iOS stabilniejszy niż Android? To mit
Według obiegowej opinii to Android ma gorszej jakości aplikacje i jest daleko w tyle za iOS. Liczby zdają się jednak obalać ten mit. Nie wiem czy wiecie, ale to iPhone’owe programy stwarzają użytkownikom więcej problemów.
Co z tymi aplikacjami?
Wczoraj pisałem o tym, że zaczynam dostrzegać pewne zmiany na rynku aplikacji mobilnych. Wiele nowych startupów i firm wypuszcza swoje programy na Androida równie szybko jak na iOS. Co raz częściej dostrzegam przypadki, w których to premiera programu ma miejsce na Androidzie, a dopiero z czasem pokazuje się na iOS czy Windows Phone.
Podałem kilka przykładów, niestety niektórzy całkowicie nie zgodzili się z moją tezą. W komentarzach użytkownicy podali kolejne przypadki w których to androidowe premiery były przed iOS. Chcąc jeszcze uściślić tamtą kwestię dodam, że Android jest rzeczywiście lepszą platformą dla programistów, ale tylko w określonych przypadkach.
Gdy firma decyduje się na wypuszczenie aplikacji, która jest darmowa i ma zarabiać przez przywiązanie użytkowników do usługi i oferować im ciekawą funkcjonalność to rzeczywiście system Google’a jest lepszym wyborem. Dlatego, że zapewnia łatwe dotarcie do dużego grona klientów. Niemniej jednak gdy chcemy zarabiać na sprzedaży mobilnej gry lub płatnej aplikacji to tutaj wygrywa iOS. Użytkownicy iPhone’ów oraz iPadów są bardziej skorzy do dokonywania zakupów, a dodatkowo programistom będzie łatwiej przygotować wymagający software na urządzenia Apple, gdyż fragmentacja jest tu mniejsza.
Androidy są stabilniejsze niż urządzenia z iOS?
Tak się składa, ze jeden z czytelników podesłał materiały do danych, które zapewne znowu nie przypadną do gustu fanom marki Apple.
Crittercism zaprezentowało raport, który przedstawia szczegółowe dane odnośnie stabilności pracy aplikacji na najpopularniejszych wersjach systemów operacyjnych oraz poszczególnych urządzeniach.
Już na samym wstępie prezentowane są wyniki, które bez wątpienia będą dla wielu osób szokujące. Według wyliczeń to iOSowe aplikacje są bardziej awaryjne i częściej odmawiają posłuszeństwa. Różnica może nie jest zbyt duża, ale zawsze jest wynikiem obok którego nie można przejść obojętnie. Współczynnik Crash Rate - czyli podatność na wystąpienie błędu - w programach z iOS jest na poziomie 1,98%, natomiast w Androidzie wynosi on 1,76%.
Badanie było przeprowadzone w październiku 2012 roku. Niestety od tamtego czasu realia się już trochę zmieniły, gdyż na rynku zaczął się już pojawiać Android 4.2 i nowe odsłony iOS 6.x.
W raporcie porównano jednak najnowsze na wrzesień wydania obu systemów operacyjnych. Okazało się, że świeże wydanie iOS 6 sprawuje się lepiej niż Jelly Bean. Tutaj system Apple’a miał Crash Rate na poziomie 1,15%, gdy Android 4.1.x odnotował 1,5%.
Jak widać walka jest wyrównana. Do niedawna w ogólnym rozrachunku przewagę odnotowywał Android. Nowy iOS ma szansę odmienić wynik, pod warunkiem, że Jelly Bean 4.2 (którego nie ma w zestawieniu) nie namiesza za dużo.
Kto robi dobre romy?
W raporcie uwzględniono dane pozyskane z ponad 500 różnych typów urządzeń z Androidem. Jak nietrudno się domyśleć, niektórzy producenci radzą sobie lepiej lub gorzej z optymalizacją oprogramowania pod kątem konkretnej specyfikacji urządzenia. To zaś wpływa na stabilność pracy systemu oraz instalowany programów oraz gier.
Dlatego policzono również współczynnik Crash Rate dla poszczególnych producentów. Najlepiej wypadł tutaj HTC i Sony. W środku zestawienia wylądował Samsung, a jednym z najmniej stabilnych wydań Androida może się “pochwalić” Archos.
Raport Crittercism przedstawia również poszczególne omówienie i analizę najbardziej wykorzystywanych przez użytkowników urządzeń z Androidem oraz iOS. W pierwszym przypadku króluje Samsung, którego modele Galaxy S III, S II oraz Note zostawiły konkurencje daleko w tyle. W okresie przeprowadzenia analizy, czyli od października do grudnia 2012 roku w kategorii iOS dowodził iPhone 4 i 4S. Urządzeniami, które charakteryzowały się najczęstszymi awariami aplikacji były smartfony HTC Evo 4G (0,91%), Motorola Droid (0,73%) oraz Samsung Galaxy S (0,51%).
Według raportu tylko 1,97% urządzeń miało wgrany nieoryginalny, czyli modyfikowany ROM.
Jak Crittercism zbiera dane?
Crittercism świadczy usługi pozwalające programistom na monitorowanie działania i awaryjności aplikacji. Po zaimplementowaniu rozwiązań Crittercism do swojego oprogramowania deweloper będzie na bieżąco informowany o ewentualnych problemach, a dane dotyczące typu smartfona i wersji oprogramowania na jakiej wystąpiły komplikacje pozwoli mu w łatwiejszy sposób zlokalizować i usunąć błąd.
Infografika
Wszystkie dane, które znalazły się w moim wpisie pochodzą z raportu (infografiki) przygotowanej przez Crittercism. Jestem ciekaw czy kojarzycie najpopularniejsze nieoficjalne romy, które znalazły się w tym zestawieniu. Smacznego!