To jedna z największych transakcji na rynku PC - Western Digital kupił SanDisk!
Wygląda na to, że na rynku SSD niebawem zrobi się wyjątkowo tłoczno. Western Digital, największy producent dysków talerzowych na świecie, ogłosił właśnie, że kupuje firmę SanDisk, trzecią pod względem wielkości na rynku pamięci flash.
Cenę wykupu SanDiska ustalono na 86,5 dol. za akcję, co daje łączną kwotę transakcji równą 19 miliardów dol. Co ciekawe zdecydowana większość, aż 85,10 dol. za akcję, zostanie zapłacone SanDiskowi w gotówce. Kwota ta jest tym bardziej godna podziwu, że wartość Western Digital wynosi obecnie 17,2 miliarda dolarów. Transakcja ma zostać sfinalizowana w III kwartale 2016 roku. Wiadomość ta została bardzo dobrze przyjęta przez inwestorów, a wartość akcji SanDiska znacząco wzrosła.
W ten sposób powstanie największe na świecie przedsiębiorstwo, które będzie mogło oferować swoim klientom zarówno dyski talerzowe, półprzewodnikowe, jak też karty pamięci. Rozwiązania nowej firmy będzie można znaleźć zapewne w niemal każdym rodzaju urządzeń elektronicznych, bo przecież każdy sprzęt, czy to konsumencki, czy też przemysłowy, musi być wyposażony w pamięć, czy to talerzową, czy też półprzewodnikową.
Warto pamiętać, że Western Digital już od dłuższego czasu przygotowywał się do tej transakcji.
Nie bał się przyznawać, że coraz więcej osób rezygnuje z kupna dysku twardego na rzecz modelu półprzewodnikowego i podpisał partnerstwo z Micron, dostawcą kontrolerów współpracującym z markami takimi jak Adata i Transcend. Mówiło się, że w ten sposób Western Digital chce rozszerzyć swoją działalność i oprócz biznesowych dysków SSD tworzyć też tanie, konsumenckie modele.
Obecna sytuacja oznacza, że Western Digital będzie współpracował z Toshibą, która była jednym z odbiorców rozwiązań SanDiska. Jest to powód do radości dla japońskiej firmy. Stosunkowo mówiło się, że zawarciem transakcji był poważnie zainteresowany Micron, czyli bezpośredni konkurent Toshiby. Zawarta właśnie transakcja pokazała, że firma wejdzie w rynek konsumencki znacznie szybciej niż mogłoby się nam wydawać i zdobędzie go bez większego wysiłku.
Możemy spodziewać się, że ze względu na ciężką sytuację na rynku pecetowym, coraz częściej będzie dochodziło do podobnych konsolidacji. Zresztą dochodziło do nich już kilka lat temu, gdy Toshiba przejęła całą markę OCZ, Seagate odkupił od Samsunga dział dysków twardych, a główny bohater tego artykułu, Western Digital, wykupił jednego ze swoich głównych konkurentów, czyli Hitachi.
Pozostaje tylko pytanie, jaki wpływ na ofertę obu firm będzie mieć to przejęcie?
Obstawiam, że nikłe. Western Digital po przejęciu Hitachi postanowił pozostawić ją jako odrębną markę na rynku. Podejrzewam, że w tym przypadku będzie tak samo. W końcu SanDisk to istna legenda na rynku różnego rodzaju pamięci. O ile zlikwidowanie tej marki na rynku dysków SSD mogłoby przejść Western Digital płazem, bo sam ma tam dobrą pozycję, to na rynku kart pamięci marka SanDisk byłaby nie do zastąpienia.