REKLAMA

Ile kosztuje tankowanie samolotu? Od Cessny po Airbusa

Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile paliwa potrzebuje samolot, by wzbić się w powietrze i przelecieć tysiące kilometrów? To pytanie zadaje sobie wielu z nas, zwłaszcza przed wakacyjnymi podróżami. Okazuje się, że koszty tankowania samolotów są naprawdę imponujące, ale zależą od wielu czynników.

Ile kosztuje tankowanie samolotu? Od Cessny po Airbusa
REKLAMA

Ile kosztuje tankowanie samolotu? Tu paść musi kultowe: "to zależy". Zależy przede wszystkim od rozmiarów samolotu i prędkości, jaką rozwija. Im szybciej leci i im jest większy, tym więcej paliwa trzeba do niego zatankować.

REKLAMA

Koszt tankowania samolotu i zużycia paliwa to kwestia indywidualna, zależna od kilku kluczowych czynników:

  • Rodzaj samolotu: Małe samoloty pasażerskie zużywają znacznie mniej paliwa niż gigantyczne samoloty pasażerskie.
  • Długość trasy: Im dłuższa trasa, tym więcej paliwa trzeba zatankować.
  • Pogoda na trasie: Lot pod wiatr jest dłuższy, a więc wymaga większego zużycia paliwa. Przy sprzyjających wiatrach, maszyny mogą z kolei sporo zaoszczędzić.
  • Cena paliwa: Cena paliwa lotniczego jest zmienna i zależy od wielu czynników, takich jak sytuacja na rynku ropy naftowej czy kursy walut.
  • Dodatkowe opłaty: Oprócz samego paliwa, na całkowity koszt wpływają również opłaty lotniskowe i inne dodatkowe usługi.
  • Wysokość lotu ma znaczący wpływ na zużycie paliwa. Latanie na dużej wysokości może zmniejszyć opór powietrza, dzięki czemu samolot zużywa mniej paliwa. Lot na wysokości 15 tys. m może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 30 proc. w porównaniu z lotem na małej wysokości (około 3000 m), ze względu na zmniejszoną gęstość powietrza i zwiększoną wydajność silnika.

Ile kosztuje tankowanie awionetki?

Zacznijmy od najmniejszych i najlżejszych maszyn tak zwanych samolotów ultralekkich. To niewielkie maszyny ważące nie więcej niż 450 kg i rozwijające prędkość od 90 do 270 km/h. Także ilość zabieranego paliwa różni się od modelu samolotu i konkretnego producenta, ale zazwyczaj jest to w przedziale od 70 do 200 l.

Do napędu lotniczych silników tłokowych z zapłonem iskrowym, a także samolotów ultralekkich wykorzystywane jest paliwo lotnicze WA UL 91. Kosztuje ono około 8,35 zł/z z akcyzą. Zatankowanie do pełna 100 l baku kosztować będzie więc około 835 zł. Dwa razy większy bak to koszt ponad 1600 zł.

Samolot ultralekki Flight Design CT. Fot. KGG1951, CC BY-SA 3.0

Samoloty ultralekkie mają niewielkie zużycie paliwa i lżejszy samolot potrafi zużyć w ciągu godziny 12 l paliwa i przelecieć w tym czasie 200 km.

Większe awionetki to większe zużycie paliwa. Jeden z najpopularniejszych samolotów cywilnych na świecie - Cessna 152 ma bak o pojemności 93 l. Samolot tankujemy benzyną lotniczą Avgas 100LL, przeznaczoną do napędu lotniczych silników tłokowych. Ta niskoołowiowa, barwiona na niebiesko, benzyna lotnicza jest obecnie najbardziej popularną odmianą paliwa lotniczego. Kosztuje około 9,85 zł/l z akcyzą.

Zatankowanie Cessny 152 do pełna takim paliwem to koszt około 915 zł. Samolot na pełnym baku przelecieć może około 750 km. Pali średnio 20 l na godzinę i w tym czasie przelecieć może niespełna 200 km.

Więcej o niezwykłych samolotach przeczytasz na Spider`s Web:

Ile kosztuje tankowanie samolotu pasażerskiego?

Inaczej sprawa ma się z samolotami pasażerskimi. Te giganty to prawdziwe nienasycone smoki jeśli chodzi o zużycie paliwa. Warto jednak pamiętać, że linie lotnicze negocjują często specjalne ceny paliwa, co może wpłynąć na ostateczny koszt tankowania.

Nowoczesny Boeing 787-9 Dreamliner, który użytkowany jest między innymi przez Polskie Linie Lotnicze LOT ma bak o pojemności 126 tys. l i może przelecieć na nim 14 140 km. Samolot ten, podobnie jak inne samoloty pasażerskie, tankuje się paliwem do turbinowych silników lotniczych Jet A-1. Jego obecna cena to około 6,65 zł/l z akcyzą.

Boeing 787-9 Dreamliner

Zatankowanie do pełna Boeing 787-9 Dreamliner to koszt blisko 830 tys. zł. Maszyna zużywa w ciągu godziny 5600 l paliwa.

To dużo, ale nic w porównaniu z ogromnym Airbusem A380. Ten latający olbrzym to prawdziwy król przestworzy i może zabrać na pokład nawet 853 pasażerów.

Airbus A380

Samolot Airbus A380 zużywa w ciągu godziny 11400 l paliwa, a jego zasięg to 14 800 km. Jego zbiorniki mogą pomieścić 320 tys. l paliwa lotniczego. Oznacza to, że zatankowanie tego monstrum to wydatek 2,1 mln zł.

Mniejszy i latający na krótszych trasach samolot Embraer E195-E2 mieści z kolei 13 690 kg paliwa. Zużycie tej maszyny to 1900 kg paliwa na godzinę lotu. Zatankowanie takiego samolotu do pełna to wydatek niespełna 100 tys. zł.

Embraer E195-E2

Należy jednak wziąć pod uwagę, że Embraer w wersji E195-E2 szczyci się nowymi silnikami, które oferują blisko 30 proc. mniejsze zużycie paliwa niż wcześniejsze napędy.

Z kolei kultowy Jumbo Jet, Boeing 747 ma niebywały apetyt na paliwo. Samoloty te nie są już produkowane, ale wciąż latają w barwach wielu linii lotniczych, a nawet jako samolot prezydenta USA. Samolot ten w najnowszej wersja, jaka powstała - 747-8 ma zbiorniki o pojemności 238 tys. l, a ich zapełnienie to wydatek 1,5 mln zł. Samolot spala 9600 l paliwa w ciągu godziny.

Boeing 747-8

Ile kosztuje tankowanie samolotu wojskowego?

Tu sprawa ma się nieco inaczej niż w przypadku samolotów cywilnych. Samoloty wojskowe często są tankowane kilka razy w czasie swojej misji. Najczęściej też nie startują z pełnym bakiem, by móc zabrać jak największą ilość uzbrojenia. Paliwo dotankowywane jest następnie z samolotu - tankowca już w powietrzu. Dotyczy to zarówno maszyn startujących z lotniskowców, jak i z lotnisk naziemnych. Myśliwiec startujący z pełnym obciążeniem może zużywać o 20 proc. więcej paliwa na godzinę niż podczas lotu z mniejszą masą.

Dlatego też w przypadku samolotów wojskowych najczęściej stosuje się uśredniony przelicznik godzinowy. Pozwala on także łatwo oszacować i porównać koszty użytkowania danego samolotu.

Przy takim podejściu niewątpliwym rekordzistą, niepokonanym w każdej kategorii tankowania samolotów jest SR-71 Black Bird. Ten charakterystyczny, czarny i płaski samolot potrafił rozwijać niesamowitą wręcz prędkość Mach 3,1 (1063 m/s, 3826 km/h).

Tankowanie SR-71 w locie.

Potężne silniki Pratt & Whitney J58 zużywały w tym momencie 22 t paliwa na godzinę. Pod koniec lat 80. XX wieku godzina lotu tego samolotu kosztowała około 200 tys. dol. Oznacza to, że biorąc pod uwagę inflację, koszt lotu wyniósłby dzisiaj około pół miliona dolarów za godzinę, czyli około 2 mln zł za godzinę lotu.

A ile kosztuje godzina lotu samolotu myśliwskiego F-16? Maszyny takie mają na swoim wyposażeniu Siły Powietrzne RP. Godzina lotu F-16, przy uwzględnieniu jedynie kosztów paliwa, to wydatek ponad 70 tys. zł.

Wkrótce nasza armia będzie też miała samoloty F-35. Będą to pierwsze niewidzialne samoloty w Wojsku Polskim. Ile kosztuje godzina lotu takiego nowoczesnego samolotu wielozadaniowego? Godzina lotu F-35 to wydatek ponad 100 tys. zł.

F-35B Lightning II

F-16 zużywa około 2800 litrów paliwa na godzinę podczas standardowego lotu bez użycia dopalacza. Liczba ta znacznie wzrasta podczas manewrów o dużej intensywności lub gdy dopalacz jest aktywowany, gdzie zużycie może przekroczyć 9000 litrów na godzinę.

F-35 zużywa około 5000 l paliwa podczas normalnej misji i ponad 10 tys. litrów na godzinę podczas lotu z dopalaczem na niskiej wysokości.

REKLAMA

Dla porównania koszt godziny lotu bombowca B-52 to 341 tys. zł a niewidzialnego bombowca B-2 to 581 tys. zł za godzinę lotu.

Przy tych cenach koszt godziny śmigłowca szturmowego AH-64 Apache (kupiło je właśnie Wojsko Polskie) wydaje się niewielki - to 20 tys. zł. Nieco więcej kosztuje godzina lotu samolotu transportowego. Np. koszt godziny lotu C-130 Hercules, które są na wyposażeniu Sił Powietrznych RP, to około 40 tys. zł.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA