klucze dostępowe. Odpowiedzialna za to technologia została umieszczona pod fizycznym przyciskiem Home.

Wraz z premierą iPhone’a 5S Apple zaczął poszerzać funkcjonalność aplikacji aparatu o wiele dodatkowych rozwiązań. Takich jak zdjęcia seryjne czy nagrywanie wideo w spowolnionym tempie. Nowy sensor pozwolił na lepszą stabilizację obrazu, z kolei ulepszony flash miał za zadanie generować bardziej naturalne kolory podczas rozbłysku.

iPhone 6 oraz iPhone 6 Plus (2014) - „od zawsze chodziło o ekran”

Apple poszerzyło coroczny katalog produktów o powiększone wersje smartfonu iPhone z dopiskiem Plus. Fanatycy marki tylko przez moment byli zdezorientowani wcześniejszym „idealnym rozmiarem urządzenia”, szybko przyzwyczajając się do nowych modeli z wielkimi, niezwykle czytelnymi, pięknymi ekranami Retina 5,5 cala w rozdzielczości 1920 na 1080 pikseli.

Firma w dalszym ciągu ulepszała oraz poszerzała swoją kamerę o dodatkowe możliwości, takie jak lepsza stabilizacja oraz nowy, błyskawiczny autofocus. Wraz z iPhonem 6 pojawiły się również zdjęcia/wideo Timelapse.

Dla mnie najważniejszą nowością po stronie oprogramowania było wprowadzenie natychmiastowego, intuicyjnego systemu płatniczego Apple Pay. Niestety, w przeciwieństwie do konkurencyjnego Androida Pay, bezgotówkowa płatność w wykonaniu Apple wciąż nie działa na terenie Polski. Ponadto nie posiadamy informacji, czy ta sytuacja zmieni się w najbliższym czasie.

iPhone 6S oraz iPhone 6S Plus (2015) - „niewiele się zmieniło”

Pod ryzykowanym hasłem „niewiele się zmieniło” Apple reklamowało modele 6S oraz 6S Plus, przewrotnie pokazując w spotach całą listę nowych możliwości. Najciekawszą z nich było wykorzystanie haptycznej technologii 3D Touch, pozwalającej na wykorzystanie dodatkowej głębi nacisku na dotykowym ekranie smartfonu.

Do tego dochodzą kolejne ulepszenia dla kamery, więcej emoji oraz efektów obrazkowych w wiadomościach, a także LivePhoto.

iPhone 7 oraz iPhone 7 Plus (2016) - „najlepszy iPhone, jakiego stworzyliśmy”

W powiększonym Plusie z 2016 roku po raz pierwszy pojawił się podwójny obiektyw, stworzony z myślą o lepszych zdjęciach oraz pięknych ujęciach profilowych. iPhone 7 doczekał się także nowego układu głośników stereo, umieszczonych w górnej oraz dolnej części obudowy. Zwiększyła się również podstawowa pojemność urządzenia, teraz wynosząca 32 GB.

Dla wielu najciekawszą nowością może wydawać się wodoodporność, od lat oczekiwana przez bardziej aktywnych użytkowników tej serii smartfonów. Apple w końcu wykorzystał zamkniętą konstrukcję swojego flagowego urządzenia i uodpornił go na opady oraz drobne zanurzenia. Najbardziej kontrowersyjną zmianą było za to usunięcie gniazda 3,5 mm i zastąpienie go uniwersalnym złączem Lightning.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst